۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۴۳
کد خبر: 85137044
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آموزش و پرورش فارس ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر معلم کمبود دارد

شیراز - ایرنا – معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان فارس از کمبود ۱۰ هزار و ۳۰۰ نیروی معلم برای تامین نیاز این استان خبر داد و گفت: چهار راهکار برای جبران این کمبود تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید زارعی یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: تا پایان هفته گذشته ۶ هزار و ۸۶۸ معلم این استان درخواست بازنشستگی داده‌اند که شرایط لازم را برای آن دارند.

وی با بیان اینکه احتمال افزایش این درخواست‌ها تا ۲ ماه آینده نیز وجود دارد، گفت: بر اساس ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری معلمان با مدرک لیسانس تا ۶۰ و با مدرک فوق‌لیسانس تا ۶۵ سالگی امکان ادامه فعالیت دارند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان فارس عنوان کرد: برای تامین نیاز کلاس‌های درس استان فارس چهار راه استفاده از ظرفیت بازنشستگان، حق‌التدریس غیر موظف شاغلان (اضافه کار معلمان)، استفاده از دانشجویان سال آخر دانشگاه فرهنگیان و استفاده از سرباز معلم‌ها تعریف شده است.

زارعی ادامه داد: سال گذشته از هفت هزار بازنشسته استان فارس استفاده شد و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز بتوانیم از این ظرفیت برای تامین بخشی از نیازها استفاده شود.

وی اضافه کرد: امسال تا کنون ۱۸۹ نفر سربازمعلم جذب آموزش و پرورش استان فارس شده‌اند که در ۲ سال سربازی خود به مدارس مناطق محروم استان خدمت می‌کنند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان فارس اظهار کرد: در صورتی که راه‌های پیش‌بینی شده کفاف تامین نیاز استان را ندهد، راهکارهای جدیدی نیز پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی می‌شود تا هیچ کلاس درسی تا اول مهرماه بدون معلم باقی نماند.

استخدام یک هزار و ۹۸۷ آموزگار در استان فارس

زارعی گفت: از ۲۸ هزار آموزگار ابتدایی که امسال در کشور استخدام می‌شوند، یک هزار و ۹۸۷ نفر سهم استان فارس است که پس از استان‌های تهران و خراسان رضوی بیشترین نیروی آموزگار جذب آموزش و پرورش این استان می‌شود.

وی افزود: از این شمار ۷۴۳ آموزگار در مرکز استان مشغول به تدریس می‌شوند که تا اندازه زیادی نیاز چهار ناحیه آموزش و پرورش شیراز تامین می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان فارس بیان کرد: علاوه بر این از ۲۲ هزار مجوز استخدام دبیر و هنرآموز آموزش و پرورش در کشور، یک هزار و ۶۵۱ نفر سهمیه استان فارس است که دفترچه این آزمون نیز در تابستان منتشر و در شهریور گزینش می‌شوند.

وی یادآور شد: نتیجه آزمون کتبی آموزگاری ابتدای تیرماه اعلام می‌شود و بلافاصله فرآیند مصاحبه تخصص و گزینش آن ها در استان آغاز خواهد شد.

مصاحبه و گزینش متفاوت معلمان در مسیر به‌گزینی و شایسته‌گزینی

زارعی گفت: مصاحبه پذیرفته‌شدگان سه برابر ظرفیت آزمون های استخدام آموزگار و دبیر و هنرآموز آموزش و پرورش فارس امسال به صورت متفاوت و از سوی کانون‌های ارزیابی این اداره‌کل انجام می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه ۶۰ درصد نمره برای قبولی در این آزمون‌ها مربوط به ارزیابی تکمیلی (مصاحبه و گزینش) و ۴۰ درصد مربوط به نمره کتبی است ، اعلام کرد: ۱۰۴ نمره از این ۶۰ درصد را امتیازات حاصل از ارایه مدارک و مستندات فعالیت‌های تدریس،علمی، ورزشی و دیگر موارد امتیاز آور به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های آزمون استخدامی معلمان در این دوره برگزاری همزمان مصاحبه و گزینش در یک روز است و نتیجه آزمون نیز در پایان مصاحبه ثبت سیستمی می‌شود و قابل تغییر نیست.

زارعی بیان کرد: یکی دیگر از این تفاوت‌‎ها سیستمی بودن سوالات است و سوالات مصاحبه و گزینش به صورت چالشی و در هر روز متفاوت مطرح می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان فارس افزود: افزایش رشته‌هایی که مجاز به شرکت در آزمون آموزگاری بودند به ۴۰ رشته از دیگر تفاوت‌های این آزمون استخدامی بود و بارگیری متخصصان رشته‌های علوم پایه و رضایی به تقویت بنیه علوم و ریاضی دانش‌آموزان کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: شفافیت اجرا و بازبینی محتوا همراه با امنیت و کیفیت از اصول اساسی این مصاحبه‌های استخدامی است و به این منظور ۱۷ کانون ارزیابی در استان فارس تشکیل شده و فرآیند ارزیابی متقاضیان تا یک ماه به طول می‌انجامد.

زارعی اظهار کرد: جذب نیروهای جوان، خلاق، به روز، کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش استان فارس روحیه نشاط و شادابی ایجاد می‌کند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان فارس یادآور شد: در زمان حاضر ۶۱ هزار و ۷۲۳ معلم در استان مشغول به فعالیت هستند.

آموزش و پرورش فارس ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر معلم کمبود دارد

نقل و انتقال فرهنگیان نیمه مرداد پایان می‌یابد/ معلمان حضوری مراجعه نکنند

زارعی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مدرسه کانون و محور تحول است، گفت: سیاست اداره کل آموزش و پرورش استان در ساماندهی نیروهای آموزگار، دبیر و هنرآموز کمک به رفع نیاز مدارس بوده است.

وی افزود: در این راستا با توجه به سند بنیادین آموزش و پرورش و دیگر اسناد بالادستی، برای ساماندهی نیروی انسانی برنامه‌ریزی شده و این فرآیند نسبت‌ به سال های گذشته تغییراتی داشته است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان فارس اعلام کرد: نقل و انتقال برون استانی فرهنگیان از ۱۰ خرداد آغاز شده و ۶ تیر آخر مهلت برای ارایه درخواست است، ۱۰ مرداد نیز نتیجه نهایی از سوی وزارتخانه و بر اساس موافقت مبدا و مقصد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دستورالعمل نقل و انتقال درون استانی فرهنگیان از امروز ۲۱ خردادماه به مدارس و ناحیه‌های آموزشی ابلاغ شده و متقاضیان تا پنج تیرماه فرصت دارند درخواست خود را ارایه کنند.

زارعی اضافه کرد: فرآیند بررسی درخواست ها از ۲۴ خردادماه تا ۱۵ تیرماه در مناطق مبدا بررسی و متقاضیان امتیازدهی می‌شوند، پس از پردازش درخواست‌ها از ۱۶ تا ۳۰ تیر، نتیجه آن پنج مرداد اعلام می‌شود.

وی گفت: پس از اعلام نتایج نقل و انتقالات درون استانی، تا ۱۵ مرداد ماه نیز به اعتراضات این حوزه در محلی غیر از اداره‌کل آموزش و پرورش رسیدگی می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان فارس بیان کرد: با توجه به اینکه فرآیند نقل و انتقال فرهنگیان ۱۵ مردادماه پایان می‌یابد، ابلاغ همه معلمان به مدارس زده می‌شود تا در آغاز مهرماه هیچ کلاس درسی بدون معلم نباشد.

زارعی اعلام کرد: امسال هیچگونه مورد استثنایی برای موافقت با نقل و انتقال فرهنگیان وجود ندارد بلکه بر اساس امتیازهایی که اختصاص می‌یابد تصمیم‌گیری می‌شود.

وی عنوان کرد: در این راستا بیماری صعب‌العلاج و حاد، برخورداری از فرزندان زیر ۱۲ سال، جامعه شاهد و ایثارگری، تالیفات و تشویقات همگی امتیازی دارند که در موافقت با درخواست انتقالی موثر است.

زارعی یادآور شد: امتیازات بیماران خاص و صعب‌العلاج در بخشنامه وزارتی نقل و انتقالات وجود نداشت و با رایزنی‌های انجام شده این امتیازات ( برای بیماران صعب‌العلاج ۱۵۰ و بیماران حاد ۱۰۰ امتیاز) در استان فارس لحاظ می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان فارس از فرهنگیان خواست درخواست خود را در سامانه ثبت و مدارک خود را بارگذاری کنند و از مراجعه حضوری به اداره کل و ناحیه‌ها بپرهیزند تا ضمن تکریم همکاران فرآیند نقل و انتقالات تسهیل شود.

تعیین تکلیف فرهنگیان بلاتکلیف منتقل شده به شیراز

زارعی با اشاره به قانون ممنوعیت اعطای انتقال دائم به کلانشهرها، گفت: با پیگیری‌های انجام شده مجوز دائمی کردن انتقال فرهنگیانی که سه سال به صورت موقت در شیراز خدمت کرده‌اند، صادر شد و پیش از آغاز فرآیند نقل و انتقال حکم انتقال دائم یک هزار و ۷۹۳ معلم به این کلانشهر ابلاغ شد تا یکبار برای همیشه از این گردونه خارج شوند.

وی یادآور شد: ۲ هزار نیروی معلم از این شرایط برخوردار بودند که انتقال ۲۰۷ نفر از آن ها به دلیل مخالفت ناحیه مبدا میسر نشد.

دانش‌آموزان استان فارس برای کتاب‌های درسی خود ثبت نام کنند

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان فارس از دانش آموزان و والدین آنها خواست تا هر چه زودتر برای کتاب‌های درسی ثبت نام کنند تا در آغاز سال تحصیلی با کمبود کتاب روبرو نشویم.

زارعی عنوان کرد: تا کنون ۸۳ درصد از دانش‌آموزان ابتدایی، در متوسطه اول ۶۴ درصد، در متوسطه دوم ۶۷ درصد و فنی حرفه‌ای و کارودانش ۷۰ درصد برای دریافت کتاب ثبت نام کرده اند و مجموع سفارش این استان ۷۶ درصد است.

وی افزود: از ۷۱۷ هزار و ۹۷۷ دانش‌آموز استان فارس ۵۴۵ هزار و ۷۲۶ نفر برای کتاب درسی ثبت سفارش کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha