۳۹ درصد از پرونده‌های وارد شده به شعب شورای حل اختلاف قصرشیرین به سازش منجر شد

قصرشیرین - ایرنا - رییس دادگستری قصرشیرین گفت: ۳۹ درصد از مجموع ۲ هزار فقره پرونده وارد شده به شعب شورای حل اختلاف این شهرستان با تلاش اعضای حلقه شورای حل اختلاف و اعضای ستاد ملی صبر منتهی به سازش و مصالحه در بین اصحاب دعوا و طرفین منازعه شده و فصل خصومت صورت گرفته است.

«فریبرز جلیلیان» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی (ره)، افزود: در بخش پرونده های قدیمی (یا به اصطلاح پرونده‌های مسن و معوق) ۶۰ درصد این پرونده ها در شعبات دادگاه و دادسرا مختومه شده و احقاق حق صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: بیشتر پرونده های مطروحه در حوزه قضایی قصرشیرین در بخش دعاوی حقوقی شامل پرونده های اختلاف ملکی اختلافات، اختلافات ثبتی، پرونده های مربوط به تقسیم ترکه و دعاوی خانوادگی است و در بخش دعاوی کیفری نیز شامل شکایات مربوط به سرقت تصادفات و پرونده های مواد مخدر است که با تلاش همکاران قضایی و اداری در سریعترین زمان ممکن به این پرونده‌ها رسیدگی شده و آرای متقن و بازدارنده صادر شده و احقاق حق صورت گرفته است.

رییس دادگستری قصرشیرین در ادامه گفت: با توجه به اتقان آرای صادره توسط همکاران و موجه بودن آرا کمترین میزان تجدید نظرخواهی از دادنامه های صادره را داشتیم و در موارد اعتراض کمترین مواد نقض دادنامه ها در دادگاه تجدید نظر صورت گرفته که در این خصوص و سایر مولفه های سند تحول قضایی دادگستری قصرشیرین همواره از شهرستان های برتر استان بوده است.

جلیلیان ادامه داد: این مهم و موفقیت نیز مدیون مردم شریف قصرشیرین است که با توجه به فرهنگ بالای مردم این دیار ما شاهد کمترین آمار جرایم و دعاوی نسبت به شهرستان‌های همجوار هستیم.

او ادامه داد: در سال گذشته بیش از هفت هزار فقره پرونده در دادگستری قصرشیرین در دادگاه و دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان رسیدگی شد و نسبت به آمار ورودی پرونده ها دستگاه قضا عملکرد مثبتی داشته است.

رییس دادگستری قصرشیرین اضافه کرد: با وجود تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در مجلس، مجموعه دادگستری شهرستان در برخورد با جرایم خشن هیچگونه مماشاتی با متهمان نداشته و به گواهی پرونده های مطروحه در دادگستری از حداکثر ظرفیت های قانونی جهت برخورد با این جرایم استفاده شده است.

وی افزود: نیاز است ضابطان دادگستری نیز در برخورد با جرایم خشن و جرایم مشهود به سرعت وارد عمل شوند و با جمع آوری دلایل کافی به تکالیف قانونی خود در جرایم مشهود عمل کنند تا همکاران قضایی ما در دادسرا و دادگاه بتوانند با دلایل جمع‌آوری‌شده قرارها و آرای متقن و بازدارنده ای نسبت به متهمان صادر کنند.

وی گفت: در برخورد با جرایم و تخلفات مربوط به قاچاق با توجه به ۱۷۳ کیلومتر مرز طولانی شهرستان قصرشیرین با دولت مرکزی و اقلیم کردستان و اینکه زمینه ی ارتکاب جرایم مربوط به قاچاق در شهرستان وجود دارد و در کنار اقدام های پیشگیرانه صورت گرفته و مصوبات متعددی که در شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان داشتیم، آمار این پرونده ها نسبت به سنوات گذشته کاهش داشته است.

وی افزود: در پرونده های قاچاق مطروحه در دادسرا و دادگاه انقلاب با حساسیت خاص به این پرونده‌ها رسیدگی شده و احکام محکومیت متهمان به مرحله اجرا درآمده که در خصوص پرونده های در صلاحیت تعزیرات حکومتی شهرستان هم با توجه به نقش نظارتی دادسرا دادستان پیگیری لازم را تا حصول نتیجه و محکومیت بر اساس قانون انجام می دهد.

او ادامه داد: با توجه به تاکید رئیس قوه قضاییه در خصوص برخورد جدی با جرایم مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی و ضرورت حفاظت از اراضی ملی با پیگیری‌های جدی صورت گرفته توسط دستگاه قضایی شهرستان و البته همکاری خوبی که بین متولیان امر اداره محیط زیست و منابع طبیعی با مجموعه دادگستری صورت گرفته شاهد کمترین آمار مربوط به جرائم محیط زیست و جرایم مربوط به منابع ملی در سطح شهرستان هستیم.

وی در پایان گفت: از شهروندان می خواهیم در صورت مشاهده ی هرگونه تعدی و تجاوز به اراضی ملی با محیط زیست به قید فوریت مراتب را به دادگستری اعلام کرده و مطمئن باشند که برخورد دستگاه قضا در این خصوص بدون اغماض و هرگونه چشم‌پوشی خواهد بود و با هرکس و با هر جایگاه و موقعیتی که داشته باشد برخورد قانونی بدون ملاحظه و قاطعی صورت می گیرد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha