مجمع نمایندگان سمنان چاره‌اندیشی رفع کم‌آبی استان را از رییس‌جمهور خواستار شد

سمنان - ایرنا - چهار نماینده مجلس شورای اسلامی از استان سمنان در نامه‌ای مشترک به رییس‌جمهور، چاره‌اندیشی برای رفع بحران کم‌آبی در این استان و برگزاری نشست با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این خصوص را خواستار شدند.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا از دفتر رییس مجمع نمایندگان استان سمنان، در بخشی از نامه مشترک عباس گلرو رییس مجمع نمایندگان و نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه، علی‌اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان، علی‌اصغر خانی نماینده مردم شاهرود و میامی و اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور آمده است: استان سمنان با بحران کم‌آب مواجه است و طی ماه‌های اخیر افت شدید فشار آب از منابع موجود باعث قطعی آب در برخی مناطق استان شده است.

این نامه می‌افزاید: مردم شهیدپرور و ولایت‌مدار استان انتظار دارند دولت انقلابی جناب اقای دکتر رئیسی برای حل بحران آب استان سمنان اقدام جدی به عمل آورد.

اعضای مجمع نمایندگان استان سمنان در این نامه همچنین به منظور بررسی مشکل کم‌آبی و چاره‌اندیشی و مشورت در خصوص راه‌حل‌های تامین آب پایدار برای استان، برگزاری نشست مشترک با رییس‌جمهور را درخواست کردند.

شرایط کم‌آبی در استان سمنان

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.

طبق گزارش‌ها، خروجی آب چشمه روزیه سمنان به عنوان منبع تامین آب این شهر از ۵۴۰ لیتر بر ثانیه در سال ١۴٠٠ به ۳۴۵ لیتر در ثانیه در سال ١۴٠١ و به کمتر از ۲۵۰ لیتر بر ثانیه در بهار ۱۴۰۲ کاهش یافت.

ورودی آب چشمه گل‌رودبار از دیگر منابع تامین آب شهر سمنان نیز از ۱۶۰ به ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافت و در مجموع نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه، اما ظرفیت تامین آب استان ۸۳۰ لیتر بر ثانیه است.

میانگین بارندگی‌ استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر چنان در استان سمنان بالا است که اگر میزان آبی در ارتفاع ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر زیر نور آفتاب داشته باشیم، در یکسال تبخیر می‌شود و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.

طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز استان سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی سمنان تنها ۳۰ درصد آب باکیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی(ec) بالا است.

۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تامین شده است.

از میزان آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی، ۸۳ درصد در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در بخش آشامیدنی و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و از ۱۹۲ میلیون متر مکعب آب سطحی مصرف شده، ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت است.

وزیر نیرو در سفر ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ به استان سمنان با تاکید بر اینکه که وظیفه این وزارتخانه رفع نارسایی‌ها در حوزه آب در هر گوشه و منطقه‌ای از کشور است، تصریح کرد: مشکل کم‌آبی این خطه را حل می‌کنیم.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با هشت شهرستان و مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha