تیرماه شروع پرداخت وام‌های دانشجویی/کمبود ۱۲ درصدی خوابگاه‌ها

تهران-ایرنا- رییس صندوق رفاه دانشجویان از شروع پرداخت وام های دانشجویی در تیرماه خبر داد و گفت: تا پایان اردیبهشت ۱۱۰ هزار نفر برای دریافت وام نام نویسی کرده اند.

مسعود گنجی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره وام های دانشجویی گفت: صندوق رفاه دانشجویان ۴ نوع وام تحصیلی، شهریه، ودیعه مسکن و ضروری را به دانشجویان پرداخت می کند و بر همین اساس تا ۳۱ اردیبهشت دانشجویان فرصت داشتند که برای دریافت این ۴ وام نام نویسی کنند.

وی گفت: تا پایان اردیبهشت ماه ۱۱۰ هزار نفر برای دریافت وام نام نویسی کرده اند که مبلغ آن بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت: از تعداد ۱۱۰ هزار نفر دانشجوی متقاضی وام، ۸۶ هزار نفر از طرف دانشگاه تا امروز برای دریافت وام تایید شده اند و تا آخر هفته و در فرصت باقی مانده منتظریم که مابقی دانشجویان متقاضی وام مدارک آنها بررسی و کسانی که مشکل ندارند تایید شوند.

 تیرماه شروع پرداخت وام‌های دانشجویی /کمبود ۱۲ درصدی خوابگاه‌ها

گنجی گفت: برهمین اساس با مشخص شدن تعداد و مبلغ وام گیرندگان، به سازمان برنامه و بودجه مبلغ مورد نیاز وام ها را اعلام می کنیم تا بودجه لازم را در اختیار ما قرار دهند و از تیرماه شروع به پرداخت وام‌های دانشجویان می کنیم.

رییس صندوق رفاه دانشجویان درباره افزایش مبلغ وام‌ها گفت: مبلغ وام‌ها سالی یکبار افزایش پیدا می کند که آن هم در مردادماه هرسال این افزایش اعلام می شود. امسال هم در مردادماه در جلسه هیات امنا پیشنهاد افزایش مبلغ را خواهیم داد و هر مبلغی که تصویب شود برای اجرا به دانشگاه ها ابلاغ و به دانشجویان اطلاع رسانی می‌شود.

وی درباره پرداخت وام ضروری و تعداد آن گفت: این وام‌ها ۱۳ مورد از جمله وام ازدواج، وام فرزند آوری، وام فوت که افراد درجه یک مانند پدر و مادر، وام المپیاد کسانی که مقام ورزشی آورده اند، وام تصادف را شامل می شود.

گنجی وام تحصیلی را بیشترین درخواست و تقاضا دانشجویان عنوان کرد و گفت: وام شهریه، وام ضروری و وام ودیعه مسکن به ترتیب بیشترین درخواست است البته اگر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرایی شود بیشتری تقاضای وام ودیعه مسکن خواهد بود الان به دلیل این که وام ودیعه کم است متقاضی نداریم.

وی درباره مبلغ وام‌ ودیعه مسکن دانشجویان گفت: امسال برای شهر تهران ۲۵۰ میلیون تومان، برای شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر ۲۰۰ میلیون و برای شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر ۱۵۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن در نظر گرفته ایم که اگر دولت پول بدهد نام نانویسی را شروع می کنیم و در اختیار دانشجویان قرار می دهیم.

گنجی یادآور شد: البته در جلسه هیات امنا بدنبال افزایش وام ودیعه مسکن هستیم که بتوانیم افزایش بیشتری داشته باشیم چرا که با توجه به افزایش قیمت ها بتوانند با این ودیعه مسکن خانه ای برای خود مهیا کنند بنابراین برنامه اصلی صندوق افزایش وام ودیعه مسکن است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان با بیان این که برای پرداخت وام‌ها سقفی در نظر نگرفته ایم گفت: برای هر دانشگاه بودجه ای تخصیص داده می شود که دانشگاه با توجه به افراد نیازمند آنها را در اولویت قرار می دهد. ممکن است در یک دانشگاه دوره دکترا نیاز به وام داشته باشد و در یک دانشگاه دیگر کارشناسی ارشد و به همین ترتیب مقاطع دیگر همین طور، اما براساس کم بضاعت بودن دانشجویان رتبه بندی می کنیم یعنی کسانی که کم بضاعت تر هستند در اولویت گرفتن وام قرار دارند.

 تیرماه شروع پرداخت وام‌های دانشجویی /کمبود ۱۲ درصدی خوابگاه‌ها

وی درباره شرایط پرداخت وام به دانشجویان گفت: برای وام تحصیلی که ضامن نیاز نیست و تقاضا می‌دهد و شغل پدر و این که اگر در جایی شاغل است یا نیست و منبع درآمد را مشخص می کند، سامانه صندوق به ثبت احوال و ثبت اسناد و جاهای مقتضی وصل است که از آنها راستی آزمایی می کنیم و بعد وام به آنها می دهیم.

وی افزود: برای دریافت وام مسکن، دانشجو اجاره نامه و مبلغی را که در اجاره نامه است را آورده و اعلام می کند که حداقل ۵۰ درصد آن را به آنها پرداخت می کنیم.

رییس صندوق رفاه دانشجویان درباره تعداد ضامن گفت: تا مبلغ ۶۰ میلیون تومان یک نفر قراردادی به عنوان ضامن قابل قبول است اما اگر بیشتر از ۶۰ میلیون و کمتر از ۱۲۰ میلیون باشد دو نفر ضامن نیاز است که یکی از آنها باید قرارداد پیمانی باشد و بالای ۱۲۰ میلیون تومان نیازمند دو ضامن قراردادی و پیمانی به علاوه یک کسر از حقوق لازم است.

وی درباره بازپرداخت وام ها گفت: وام ودیعه مسکن برای اجاره مسکن است بنابراین زمان بازپرداخت آن در زمان فارغ التحصیلی است. برای بازپرداخت دیگر وام‌ها برای پسرها که سربازی نرفته‌اند بعد از دو سال و ۹ ماه تنفس شروع به بازپرداخت می کنند اما اگر سربازی رفته باشند و همچنین خانم‌ها ۹ ماه تنفس در نظر گرفته شده که بعد از آن شروع به بازپرداخت وام می کنند و مدت باز پرداخت وام ها ۶۰ ماهه است که پایه پرداخت هر ماه ۲۰۰ هزارتومان است.

گنجی در ادامه گفت: مبلغی که در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دیده شده هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ما از ستاد ملی می خواهیم که سهم ودیعه مسکن متاهلی دانشجویان را تعیین و ابلاغ کند که برای ترم آینده بتوانیم برنامه ریزی کنیم بنابراین منتظریم که به ما ابلاغ شود تا براساس همان سازوکار را بیاندیشیم و سعی می کنیم در دادن وام ودیعه مسکن دانشجویان با مشکل روبرو نشوند.

وی درباره برنامه های صندوق برای حمایت از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: برنامه ما این است که براساس ماده ۸ قانون هرکاری از دست مان برمی آید انجام دهیم تا این قانون به نحو احسن اجرا شود.

گنجی گفت: صندوق رفاه دانشجویان برای اجرای کامل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ۱۲ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد که اگر این مقدار تامین شود می توانیم به صورت سالانه وام ودیعه مسکن دانشجویان را تامین کنیم.

وی بودجه عمومی صندوق را ۵۰۰ و ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: معمولا همین مقدار هم کسب درآمد داریم که براساس این بودجه‌ها برنامه ریزی و وام می دهیم.

وی با انتقاد از بودجه ۵۰۰ و ۲۵ میلیارد تومانی صندوق گفت: اگر این مقدار را تقسیم بر تقریبا ۳ میلیون دانشجو کنیم به هر نفر ۱۲۰ هزارتومان می رسد، این بودجه کمی است و نیازمند بودجه بیشتری هستیم.

 تیرماه شروع پرداخت وام‌های دانشجویی /کمبود ۱۲ درصدی خوابگاه‌ها

وی درباره تغذیه دانشجویان گفت: با توجه به این که سازمان برنامه و بودجه مستقیما به خود دانشگاه‌ها بودجه تغذیه می دهد به همین دلیل صندوق در این زمینه هیچ گونه برنامه ریزی خاصی ندارد و خود دانشگاه‌ها برنامه ریزی دارند و صندوق برای این که قیمت گذاری غذاها در همه دانشگاه‌ها یکسان باشد، با مشورت گرفتن از دانشگاه‌ها و با پیشنهاد آنها، قیمت گذاری صورت گرفته و در هیات امنا مصوب می شود و قیمت نهایی به ازای هر پرس صبحانه، نهار و شام به همه دانشگاه‌ها ابلاغ می شود که چه مبلغی را از دانشجویان اخذ کنند و بقیه را هم دولت می دهد.

۱۲ درصد خوابگاه کم داریم

 تیرماه شروع پرداخت وام‌های دانشجویی /کمبود ۱۲ درصدی خوابگاه‌ها

وی درباره خوابگاه ها گفت:۵۰ درصد از دانشجویان کشور متقاضی درخواست خوابگاه هستند این در حالی است که ما اکنون ۳۸ درصد دانشجویان کشور را پوشش می دهیم بنابراین ۱۲ درصد کمبود خوابگاه داریم. بدنبال این هستیم که این ۱۲ درصد را در طول برنامه های دولت سیزدهم برطرف کنیم که دانشجویان دغدغه خوابگاه نداشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha