آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده میرآباد مهار شد

مهاباد - ایرنا - سرپرست اداره حفاطت محیط زیست میرآباد گفت: آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده این شهرستان با تلاش به موقع مردم و نیروهای یگان حفاظت مهار شد.

خالد بایزیدی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یک فقره آتش‌سوزی در پوشش جنگلی منطقه حفاظت شده میرآباد اتفاق افتاد که با حضور به موقع مامورین یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان‌های سردشت و میرآباد، اهالی و مردم شهر میرآباد و روستاهای اطراف مهار شد.

وی اظهار کرد: در این آتش‌سوزی حدود پنج هزار مترمربع اراضی روستای «نیوژ» طعمه حریق شد که علت وقوع آن توسط کارشناسان در دست بررسی است.

سرپرست اداره حفاطت محیط زیست میرآباد گفت: باتوجه به بارش های مناسب بهاره و وجود پوشش گیاهی مناسب در زیراشکوب درختان در سال‌جاری، مناطق مستعد آتش سوزی است و روستاییان، چوپانان و گردشگران باید راهکارهای پیشگیرانه را مدنظر داشته باشند و قبل از ترک محل حتما از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا منطقه جنگلی میرآباد سردشت با مساحت ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار در فاصله ۴۵ کیلومتری این شهر واقع شده و در سال ۱۳٨۴ به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت در این منطقه حفاظت شده جنگلی گونه‌های جانواری مانند خرس قهوه‌ای، لاک پشت محمیل و سمندر کردستانی زیست می‌کنند که جزو گونه‌های در حال انقراض هستند.

از دیگر گونه‌های شاخص جانوری منطقه می توان به سنجاب ایرانی (با جمعیت مناسب)، گراز، گرگ، خرگوش، روباه، لک لک سفید، کشیم بزرگ، شاه بوف، قرقی، گونه‌هایی از اردک‌ها، کاکایی، حواصیل و چرندگان کنار ابزی در این منطقه زیست می‌کنند.

علاوه بر بلوط زاگرسی که ۷۰ درصد پوشش جنگلی منطقه را تشکیل می‌دهد، درختان دیگری از جمله ولیک، زالزالک، بنه، کیکم، گردو، بادام و البالوی وحشی، نسترن و سماق در این منطقه به چشم می‌خورد.

جنگل‌های این منطقه جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.

از دیگر جاذبه‌های زیبای این منطقه عبور رودخانه ذاب (کلوی) و جاده سردشت - پیرانشهر است که از وسط این منطقه حفاظت شده جنگلی عبور کرده و بر زیبایی‌ها و تنوع زیستی آن افزوده است.

میرآباد در جنوب آذربایجان‌غربی است و فروردین امسال به شهرستان ارتقا یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha