پیوند کتاب با کسب مهارت‌های شغلی + فیلم

بیرجند - ایرنا - کتابخانه‌های عمومی از مراکز فرهنگی و آموزشی برای جوامع محلی هستند و می‌توانند به‌ عنوان محیط رشد کسب‌ و کارهای کوچک و نوپا نیز عمل کنند؛ از همین رو طرح کسب و کارهای کتابخانه‌محور در خراسان جنوبی در دست اجراست.

به گزارش ایرنا کتابخانه‌های عمومی به لحاظ امکانات در اختیار این قابلیت را دارند که به‌ عنوان مکانی برای توسعه کسب و کارهای کوچک مورد استفاده قرار گیرند و کارگاه‌های مفید آموزشی براساس نیاز بالقوه منطقه در کتابخانه برگزار شود.

از طرفی موسسات کسب‌ و کار می‌توانند از طریق مرتبط‌ شدن با کتابخانه‌ها و راهنمایی کتابداران در بازاریابی محصولات خود بهتر عمل کنند لذا کتابخانه‌ها تلاش می‌کنند با محلی‌ شدن کسب‌ و کارها و فروشگاه‌های حرفه‌ای، به کمک افراد متقاضی کسب‌ و کار و نوآور بیایند.

این نوع همکاری‌ها نه‌ تنها به کسب‌ و کارهای جدید و بازاریابی‌های خلاقانه کمک می‌کند بلکه در ایجاد و توسعه ارتباطات محلی نیز اثربخش است در نتیجه کتابخانه‌ها به‌ عنوان مراکز فرهنگی و آموزشی، فرصت ارائه برنامه‌های کاربردی مفید برای ایجاد کسب‌ و کارهای کوچک را دارند تا درک بهتری از دانش و فرهنگ و فرصت‌های خلاق متناسب با نیاز هر منطقه داشته باشند.

از طرفی حمایت از کسب و کارهای کوچک به دوام و استمرار آن و کاهش نرخ بیکاری کمک می‌کند و اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در این زمینه اقدام موثری انجام داده به این صورت که فضای خالی کتابخانه را در اختیار برخی مربیان حرفه‌های هنری و فرهنگی قرار داده است تا صاحبان این مشاغل با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، فرصت آموزش و ایجاد شغل را در اختیار اعضای کتابخانه‌ قرار دهند.

طرح کسب و کارهای کتابخانه‌محور با هدف توسعه اشتغال و کارآفرینی در شهرهای کوچک و روستاهای استان خراسان جنوبی اولین بار به اجرا درآمده که مرحله آموزش آن در دست اقدام است و در این طرح نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان نماینده دستگاه‌های اجرایی از فضای کتابخانه برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در نقاط مختلف استان که امکان حضور دستگاه‌ها وجود ندارد، استفاده می‌کند.

آموزش رشته‌های مختلف در محیط کتابخانه

عاطفه وطن‌دوست یکی از افرادی است که از فرصت استفاده از فضای کتابخانه برای کسب و کار خود، برخوردار است و در حوزه پرورش قارچ و زنبورداری فعالیت می‌کند.

وی که مسئولیت کتابخانه پروفسور معتمدنژاد روستای دستگرد بیرجند را برعهده دارد به خبرنگار ایرنا گفت: طرح دوره زنبورداری، پرورش قارچ و تهیه کیک خامه و گیاهان دارویی از جمله دوره‌های آموزشی است که با ارائه آن در محیط کتابخانه تعدادی زیادی از علاقمندان از این آموزش بهره‌مند شدند.

وطن‌دوست که مدرک کارشناسی ارشد کتابداری دارد گفت: ماهانه یک دوره آموزشی هنری را در کتابخانه برگزار می‌کنیم و هنرآموزان به طور رایگان از این ظرفیت برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه فعالیتش را از سال ۱۳۹۶ در کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی آغاز کرده است ادامه داد: برخی هنرآموزان بعد از پایان دوره آموزشی توانسته‌اند با ایجاد کارگاهی در منزل، شغلی را برای خود ایجاد و از این راه درآمدی برای خانواده کسب کنند.

فاطمه مقبولی هم مربی پته‌دوزی است و درباره ویژگی‌های این طرح گفت: به افراد متقاضی عضو کتابخانه رشته پته‌دوزی را آموزش می‌دهم، حرفه‌ای که در خانه هم می‌توان به آن پرداخت و کسب درآمد کرد.

وی ادامه داد: برخی از هنرآموزانی که عضو کتابخانه هستند در این رشته آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و با ادامه آن توانستند درآمدی هرچند کم را برای خود کسب کنند.

یک هنرآموز رشته‌ پته‌دوزی و عضو کتابخانه الغدیر هم گفت: حمایت از کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی یکی از مهم‌ترین خدماتی است که در کتابخانه‌های عمومی استان ارائه می‌شود.

افزایش تعداد اعضای کتابخانه‌ها

زهرا وحدتی‌نیا ادامه داد: فراگیری اولیه آموزش در رشته‌های مختلف کسب و کارهای خانگی و هنرهای دستی در محیط کتابخانه برای افرادی که در کتابخانه عضویت دارند، انگیزه بیشتری را برای حضور سایر افراد جامعه برای استفاده از امکانات این محیط فرهنگی فراهم می‌کند.

وی خواستار افرایش ساعت آموزشی این کسب و کارها در کتابخانه شد و گفت: آموزش‌های ارائه شده برای شروع و ادامه آن در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، اخذ مدرک و ایجاد شغل در آینده بسیار مفید است.

همچنین مسوول کتابخانه الغدیر بیرجند اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی با توجه به اهداف و رسالت‌هایی که برای آنها مشخص شده است، می‌توانند نقش عمده‌ای در تحقق اهداف فرهنگی برنامه‌های توسعه ایفا کنند.

سیده طاهره هاشمی یادآور شد: با توجه به اینکه کتابخانه‌های عمومی دارای شبکه گسترده‌ای در مناطق مختلف با وضعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مختلف هستند همچنین کاربران این کتابخانه‌ها با سطوح مختلف سواد هستند، ظرفیت مناسبی برای آموزش، رشد و توسعه کسب‌ و کارهای کوچک محسوب می‌شود.

وی گفت: حمایت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان منجر به اشتغال‌زایی تعدادی از اعضا در حوزه‌های مختلف کسب و کارهای کوچک شده است.

مزایای طرح برای مردم و دستگاه‌های اجرایی چیست؟

رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی، تبدیل این مکان به پایگاه فعال فرهنگی - اجتماعی منطقه‌ای است که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در تشریح این رویکرد گفت: کتابخانه‌های عمومی یکی از منسجم‌ترین شبکه‌های فرهنگی کشور و استان را در اختیار دارد که در نقاط مختلف شهری و روستایی با داشتن یک پایگاه، مستقیم و بدون واسطه به مردم خدمت ارائه می‌کنند.

محمود حاجی افزود: از آنجایی که در بسیاری از مناطق روستایی دستگاه‌های اجرایی فاقد نمایندگی هستند این مجموعه به منظور نقش‌آفرینی در حوزه اقتصاد با اعتقاد به زیربنایی بودن فرهنگ در توسعه پایدار، اقدام به فعال کردن نقش کتابخانه‌ها در ایجاد اشتغال، رونق تولید، توانمندسازی به ویژه مناطق روستایی برای اعضای خود کرده است و آمادگی دارد در مناطق هدف، پیشخوان دستگاه‌های فعال در اشتغال باشد.

وی گفت: طرح کسب کارهای کتابخانه‌محور دارای مزایای بی‌شمار هم برای مردم، هم دستگاه‌های اجرایی است که در دسترس بودن آموزش برای روستاییان در محل زندگی، کاهش هزینه‌های تحمیلی مثل ایاب و ذهاب و صرفه‌جویی وقت، استقبال متقاضیان دوره‌ها از آموزش‌های ارائه شده در محل زندگی از جمله آنهاست.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی وجود کتابخانه و امکانات زیرساختی (آموزش مجازی - ساختمان - تجهیزات آموزش) در مناطق روستایی و شهری کوچک که دستگاه‌های اجرایی فاقد نمایندگی در آنجا هستند، شناسایی فرصت‌های شغلی توسط کتابدار تحصیلکرده، بومی و مقیم روستا و شهرهای کوچک را از دیگر مزایا ذکر کرد.

احیای مشاغل سنتی و بومی

وی گفت: احیای مشاغل سنتی و بومی روستاها و مناطق هدف که به فراموشی سپرده شده، ایجاد زنجیره یک پارچه و بدون واسطه از شبکه تولید محصول تا مصرف، کمک به برندسازی، فروش محصول و تبادلات اقتصادی روستاییان براساس روش علمی و کارآمد، توانمندسازی مردم مناطق هدف (گروه‌های مختلف)، اشتراک‌گذاری توانمندی‌ها و تخصص‌های منجر به اشتغال در نقاط هدف، شناسایی اساتید تجربی و بهره‌مندی از مهارت‌های تجربی در آموزش‌ها از اهداف این طرح است.

حاجی بهره‌مندی از مطالعات علمی صورت گرفته به منظور جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از طریق محصولات تبدیلی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه‌نشینی با ایجاد درآمد پایدار، ایجاد اشتغال زمینه‌ساز اصلی در تشکیل خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت، احیای فرهنگ‌های سنتی و بومی دخیل در اشتغال، کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر مزایای اجرای طرح کسب و کارهای کتابخانه‌محور ذکر کرد.

وی اظهار داشت: تمامی خدمات کتابخانه‌ها در مناطق روستایی و مرزی رایگان است پس انتظار داریم دستگاه دیگر که قرار است خدمات آنها در پایگاه‌های ما ارائه شود نیز رایگان باشد و برای تحقق این هدف باید به دنبال خیران با عنوان نذر آموزش و مهارت باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر آموزش رشته‌های مختلف هنری و فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی روستایی و شهرهای کوچک استان در حال انجام است و استقبال خوبی از آنها شده است.

استان خراسان جنوبی ۸۳ کتابخانه با ۴۸ هزار و ۳۴ عضو دارد که از این تعداد ۱۱ باب مشارکتی با سایر دستگاه‌هاست و سرانه کتاب به ازای هر یک نفر ۱.۲۵ است که در افق ۱۴۰۴ باید به چهار کتاب برسد.

این استان ۱۱ شهرستان و بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha