چگونه می توان از گرمای تابستان بدون خاموشی برق گذشت؟

یاسوج - ایرنا - مدیریت مصرف و استفاده از فرصت پاداش برای خوش مصرف های برق راهکاری است که ضمن کمک به صرفه اقتصادی برای خانوار سبب می شود دردسرهای خاموشی این حامل انرژی ضروری به ویژه برای ساکنان مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد به حداقل کاهش یابد.

به گزارش ایرنا،در سال‌های اخیر به دلیل نامتناسب بودن توسعه ظرفیت‌های تولید برق با میزان مصرف، ناترازی و شکاف قابل توجه میان تولید و مصرف، خاموشی‌های برق از اردیبهشت‌ماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه یابد و این امر ابعاد مختلف کار و زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار می داد به همین علت دولت طرح پاداش خوش مصرف های برق را عملیاتی کند تا این مشکل را مرتفع کند.

مدیریت مصرف به عنوان یکی از راهبردهای برنامه های عملیاتی گذر از دوره اوج بار مصرف تابستان در اولویت دولت سیزدهم قرار گرفته به طوری که پارسال طرح‌های پاداش صرفه‌جویی به صورت محدود اجرایی و با مشارکت و استقبال گسترده مردم مواجه شد.

سال گذشته رقمی بالغ بر یکهزار و ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان سراسر کشور تعلق گرفت و دستاورد اجرای این طرح کاهش مصرف این حامل انرژی در بخش خانگی کشور همزمان تابستان ۴.۵ درصد نسبت مصرف سال پیش از آن بود.

به گفته وزیر نیرو با توجه به اینکه مصرف برق در فصل گرم چیزی حدود ۷۰ هزار مگاوات است، کسری ۲۰ هزار مگاواتی، رقمی معادل ۲۵ تا ۲۷ درصد ناترازی در بخش تولید و مصرف را نشان می‌دهد و معنای آن این است که اگر این برنامه‌ها در سال ۱۴۰۱ اجرایی نمی‌شد در تابستان بخش‌های مختلف باید به ‌ناچار روزانه تا ۶ ساعت خاموشی اعمال می‌شد این طرح امسال هم می تواند تجربه شیرین سال گذشته را برای مشترکان به ارمغان بیاورد.

پاداش صرفه‌جویی عبور از دوره اوج بار

مدیریت مصرف برق در دوره اوج بار مصرف سال ۱۴۰۲ نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بر این اساس برای جلب مشارکت همگانی در بخش مصارف خانگی مشوق‌های جذاب‌تری نسبت به سال قبل پیش بینی شده است.

چگونه می توان از گرمای تابستان بدون خاموشی برق گذشت؟

طرح پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق در سال جاری نسبت به تابستان پارسال در ابعاد گسترده تری پیش بینی شده به عبارت دیگر ۳۱ میلیون مشترک خانگی اعم از مشترکان داخل الگوی مصرف و حتی مشترکان پرمصرف می‌توانند در آن مشارکت داشته و از این ظرفیت و امکان بهره ببرند.

آن طور که مسئولان می گویند رقم این پاداش‌ها به شکل پلکانی تا ۲۰ برابر تعرفه خرید برق یعنی ۲ هزار تومان برای صرفه‌جویی هر کیلووات ساعت مصرف پیش‌بینی‌شده است.

بر اساس این طرح میزان پاداش در نظر گرفته شده بسته به میزان مصرف برق متفاوت است یعنی کسانی که در زیر الگو میزان مصرف خود را کاهش دهند تا ۲ هزار تومان برابر تا ۲۰ برابر تعرفه خرید برق مشمول پاداش می‌شوند اما هر چه میزان مصرف بیشتر باشد رقم پاداش هر کیلووات ساعت برق نیز کمتر می‌شود این پاداش‌ها در قبض برق مشترکان درج می‌شود و آنان برای دوره‌های بعدی بستانکار خواهند شد.

طرح پاداش مصرف صرفه‌جویی برق در سال گذشته تنها برای مشترکان دارای مصرف زیر الگو اجرایی شد ، اما امسال همه مشترکان می‌توانند مشمول این پاداش‌ها شده و به میزانی که نسبت به سال گذشته مصرف برق خود را کاهش دهند، پاداش دریافت خواهند کرد که این از ویژگی‌ها و امتیازات طرح نسبت به سال گذشته است

بر این اساس مشترکان ساکن در مناطق عادی که الگوی مصرف برق آن‌ان ۳۰۰ کیلووات ساعت است می‌توانند به میزان ۱۰۰ کیلووات ساعت کاهش مصرف برق داشته و تا ۱۵۰ هزار تومان پاداش دریافت کنند، به عبارت بهتر نه تنها قبوض برق دوره آن‌ها رایگان خواهد شد، بلکه در قبض ارسالی از شرکت‌های برق بستانکار نیز اعمال می‌شوند .

چگونه مشمول دریافت پاداش شویم؟

آن طور که کارشناسان اعتقاد دارند خاموش کردن کولرهای گازی مازاد در مناطق گرم و یا استفاده از دور کند کولر آبی در مناطق عادی، همچنین ایجاد سایه‌بان برای کولر، عدم استفاده از دستگاه‌های برقی غیرضروری، کاهش مصرف در ساعت های پیک بار ( ۱۴ تا ۲۱)، مدیریت مصرف روشنایی ساختمان‌ها و نیز رعایت دمای آسایش یعنی دمای ۲۴ درجه از جمله راهکارهای برخوردار شدن از پاداش خوش مصرف های برق است.

کارشناسان تاکید می کنند که بهینه‌سازی موتور کولرهای آبی ونصب موتورهای پربازده، استفاده از سایبان برای کولرها، استفاده از کولرهای گازی اینورتردار، سرویس کولرهای گازی قبل از تابستان، توجه به بسته نگاه‌داشتن در و حفظ دمای خنک ساختمان از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف است.

اختصاص پاداش ۳۵ میلیارد تومانی

مدیرعامل شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص ۳۵ میلیارد ریال برای هدیه به خوش مصرف‌های برق در تابستان امسال خبر داد.

چگونه می توان از گرمای تابستان بدون خاموشی برق گذشت؟

محمد مرادی افزود: این مبلغ برای یک دوره چهار ماهه در کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه زمان اجرای این طرح از اول خرداد تا پایان شهریورماه امسال است، عنوان کرد: در بخش مشترکان خانگی به ازای هر کیلو وات کاهش مصرف ۲هزار تومان پاداش پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مشترکان اگر یک کولر گازی در یک اتاق اضافه را خاموش کنند، مشمول حدود یک میلیون تومان پاداش می‌شوند.

مرادی گفت: کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق ادارات در وقت اداری از دیگر برنامه ریزی‌های انجام شده است که برای تحقق این مهم نیاز به همکاری مسئولان است.

وی با تاکید بر اینکه مشترکان صرفه‌جویی در مصرف برق در فصل گرم سال را اولویت بدانند، ادامه داد : خریداری وسایل سرمایشی با برچسپ انرژی استاندارد ، نگه داشتن دمای کولرها روی ۲۴ درجه و سرویس کولرهای آبی از جمله راهکارهای مدیریت مصرف برق است.

وضعیت تولید و مصرف برق استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون پنج نیروگاه آبی در شهرستان دنا و یک نیروگاه ۲۵ مگاواتی در شهرستان گچساران روزانه ۳۰ مگاوات ساعت برق تولید می کنند که البته نیروگاه های آبی در فصول کم آبی تولید آنان متوقف می شود .

مرادی با اشاره به اینکه میزان مصرف برق شهروندان کهگیلویه و بویراحمد روزانه سه هزار و۷۸۵ مگاوات ساعت است تاکید کرد: میزان تولید برق در استان بسیار کمتر از نیاز مردم است.

حدود ۳۰۰ هزار مشترک برق در بخش های صنعتی،کشاورزی و خانگی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha