بیش از ۱۱ میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه مجازی فروخته شد / فروش ۹۵ هزار نسخه تا روز دوم

تهران- ایرنا- قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تا ساعت ۱۳ دومین روز نمایشگاه مجازی کتاب، مجموعا ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خرید صورت گرفت که از این میزان، بیش از ۸ میلیارد تومان سهم ناشران و بیش از ۲ میلیارد تومان سهم کتاب‌فروشان بوده است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نخستین نشست خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در کوشک کتاب واقع در سالن شبستان، همزمان با دومین روز نمایشگاه کتاب تهران در ۲۱ اردیبهشت برگزار شد.

علی رمضانی با اشاره به تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بهتر است مردم از وسایل عمومی برای رسیدن به نمایشگاه استفاده کنند. نمایشگاه سعی می‌کند محیط امن‌تری برای مخاطبان ایجاد کند.

قائم‌مقام سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اقداماتی که برای عریض‌سازی راهروهای سالن شبستان انجام شده‌ است، گفت: این اقدامات برای افزایش ایمنی نمایشگاه انجام شد و یک راهرو بزرگ طراحی شده است.

تا ساعت ۱۳ دومین روز نمایشگاه مجازی کتاب، مجموعا ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش صورت گرفت که بیش از ۸ میلیارد تومان سهم ناشران و بیش از ۲ میلیارد تومان سهم کتاب‌فروشان از فروش بود. همین مبلغ سال گذشته بیش از ۴ میلیارد تومان بود.

به گفته او، تا ساعت ۱۳ دومین روز نمایشگاه، ۹۴ هزار و ۶۰۰ نسخه کتاب فروخته شده. این عدد در سال گذشته ۵۰ هزار نسخه بود. تاکنون ۲۷ هزار بسته تهیه شده که ۷ هزار بسته تحویل پست ایران شده است.

بخش حضوری نمایشگاه قابل قیاس با مجازی نست

رمضانی با بیان اینکه حوزه فرهنگ قابل تحریم نیست گفت: تعداد مناسبی از ناشران در نمایشگاه شرکت کردند. ناشرانی که در بخش مجازی نمایشگاه حضور پیدا کردند می‌توانند آثار خود را به مخاطبان ارائه کنند. نمایشگاه دعوتنامه اختصاصی برای کسی نفرستاد، جمع خوبی در بخش حضوری هستند و این قابل قیاس با بخش مجازی نیست.

قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره تعطیلی غرفه انتشارات روزنه توضیح داد: ناشران باید در زمان مقرر و طبق دستورالعمل بیان شده برای ثبت نام اقدام می‌کردند. اگر غرفه ناشری تعطیل شده حتما در تاریخ مد نظر عمل نکرد و نتوانست در نمایشگاه شرکت کند، ناشران خودشان می‌دانند که چرا غرفه آنها جمع شد، البته که این خبر را تایید نمی‌کنم.

به گفته او تا شب گذشته بیش از ۱۰۰ هزار طلاب، هیات علمی و ... برای دریافت بن ثبت نام کردند.

تعداد ناشران کپی‌کار کمتری در نمایشگاه حضور دارند

رمضانی با تاکید بر اینکه آیین‌نامه این دوره با دقت بیشتری چیده شده است، افزود: ناشران کپی‌کار کمتری نسبت به دوره‌های قبل در نمایشگاه کتاب حضور دارند و البته این برای مسئولان برگزار کننده مسائلی را همراه دارد.

قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه پنجشنبه و جمعه ساعت پایان کار نمایشگاه یک ساعت افزایش خواهد یافت، ادامه داد: در هر دوره این اقدامات انجام می‌شود.

او درباره تعداد ناشران فعال در تاجیکستان بیان کرد: بخشی از ناشران تاجیکستان فارسی زبان هستند که نزدیک ۱۰ ناشر فعال بزرگ برای انتشار کتاب به زبان و خط فارسی دارند. تبادلات بین ناشران دو کشور در حال انجام است، و در حال مذاکرات برای این تبادلات هستیم.  باید توجه داشت هیچ کدام از کشورهای منطقه به اندازه ایران ناشر ندارند.

رمضانی درباره برگزاری همزمان نمایشگاه کتاب در سایت‌هایی با ۷۰ درصد تخفیف و امضای نویسنده، گفت: حتما دستگاه‌های مسئول و ناظر باید به این مساله ورود کنند و قواعد حوزه را رعایت کنند. فکر نمی‌کنم قطار بزرگ نمایشگاه کتاب با این موارد آسیب ببیند. رونق حوزه کتابخوانی در کشور می‌تواند به دسترسی این موضوعات کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha