باورهای غلط یکی از عوامل اصلی گرایش مصرف مواد مخدر در استان کرمانشاه است

کرمانشاه- ایرنا- معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان کرمانشاه؛ باورهای غلط مانند تسکین درد، درمان برخی از بیماری‌ها، سرخوشی و بیخیالی را از عوامل اصلی گرایش به سمت مصرف مواد مخدر دانست و گفت: باید با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی نسبت به این باورهای غلط که در ابتدای مصرف درست به نظر می‌رسند؛ اما در بلند مدت فرد را گرفتار می‌کند، مقابله کنیم.

«مسعود پایدار» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: باورهای غلطی در جامعه نسبت به مصرف مواد مخدر معمولا برای درمان بیماری ها بویژه تریاک وجود دارد به فرض مثال می گویند تریاک برای استخوان درد خوب است اما فقط تسکین دهنده است و در دراز مدت فرد را بدجوری گرفتار می کند.

وی یکی دیگر از باور غلط مصرف مواد مخدر در بین جوانان مانند مصرف "گل" را افزایش قدرت، بیخیالی و سرخوشی عنوان کرد و گفت: در ابتدا امر این نظریه در خیلی کوتاه مدت درست به نظر می رسد اما بعدا آنها را معتاد، دردمند، ضعیف و شکننده، محتاج و گرفتار می کند از این رو وظیفه ما اطلاع رسانی درست این موارد است که گرفتار نشوند.

این متخصص پیشگیری از آسیب های اجتماعی در ادامه کنجکاوی را عامل اصلی گرایش جوانان و نوجوانان به سمت مصرف مواد مخدر دانست و بیان داشت: این کنجکاوی را نباید زیاد تحریک و یا حساسیت نسبت به آن نشان دهیم؛ مانند اینکه مرتب بگوییم فلان مواد مخدر بد است، بد است، نوجوان کنجکاو می شود که بداند واقعا چه هست و امتحان کند، بنابراین در این زمینه باید درست رفتار کنیم که منجر به تحریک کنجکاوی جوانان و نوجوانان برای مصرف آن نشود.

پایدار در ادامه از جمله عوامل تحریک کننده جوانان و نوجوانان را تبلیغات بسیار جذاب، فریبنده و ظریف مصرف مواد مخدر در بستر شبکه های اجتماعی و فیلم ها در قالب عناوین دیگر به صورت نامحسوس، عنوان کرد.

وی همچنین از جمله عوامل تحریک کننده نوجوانان و جوانان بیرون آمدن برخی آهنگ ها و موسیقی ها زیر زمینی بویژه با لهجه کرمانشاهی در باب مصرف مواد مخدر و خوردن مشروبات اعلام کرد که بچه ها با گوش کردن آنها هیجانی می شوند و دوست دارند شبیه آنها شوند.

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان کرمانشاه؛ نوجوانان و جوانان را بسیار تشنه الگوبرداری دانست و از ارگان های فرهنگی کشور خواست در ساخت فلیم ها بویژه سینما خانگی و بیرون آمدن موسیقی در خصوص جذابیت های مصرف مواد مخدر و مشروبات بیشتر کنترل و نظارت داشته باشند.

افزایش تاب‌آوری از مهمترین راهکارهای پیشگیری است

پایدار در بخش دیگر از سخنانش یکی از بهترین راهکارها برای مبارزه با مواد مخدر را کاهش تقاضا برای آن اعلام کرد و گفت: اگر بتوانیم در قالب کارگاه هایی دانشجویان، دانش آموزان، سربازان، کارگران و کارآفرینان نسبت به نوع تبلیغات جذاب و فریبنده، و عواقب مصرف مواد مخدر آگاه کنیم، خود به خود روند تقاضای آن کاهش می یابد و کم کم تا حد زیادی اعتیاد در جامعه پیشگیری می شود.

وی همچنین افزایش تاب آوری در مقابل مشکلات زندگی را از عوامل کاهش تقاضا و رو آوردن به مصرف مواد مخدر در جامعه عنوان کرد و بیان داشت: همه ما در زندگی تحصیلی، شغلی، خانوادگی و دوستان مشکلاتی داریم اما برخی تحمل این مسائل را ندارند و برای فرار از آنها به مصرف مواد مخدر رو می آورند که در این خصوص باید روی تاب و تحمل و صبر و استقامت فرزندان مان در برابر مشکلات بیشتر کار کنیم.

مصرف مواد مخدر در بین زنان و دختران رو به افزایش است

این مقام مسئول در بخش دیگر از سخنان خود گفت: تریاک بیشترین مصرف را بین انواع مواد مخدر در استان کرمانشاه دارد اما در بین جوانان و نوجونان " گُل" بیشترین مصرف را دارد.

پایدار همچنین به کاهش سن مصرف مواد مخدر به ۲۴ سال در کشور اشاره کرد و گفت: افزایش مصرف مواد مخدر در بین زنان و دختران در سال‌های اخیر از نکات قابل توجه است و الان ۶ درصد از معتادان جامعه را به طور میانگین زنان و دختران هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha