میانگین سن مادران در تولد اولین فرزند در استان سمنان ۲۸ سال است

سمنان- ایرنا- مدیرکل ثبت احوال استان سمنان با اشاره به آمار پایین فرزندآوری در استان، گفت: ۲۸ سالگی میانگین سن مادران در تولد اولین فرزند در استان سمنان است.

عباس قندالی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز کرد: مادران گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال و ۲۵ تا ۲۹ سال به ترتیب بیشترین سهم فرزنداوری را در استان سمنان دارند و ۶ و نیم درصد تولدها در استان مربوط به مادران بالای ۳۵ سال است.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان افزود: طبق گزارش‌ها ۳۴ و سه دهم درصد تولدها در استان سمنان مربوط به پنج سال نخست ازدواج والدین است.

وی یادآورشد: بهار امسال یکهزار و ۶۱۹ تولد در استان سمنان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که یکهزار و ۶۵۳ تولد بود، کاهش ۲ و یک دهم درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان گفت: قرارگیری استان سمنان در رتبه بیست و هفتم کشور از لحاظ شاخص ولادت‌ها مربوط به بررسی سه ماه نخست امسال است.

وی بیان کرد: ۶ هزار و ۹۱۶ تولد در استان سمنان سال گذشته ثبت شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ نشاندهنده کاهش پنج و هفت دهم درصدی تولد و فرزندآوری در این استان است.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان بیان کرد: طبق گزارش‌ها هفت هزار و ۳۳۳ تولد در سال ۱۴۰۰ در استان سمنان ثبت شده بود.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

استان سمنان با هشت شهرستان و بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha