ریل گذاری دولت برای تحقق تولید در صنایع استراتژیک

ساوه - ایرنا - رفع موانع تولید از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم است که به گفته استاندار مرکزی ریل گذاری برای سهولت واحدها در مسیر خودکفایی به ویژه صنایع استراتژیک با رویکردی خاص تر دنبال می شود.

به گزارش ایرنا، استان مرکزی هم اکنون رتبه اول کشور در رفع موانع تولید را به خود اختصاص داده و بالاترین مقام اجرایی آن که به عنوان نماینده دولت به صورت میدانی نظارت های متعددی را از صنایع و واحدهای تولیدی انجام می دهد.

«فرزاد مخلص الائمه» عصر یکشنبه در سفر کوتاهی به شهرستان ساوه، قطب صنعت ایران از شرکت درحال ساخت غلات بان به عنوان دومین شرکت تولیدی روغن از نظر حجم و ظرفیت تولید بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات آن قرار گرفت.

مدیرعامل مجتمع صنعتی غلات بان در این بازدید با بیان اینکه عملیات اجرایی این شرکت با سه مجموعه مجزا با هدف تامین بخشی از روغن خام مورد نیاز کشور از سال ۱۳۹۰ آغاز شده که ظرفیت انبار مواد اولیه (دانه های روغنی) به میزان ۲۰۰ هزار تن، دپوی ۴۰۰ هزار تنی روغن خام و روغن‌کشی ۳۲۰ هزار تنی دارد.

«احمدرضا مقدسی» یادآور شد: طراحی این شرکت به گونه ای شکل گرفته تا علاوه بر تامین بخشی از نیاز کشور به انواع روغن های نباتی و خوراک دام بتواند با پیش خرید دانه های روغنی از کشاورزان، بهره برداران زراعی منطقه را به سمت اصلاح الگوی کشت نیز هدایت کند.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف در ابتدای آغاز فرایند سرمایه گذاری سه مجوز جداگانه تامین انرژی از شرکت برق در مجموع به ظرفیت حدود ۱۲ مگاوات اخذ شده است اما هم اکنون به دلیل مشکلات حقوقی فرایند ادامه ساخت به دلیل عدم تخصیص برق مورد نیاز به مشکل خورده است.

مقدسی یادآور شد: با توجه به اینکه ادامه فرایند ساخت طرح از سوی نهادهای قضایی بلامانع تشخیص داده است انتظار داریم با تسهیل گری در این زمینه و تامین انرژی مورد نیاز کارخانه را به سمت بهره برداری هدایت کنند.

وی افزود: در صورت تامین انرژی مورد نیاز شهریور امسال بخش روغن کشی دانه های روغنی با نصب دستگاه ها و بخش تولید خوراک دام طیور وارد مرحله پیش راه اندازی می شود و تا در اواخر پاییز شاهد عرصه محصولات به دست مشتریان باشیم.

ریل گذاری دولت برای تحقق تولید در صنایع استراتژیک

واحدی برای تکمیل زنجیره تولید روغن در استان مرکزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این بازدید با بیان اینکه تحقق زنجیره تولید روغن از جمله اهداف وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: این شرکت یکی از طرح های مهم استان در این زمینه است که با بهره برداری از آن می توان شاهد تکمیل این زنجیره باشیم.

«علی صفری» افزود: همچنین با توجه به اینکه این شرکت از طرح های مهم در حوزه صنایع تبدیلی و ذخیره است انتظار می رود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع نیازمندی کشور در مساله تامین روغن خوراکی و خوراک دام و طیور مشکلات آن با هم افزایی بین بخشی مرتفع شود.

تامین ۴.۹ مگاوات انرژی در مرحله اول

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی هم گفت: این شرکت سه مجوز شامل ۶ مگاوات برای بخش روغن کشی، سه مگاوات برای ذخیره انه های روغنی و سه مگاوات برای انبار ذخیره سازی خود به صورت اخذ کرده است

«محمود محمودی» یادآور شد: مهمترین اشکال وارد شده به این شرکت اخذ سه امتیاز برای یک شرکت به صورت مجزا بوده و همین مساله باعث تشکیل پرونده حقوقی برای آن شده و این روند از سوی نهادها و دستگاه های ذیصلاح در حال پیگری است.

وی با بیان اینکه هرچند شرکت تا کنون نسبت به تعهدات خود عمل کرده و حدود ۴.۹ مگاوات از نیاز آماده واگذاری است، افزود: در صورتی که پرونده آن در نهادهای ذیصلاح رفع اشکال شود پرونده آن به کمیسیون وزارت نیرو برای موافقت به منظور تخصیص کامل ارسال خواهد شد.

محمودی یادآور شد: پیشنهاد می شود سرمایه گذاران با تخصیص میزان اولیه اقدام و پس از دریافت آن نسبت به افزایش سهم درخواست خود را به این شرکت ارایه کند.

ریل گذاری دولت برای تحقق تولید در صنایع استراتژیک

حمایت ویژه از صنایع کالاهای استراتژیک

استاندار مرکزی نیز با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ نسبت به صنایع خرد دارای مشکلات و چالش های پیچیده ای هستند، افزود: دولت در راستای ریل گذاری برای حرکت سهل تولیدگران در مسیر تولید به صورت ویژه از آنها حمایت می کند.

«فرزاد مخلص الائمه» یادآور شد: در این راستا به صورت میدانی بازدیدهایی از شرکت های مشکل دار در دوره های زمانی مختلف انجام می شود تا واحدها با سرعت بیشتری برای تقویت خودکفایی در عرصه های مختلف مانع زدایی شوند.

وی در خصوص مشکلات شرکت غلات بان ساوه نیز گفت: نهادهای قضایی و نظارتی اقدام قانونی خود را انجام داده اند و انتظار می رود تا حصول اطمینان آنان، سرمایه گذار در مرحله اول نسبت به دریافت بخش اول انرژی مورد نیاز خود اقدام کرده و در فرصت باقی مانده رفع کامل این چالش با هم افزایی بین بخشی پیگیری شود.

طبق اعلام مدیران شرکت غلات بان ساوه این شرکت در فاز نهایی قادر است برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده و با ظرفیت ذخیره خود قادر به تامین روغن مورد نیاز ۱۰ ماهه پایتخت را تامین کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha