رسانه‌ها، دهیاران و شورای روستاها در اجرای حدنگار اراضی زراعی نقش موثری دارند

ارومیه - ایرنا - رییس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت اجرای حدنگار در اراضی کشاورزی گفت: رسانه‌ها، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها در اجرای حدنگار اراضی و آگاهی بخشی به مردم نقش بسیار موثری دارند.

به گزارش ایرنا، ناصر عتباتی عصر یکشنبه در جلسه قرارگاه حدنگار آذربایجان غربی با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت، ولادت حضرت معصومه (س) افزود: تلاش دستگاه قضایی استان و مجموعه‌های مرتبط برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری در سند دار کردن اراضی از جمله ملی و کشاورزی است‌.

وی با اعلام اینکه تاکنون در اجرای طرح جامع حدنگار برای ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی سند تک برگی صادر شده است، ادامه داد: در استان برای ۱۰۰ درصد از اراضی ملی سند صادر شده که در این خصوص رتبه اول کشوری داریم.

عتباتی اظهار کرد: امید است این روند با کار جهادی در مورد اراضی کشاورزی نیز اجرا شود تا اولین استانی باشیم که برای ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی سند تک برگی صادر کرده است.

رسانه‌ها، دهیاران و شورای روستاها در اجرای حدنگار اراضی زراعی نقش موثری دارند

رییس شورای قضایی آذربایجان غربی یادآور شد: اجرای قانون حدنگار فواید زیادی هم برای مردم و هم دستگاه‌های قضایی و اجرایی دارد تا بتوانند در راستای تحول و اجرایی کردن برنامه‌های توسعه هوشمندانه عمل کنند.

وی اضافه کرد: باید با روشنگری و تبیین موضوعات و بیان فواید اجرای طرح جامع حدنگار مردم را ترغیب به همکاری با مجریان این طرح کرد و در این بین نقش رسانه‌ها، دهیاران و شوراهای روستا تاثیر گذار است.

عتباتی گفت: حسب اعلام مسوولان جهاد کشاورزی، در کمیسیون رفع تداخلات ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی که مورد اختلاف بین منابع طبیعی و زارعین بود به عنوان اراضی کشاورزی تشخیص داده شده که این یکی از فواید اجرای این طرح حدنگار تا بدین طریق مالکیت‌ها تثبیت شود.

وی تاکید کرد: مصوبات جلسات قرارگاه حدنگار استانی مورد تایید دستگاه قضایی است و باید در دستور کار تمامی مسوولان مرتبط برای اجرایی کردن آنها قرار گیرد چرا که اجرای قانون جامع حدنگار مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه و منطبق بر سند تحول است.

به گفته وی، همه باید با یک عزم و اراده انقلابی کمک کنند تا پرونده صدور اسناد تک برگی اراضی کشاورزی در استان آذربایجان غربی در سریعترین زمان ممکن بسته شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در مورد صدور اسناد تک برگی اراضی کشاورزی گفت: سال گذشته بیش از ۴۲۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی که شامل بیش از ۴۰ هزار قطعه بود سند دار شده‌اند.

شایان مهر اظهار کرد: در ۲ گذشته از سال جاری نیز ۱۹ هزار و ۲۰۹ هکتار که شامل یک هزار و ۹۳۲ قطعه زمین کشاورزی بود سند دار شده که از این لحاظ استان آذربایجان غربی رتبه دوم کشوری را دارد.

رسانه‌ها، دهیاران و شورای روستاها در اجرای حدنگار اراضی زراعی نقش موثری دارند

وی به مشکلات پیش رو اجرای طرح حدنگار اراضی کشاورزی از جمله عدم همکاری مناسب دهیاران و شوراهای روستا و عدم استقبال کشاورزان پرداخت که پس از بحث و تبادل نظر تصمیماتی برای رفع این مشکلات اتخاذ و مصوباتی به تصویب رسید.

از جمله این مصوبات ابلاغ مصوبات قرارگاه حدنگار به تک تک روسای دادگستری‌ها، جهاد کشاورزی و حسب مورد به فرمانداران و بخشداران برای اجرایی کردن آنها و نیز در اجرای قانون منوط کردن ارائه هر نوع خدمات از جمله مالی، پشتیبانی، سوخت و سموم کشاورزی و سایر موارد به مالکین اراضی کشاورزی که اقدام به سند دار کردن اراضی کشاورزی خود کنند با اعطای مهلت و تایید ثبت اسناد و املاک بود تا امر اجرای قانون حدنگار تسهیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha