مشوق‌های دولت در بافت فرسوده منجر به افزایش چهار برابری صدور پروانه ساخت شد

ساوه - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: هم‌اکنون بازآفرینی شهری در یک‌هزار و ۱۵۳ سکونتگاه غیررسمی در ۱۱۰ شهر کشور به صورت ویژه با مشوق‌های دولتی در حال انجام است که مشوق‌های ارایه شده منجر به افزایش چهار و سه دهم برابری در صدور پروانه ساخت در این مناطق شده است.

به گزارش ایرنا، «محمد آیینی» روز چهارشنبه در بازدید از سکونتگاه‌های غیر رسمی ساوه، افزود: شتاب‌بخشی به جریان نوسازی مسکن در کشور یکی از وظایف اساسی است که به عهده ستاد بازآفرینی شهری پایدار است که در این راستا با توجه به تجارب گذشته، وارد عمل شدن مردم به عنوان بهترین راهکار این هدف مورد توجه است.

وی یادآور شد: برای این هدف بسته‌های تشویقی مختلفی در محلات فرسوده، حاشیه یا سکونت‌گاه‌های رسمی از جمله حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف در صدور پروانه پیش‌بینی شده است.

آیینی گفت: وام بانکی ویژه، بسته شهرسازانه مصوب در شورای عالی مسکن از دیگر بسته‌های تشویقی در این حوزه است ‌که به زودی در اراک و ساوه اجرا می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: در کنار آن تمهیداتی در ظرفیت بودجه امسال از جمله اینکه مالکان بافت فرسوده می‌توانند اراضی خود را با واحدهای آماده یا زمین با ۴۰ درصد تخفیف تهاتر کنند.

آیینی اظهار کرد: در شهرهایی که بسته تشویقی اجرا شده، تعداد پروانه‌های صادر شده ۱۰ تا ۴۳۰ درصد رشد دارد و به همین دلیل انتظار است شهرداری‌ها هر چه سریعتر این بسته تشویقی را اجرا کنند.

وی بیان کرد: توسعه سرانه‌های بهداشتی، آموزشی، درمانی، انتظامی و ورزشی، محلات حاشیه و سکونت‌گاه‌های غیررسمی از دیگر اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی شهری است که در این مورد تمام دستگاه‌ها باید کنار هم قرار گیرند و این کار را تسریع بخشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه، بدترین چهره محرومیت در این مناطق معابر خاکی آنها است، یادآور شد: ظرفیت خوبی امسال در قانون بودجه دیده شده و بند ب تبصره ۱۱ قانون بودجه، این فضا را فراهم کرده تا از محل عوارض ارزش افزوده متناسب با جمعیت ساکن در این محلات اعتبارتی تخصیص داده شود و مدرسه، درمانگاه و ورزشگاه در این محلات فراهم شود که اکنون بیش از چهار هزار طرح در کشور از محل این ظرفیت اجرا شده است.

آیینی تصریح کرد: با همکاری مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی، منابع خوبی در قالب تامین قیر رایگان شهرداری فراهم شده که در یک سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر معابر شهری با مشارکت شهرداری‌ها آسفالت شده است.

وی، با بیان اینکه از محل این طرح، ۹۰ کیلومتر از معابر شهر ساوه آسفالت‌ریزی شده که در نوع خود طی یکسال اخیر اقدامی بی‌سابقه است، اظهار کرد: مقرر شده شهرداری ساوه به صورت مستقیم به ساخت بیش از یک‌هزار واحد مسکونی در شهر اقدام کند که بخشی از آن شروع شده و بخشی در مرحله جذب سرمایه‌گذار و بخشی در حال عقد قرارداد است.

ساوه از توابع شهرستان ساوه است و در این منطقه بیش از ۲۲۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha