بررسی طرح تحول دانشگاه شهید بهشتی در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی

تهران-ایرنا- سرپرست دانشگاه شهید بهشتی از تهیه برنامه جامع طرح تحول این دانشگاه خبرداد و گفت: بررسی برنامه تحول این دانشگاه در ۷ اولویت مهم در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد که به زودی تصویب می شود.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه شهید بهشتی، سید محمودرضا آقامیری در جشنواره آموزش دانشگاه شهید بهشتی از تهیه برنامه جامع طرح تحول در این دانشگاه خبر داد و افزود: اگرچه رسالت اصلی ما آموزش است اما اولویت‌هایی را برای تاثیرگذاری در دستور کار قرار داده‌ایم که در قالب برنامه تحول به زودی در شورای انقلاب فرهنگی تصویب می شود. در این برنامه هفت اولویت مهم در نظر گرفته شده که یکی از آنها مرجعیت‌بخشی علمی، ارتقای کیفیت آموزش و تحول دوره‌های تحصیلی است؛ تمام معاونان دانشگاه و اغلب دانشکده‌ها در این حوزه‌ها اظهار نظر کرده اند.

وی هدف از این اولویت را تعادل بخشی و متناسب‌سازی دوره‌های تحصیلی، ارزیابی حجم آموزش عملی، نظری و مهارتی، اصلاح نظام جذب، حمایت و ارزیابی تحصیلی دانشجویان، ظرفیت سازی جدید برای جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دستیابی به استانداردهای جهانی جدید در حوزه آموزشی و تعالی بخشی در حوزه علوم انسانی دانست و یادآور شد: ۲۷ برنامه در این بخش دیده شده است که اصرار داریم دانشگاه به عنوان قطب علوم انسانی کشور، در علوم انسانی هم مرجع باشد.

سرپرست دانشگاه شهید بهشتی اولویت دوم را مزیت بخشی آموزش‌های تخصصی و ارتقای کیفیت و جهش کمی آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی عنوان کرد.

آقامیری با تاکید بر خطر بی‌هویتی در بین جوانان گفت: به شدت نگران ایران و نگران فرزندان ایران هستم. بی‌هویتی و بی‌مرزی یعنی حضور در فضای غیر حقیقی و مجازی که جوانان ما را به سوی خطر بی‌هویتی می برد. به همین دلیل ارتقای تربیت اخلاقی اولویت سوم طرح تحول است که کار ویژه‌ای در قالب ۱۸ برنامه فرهنگی برای آن آماده شده است.

وی افزود: استقرار نظام مسایل پژوهشی و ارتقای رویکرد مسایل تراز اول ملی و در راستای آن مذاکره و قرارداد موثر با ۲۰ بخش بزرگ صنعتی کشور، اولویت چهارم سند تحول است.

تدارک ۳۰ برنامه در بخش توسعه پژوهشی، فناوری و کارآفرینی، ارتقای دانشگاه در سطح ملی و بین المللی، تکمیل قرارداد عمرانی، نوسازی، بازسازی و مهندسی نرم افزار و سخت افزار و تقویت امکانات رفاهی ورزشی دانشگاه بخش دیگری از اولویت های ۷ گانه در سند تحول دانشگاه است که آقامیری به آنها اشاره کرد.

بررسی طرح تحول دانشگاه شهید بهشتی در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی

سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به جذب دانشجویان بین‌الملل نیز اشاره و اظهار داشت: در این خصوص کار جدی صورت گرفته و میزبان ۳۵ رئیس دانشگاه عراق خواهیم بود که یکی از اهداف ما امکان ارتباط برای جذب دانشجویان عراقی است. پیش بینی می‌شود ۷۰ هزار دانشجوی عراقی برای ادامه تحصیل به ایران بیایند.

تحول یعنی آموزش بر مبنای پژوهش مسئله محور

در ادامه این جشنواره عباس سعیدی معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی نیز، گزارشی از معیارهای چگونگی انتخاب استادان نمونه ارائه و با بیان اینکه خارج از انتخاب دانشکده، فردی انتخاب نشده، افزود: شاخص های مورد استفاده صرفا علمی نبوده است، بلکه آموزشی، پژوهشی، فناوری، سابقه مدیریت و منش استادی نیز در آن لحاظ و ممکن است برخی از این فاکتورها در دانشکده‌ها در نظر گرفته نشود اما در کارگروهی متشکل از معاونت آموزشی، فرهنگی و امور هیئت علمی و حوزه ریاست، آنها را بررسی و در نهایت امتیاز لازم در نظر گرفته شده است.

وی به اهمیت اجرای طرح تحول، به بازآرایی بر مبنای پژوهش اشاره کرد و گفت: تحول یعنی آموزش بر مبنای پژوهش مسئله محور باشد و براساس نیاز جامعه، راه حل ارائه کنیم. این راه حل باید بر یک مبنای آموزشی باشد تا جوانانی که پرورش می یابند، پاسخگوی نیاز جامعه باشند، و دانشجو بتواند بعد از فارغ التحصیلی به راحتی جذب بازار کار شده و نیازهای بخش‌های مختلف را برآورده کند. در نتیجه ما به بازآرایی بر مبنای پژوهش نیازمندیم. دکتر سعیدی افزود: بازآرایی یک بال این پرنده و بال دیگر آن هم افزایی است. علوم در هم تنیده شده و در آینده مفهوم علم، استاد و... تغییر می کند و برای حفظ و ارتقا باید هر چه زودتر با هم افزایی و همدلی رسالت خود را انجام دهیم.

در جشنواره آموزشی دانشگاه از ۲۰ عضو هیات علمی بازنشسته تجلیل و ۲۰ استاد نمونه معرفی شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha