کتابخانه‌های خراسان جنوبی به پایگاه فرهنگی اجتماعی تبدیل شده است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: براساس رویکرد جدید این نهاد، کتابخانه‌های عمومی استان به یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است تا از ظرفیت این شبکه گسترده برای ارائه خدمات‌ مختلف استفاده شود.

محمود حاجی روز سه‌شنبه همزمان با روز خبرنگار در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی حضور یافت و گفت: رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی، تبدیل این مکان به پایگاه فعال فرهنگی - اجتماعی است و در این رویکرد حدود ۴۰ خدمت به مردم ارائه می‌شود.

وی به نقش کتابخانه‌های عمومی در ایجاد کسب و کار، اشتغال و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌های عمومی یکی از منسجم‌ترین شبکه‌های فرهنگی کشور و استان را در اختیار دارد که در نقاط مختلف شهری و روستایی با داشتن یک پایگاه، مستقیم و بدون واسطه به مردم خدمت ارائه می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی افزود: از آنجایی که در بسیاری از مناطق روستایی دستگاه‌های اجرایی فاقد نمایندگی هستند این مجموعه به منظور نقش‌آفرینی در حوزه اقتصاد با اعتقاد به زیربنایی بودن فرهنگ در توسعه پایدار، اقدام به فعال کردن نقش کتابخانه‌ها در ایجاد اشتغال، رونق تولید و توانمندسازی به ویژه در مناطق روستایی برای اعضای خود کرده است.

وی با اعلام آمادگی کتابخانه‌های عمومی استان در مناطق هدف که پیشخوان دستگاه‌های فعال در اشتغالزایی باشد گفت: اولین بار در کشور ایده و طرح کسب و کارهای کتابخانه‌محور در استان به مرحله اجرا درآمد و رویداد ملی آن امسال در بیرجند برگزار شد که این طرح مزایای بی‌شماری برای مردم و دستگاه‌های اجرایی دارد.

حاجی در دسترس بودن آموزش برای روستاییان در محل زندگی، کاهش هزینه‌های تحمیلی مثل ایاب و ذهاب و صرفه‌جویی وقت و استقبال متقاضیان دوره‌ها از آموزش‌های ارائه شده در محل زندگی را از جمله این مزایا ذکر کرد.

وی با بیان اینکه دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی برای دانشجویان و دانش آموزان در کتابخانه‌ها به صورت رایگان فراهم شده‌ است گفت: سال گذشته به طور میانگین به ازای هر نفر در خراسان جنوبی یک کتاب امانت داده شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام شده کتاب‌های ادبیات، دین و کودک سه رده کتاب‌های پر مخاطب بوده که در کتابخانه‌های استان به امانت رفته‌ است و وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند خراسان جنوبی دیار علم و ایمان است، این موضوع از کتاب‌های پرمخاطب استان هم به وضوح مشخص می‌شود.

وی همچنین با گرامیداشت روز خبرنگار خواستار عضویت اصحاب رسانه در کتابخانه‌ها شد و گفت: برنامه داریم که تا روز خبرنگار سال آینده خبرنگار برتر حوزه کتاب و کتابخوانی معرفی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در این بازدید با اهدای قرآن کریم از خبرنگاران ایرنا تجلیل کرد و فرم عضویت در یکی از کتابخانه‌های شهر بیرجند به آنان اعطا شد.

۱۷ مرداد سالروز شهادت "محمود صارمی" مسئول دفتر ایرنا در مزار شریف افعانستان که سال ۱۳۷۷ همراه با دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران شهید شد، روز خبرنگار نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha