پاسخ به پرتکرارترین سوال‌ها درباره ثبت‌نام دانش آموزان استان فارس

شیراز - ایرنا - با پایان امتحانات پایان سال، یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان و والدین آنها بویژه در سال نخست هر مقطع ثبت‌نام برای سال آینده تحصیلی است؛ به گفته مسئولان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس این فرآیند که از اوایل خردادماه آغاز شده، تا ۳۱ مرداد ماه ادامه خواهدداشت.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس چهارشنبه در گفت‌وگویی با خبرنگار ایرنا، به برخی از پرتکرارترین سوالات والدین و دانش‌آموزان در این باره پاسخ داد.

مجید بذرافکن درباره ثبت نام کلاس اولی‌ها در مدارس دولتی گفت: با توجه به اینکه سنجش نوآموزان امسال از بهمن ماه گذشته آغاز شد، ثبت نام آنها از اوایل خرداد ماه ابلاغ شده و تا ۳۱ مرداد ادامه دارد.
وی با بیان اینکه کودکان متولد یک مهرماه ۹۶ و پیش از آن می‌توانند برای ورود به کلاس اول ثبت نام کنند، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۹۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی در مدارس فارس تحصیل کنند.
بذرافکن با اشاره به اینکه ممکن است همه این افراد تا پایان مرداد ماه نام نویسی نکنند، گفت: هر چند امکان ثبت نام تا ۳۱ شهریور ماه نیز فراهم است اما باتوجه به اهمیت کلاس‌بندی به موقع مدارس، توصیه می‌شود والدین تا مرداد ماه برای انجام این فرآیند به مدارس مراجعه کنند.

 پاسخ به پرتکرارترین سوال‌ها درباره ثبت‌نام دانش آموزان استان فارس

دانش‌آموزان میان پایه خودکار ثبت نام می‌شوند
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس ادامه داد: دانش‌آموزان میان پایه پس از ثبت نمرات سال قبل، به طور خودکار در همان مدرسه ثبت‌نام می‌شوند.
وی افزود: این دانش‌آموزان تنها در صورتی که قصد انتقال به مدرسه دیگری داشته باشند، بایدفرآیند ثبت نام خود را طی کنند.
بذرافکن اضافه کرد: با توجه به اینکه تیر و مرداد ماه فصل نقل و انتقالات و تغییر محل زندگی برخی خانواده‌ها است، شهریور ماه برای انجام ثبت نام دانش‌آموزان جامانده از ثبت‌نام در نظر گرفته شد.
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس یادآور شد: جمعیت دانش‌آموزان ابتدایی استان فارس ۵۱۴ هزار نفر است که ثبت نام آنها در پایه‌های بالاتر رصد می‌شود تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند.
وی با اشاره به بخش‌نامه آزمایشی ثبت نام کودکان متولد یک تا ۳۰ مهرماه در کلاس اول، بیان کرد: بر اساس بخشنامه‌ای که سال گذشته منتشر شد، این افراد با سه شرط درخواست اولیا، ظرفیت خالی مدارس و تشخیص شورای مدرسه مبنی بر توانمندی آنها قابل پذیرش بودند.
بذر افکن افزود: امسال ثبت نام این افراد در کلاس اول منوط به اجازه ستاد مرکزی ثبت‌نام کشور شده که تصمیم قطعی با توجه به رصد جریان ثبت نام در کشور تا پایان مردادماه اعلام می شود.

با این حال وی توصیه کرد: چنین دانش آموزانی در سال آینده ثبت نام کنند و والدین اصراری بر ثبت نام زودهنگام فرزندانشان نداشته باشند.

ثبت‌نام دانش‌آموزان متوسطه اول از نیمه تیر ماه
مسئول ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت‌های اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز درباره ثبت نام دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول به خبرنگار ایرنا گفت: هرچند آغاز فرآیند ثبت نام این دانش‌آموزان از یک تیرماه ابلاغ شده اما با توجه به زیرساخت‌ها و آماده سازی شرایط پیش‌بینی می‌شود نام‌نویسی از دانش‌آموزان ورودی به پایه هفتم از نیمه تیر ماه آغاز و تا ۳۱ مرداد ماه ادامه خواهد داشت.
محمد احمدی یادآور شد: جمعیت کل دانش‌آموزان فارس در هر سه مقطع تحصیلی ۹۴۰ هزار نفر است.

ثبت نام دهمی‌ها بدون ثبت هدایت تحصیلی امکان‌پذیر نیست
وی ادامه داد: ثبت‌نام در مقطع متوسطه دوم از اواخر تیر ماه آغاز می‌شود و دانش‌آموزان پایه نخست این مقطع باید تا ثبت فرم هدایت تحصیلی صبر کنند.
احمدی توضیح داد: ثبت‌نام از کلاس نهمی‌ها بر اساس این فرم انجام می‌شود و برای ثبت نام در یک رشته اولویت با دانش‌آموزانی است که در آن رشته رتبه الف را کسب کرده باشند.
مسئول ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت‌های اداره کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در دانش‌آموزانی که رتبه ب یک رشته را کسب کرده‌اند در صورت خالی ماندن ظرفیت کلاس، میتوانند در آن رشته نام نویسی کنند.
دریافت " کمک به مدرسه" پیش از آغاز سال تحصیلی ممنوع
وی گفت: بر اساس شیوه‌نامه، دانش‌آموزان برای ثبت نام در مدارس دولتی عادی تنها باید وجه کتاب و بیمه حوادث را به صورت علی‌الحساب پرداخت کنند.
احمدی تاکید کرد: غیر از این هزینه دریافت هزینه‌ای برای ثبت نام در مدارس دولتی دریافت نمی‌شود و تنها مدارس تیزهوشان، شاهد و غیر دولتی بر اساس مصوبه‌های موجود هزینه ثبت نام را از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند.

مسئول ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت‌های اداره کل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: مدارس می‌توانند با آغاز سال تحصیلی از مشارکت‌های فکری و مالی مردمی استفاده کنند.
وی افزود: با توجه به نیاز آموزش و پرورش مردم می‌توانند با آغاز مدارس با حضور در انجمن اولیا و مربیان کمک‌های مالی، خدمات و فکری به مدارس ارائه کنند.


طرح آدرس مبنای ثبت‌نام در مدارس دولتی
احمدی تاکید کرد: طرح آدرس تنها مبنای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی عادی است و توصیه می شود متقاضیان ثبت نام ورودی به هر پایه در زمانهای تعیین شده به نزدیک ترین مدرسه محل زندگی مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha