میزگرد ایرنا سمنان؛ ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار + فیلم

سمنان - ایرنا - نرخ پایین رشد جمعیت چالشی جدی در مسیر توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود و بهبود این شاخص از طریق تشویق جوانان به ازدواج و ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری با ارایه بسته‌های تشویقی و تضمینی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و پرهیز از بخشی‌نگری و نگاه سلیقه‌ای مسوولان، از جمله راهکارهای پیشنهادی سه زوج‌ خبرنگار استان سمنان در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایران در عرصه جهانی جزو کشورهای دارای پایین‌ترین نرخ جمعیت و استان سمنان جزو مناطق دارای بدترین شیب جمعیتی در جهان است.

طبق گزارش‌ها، ۳۸ درصد جمعیت استان سمنان را جوانان تشکیل می‌دهند و استان سمنان در موضوع ازدواج در جایگاهی پایین‌تر و در مساله طلاق بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد و بر پایه آمارها استان سمنان بعد از گیلان، دارای پایین‌ترین نرخ جمعیت است و نرخ زادآوری در استان سمنان یک و چهار دهم و از نرخ کشوری که یک و هفت دهم گزارش شد، پایین‌تر است.

میزگرد ایرنا سمنان؛ ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار + فیلم

پایداری خانواده، توان اقتصادی، مهاجرت، و تاخیر در ازدواج، از جمله مولفه‌های موثر در نرخ جمعیت از دیدگاه کارشناسان است و در نظر گرفتن تسهیلات کمک هزینه خرید مسکن، کمک هزینه درمان ناباروری، زیر پوشش بیمه قرارگرفتن مادران باردار و تمام کودکان زیر پنج سال فاقد پوشش بیمه‌ای و اعمال سخت‌گیری در سقط غیرقانونی جنین، تشویق به فرزندآوری، مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج و نیز ارایه خدمات بهداشتی و درمانی حین بارداری و بعد از زایمان، با هدف افزایش نرخ زاد و ولد از جمله لازمه‌ها برای تحقق راهبرد جوانی جمعیت است.

در کنار مسوولان رسانه‌ها نیز با اطلاع‌رسانی گسترده از برنامه‌های عملیاتی شده از سوی بخش‌های مختلف کشور برای جوانی جمعیت، نقشی مهم در ترویج فرهنگ فرزندآوری دارند.

در زمان حاضر، جوانی جمعیت به عنوان یکی از مهمترین مولفه های حوزه اجتماعی و سلامت کشور است، چرا که ساختار و بدنه یک جامعه را جمعیت زیر ۱۵ سال، جمعیت مولد (۱۵ تا ۶۵ سال) و جمعیت سالمند(بالای ۶۵ سال) تشکیل می دهد و در طول ۷۰ سال گذشته نرخ باروری در جهان و به ویژه در ایران به نصف کاهش یافته و اگر در سال ۱۳۵۷ هر یک زن هفت فرزند داشت، این آمار در سال ۱۳۸۴ به یک و ۹ دهم فرزند به ازای هر زن و در سال ۱۴۰۰ به زیر یک و هفت دهم فرزند به ازای هر زن رسیده است.

با توجه به اهمیت موضوع فرزندآوری و ازدواج، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز سمنان میزگردی را با زوج کارشناس خبرنگاران استان سمنان برگزار کرد.

در این میزگرد، زوج مرتضی مزینایی سردبیر خبرگزاری فارس سمنان و سپیده سیَر مدیر این رسانه، حسین نورانیان خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما استان سمنان و آرزو کاشی سردبیر این رسانه، و محمدرضا خزر مدیر خبرگزاری تسنیم استان سمنان و آذر پژمان سردبیر این رسانه حضور داشتند.

میزگرد ایرنا سمنان؛ ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار + فیلم

حیات جامعه بشری گره‌خورده به ازدواج و فرزندآوری است

سردبیر خبرگزاری فارس استان سمنان بیان کرد: حیات جامعه بشری به ازدواج و فرزندآوری وابسته است و باید این مهم با کمک رسانه در جامعه تبیین و برای اقناع افکار عمومی تلاش شود.

مزینانی افزود: بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، تبیین و ترویج فرهنگ ازدواج آسان، بهبود و اصلاح روندهای اشتباه در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم سازی، از ضرورت‌های امروز جامعه در ترغیب جوانان به ازدواج است.

وی تاکید کرد: جوانان و خانواده جوانان در ازدواج با پرهیز از تجمل‌گرایی و توجه به ساده‌زیستی، زمینه شکل‌گیری این اتفاق مبارک را تسهیل کنند.اساس ازدواج در دین مبین اسلام بر آسان‌گرفتن است و انتظار می‌رود خانواده ها و جوانان نیز کار را بر خود سخت نگیرند.

فعال رسانه‌ای و فضای مجازی گفت: اساس ازدواج در دین مبین اسلام بر آسان‌گرفتن است و انتظار می‌رود خانواده ها و جوانان نیز کار را بر خود سخت نگیرند.

مزینانی اظهار کرد: تمرکز و توجه جوانان به زرق و برق‌های برخی زندگی‌ها در فضای مجازی و مجازی شدن زندگی‌ها کار را سخت کرده است که پیامد این سخت‌گیری‌ها بالارفتن سن ازدواج و به دنبال آن کاهش فرزندآوری و سالمندی جامعه است.

فریب شیک‌نمایی‌های برش‌خورده از زندگی‌ها را در فضای مجازی نخوریم

سردبیر خبرگزاری فارس استان سمنان بیان کرد: شیک‌نمایی و کلیشه‌سازی در حوزه رسانه و فضای مجازی که افراد می‌بینند همه قصه خانواده‌ها نیست، بلکه برش‌های شیک از زندگی خانواده ها است و این برش‌های شیک تضمین‌کننده زندگی شاد توام با آرامش، شادی و خوشبختی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه نبود شغل، چرخه معیوب اقتصاد، و تجمل‌گرایی، از دیگر موانع ازدواج جوانان است، یادآور شد: هرم جمعیتی کشور شکل مناسبی ندارد و اگر نرخ فرزندآوری و ازدواج بهبود نیابد، در نهایت کشور در آینده با بحران پنجره جمعیتی و جوانی جمعیت درگیر خواهد شد.

مزینانی تاکید کرد: متکی نبودن به والدین و نه هیچ فرد دیگری، ایثار، از خودگذشتگی، پشتکار و همراهی یکدیگر، لازمه موفقیت در زندگی مشترک است.

فیلم | میزگرد ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار سمنان

وی با بیان اینکه من و همسرم هر ۲ خبرنگار هستیم، افزود: با وجود مشغله کاری و سختی‌کار در حوزه رسانه، از زندگی شخصی خود غافل نشدیم و نتیجه این ازدواج ۲ فرزند است. تجویز نسخه یکسان برای اقشار مختلف جامعه در فرزندآوری راهی ابتر است.

فعال رسانه و فضای مجازی بیان کرد: برای تمام جمعیت در سن ازدواج و سن فرزندآوری نباید نسخه یکسان تجویز شود و باید متناسب با شرایط تصمیم‌گیری و اقدام شود.

وی اضافه کرد: برخی افراد قبل و بعد از ازدواج مشکل مالی ندارند و برخی افراد دارای مشکل‌های فراوان در مسیر ازدواج و فرزندآوری هستند و برای تمام این افراد نباید نسخه‌ یکسان تجویز شود و اگر نسخه یکسان تجویز شود هدف و مقصد محقق نخواهد شد.

وی یادآور شد: یکی از اشتباه‌های جدی مسوولان، تصمیم‌گیران و مدیران تجویز نسخه یکسان برای تمام جامعه در زمینه ازدواج و فرزندآوری است.

ضرورت اقناع‌سازی در زمینه ازدواج و فرزندآوری متناسب با جامعه هدف

مزینانی تصریح کرد: برخی اظهار می کنند مسایل مالی بهانه است و خداوند در امر ازدواج و فرزندآوری کمک می‌کند و برخی افراد معتقد هستند تا مشکل اقتصادی حل نشود، نمی‌توان در زمینه ازدواج و فرزندآوری امیدوار بود؛ به نظر بنده باید در بین خواسته‌ها و نگرانی‌های افراد در ازدواج و فرزندآوری تفاوت قائل بود و متناسب با جامعه هدف به اقناع برای ازدواج و فرزندآوری پرداخت‌.

میزگرد ایرنا سمنان؛ ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار + فیلم

وی تصریح کرد: رسانه‌ها و مسوولان در بخش تصمیم‌گیری و فرهنگ‌سازی در زمینه ازدواج و فرزندآوری متاسفانه تفاوت‌ها را قائل نمی‌شوند و باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب از دیدگاه جزیره‌ای و بخشی‌نگری پرهیز شود.

مزینانی اظهار داشت: مسوولان پاسخ دهند چرا به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب طی سال‌های گذشته توجه نکردند تا نرخ رشد جمعیت به وضعیت بحرانی کنونی برسد؟

بررسی پنجره جوانی جمعیت اسفناک‌ بودن ماجرا را بیشتر نمایان می کند و اتفاق نظر بین متخصصان درباره مدت زمان پنجره جمعیتی وجود ندارد و خوش‌بینانه مرکز آمار استان سمنان گزارش می‌دهد اگر همه مشوق‌ها عملیاتی شود و تمامی برنامه‌ها در مدت زمان تعیین شده اجرایی شود، ۲۵ سال دیگر پنجره جمعیتی در استان سمنان بسته می‌شود.

سردبیر خبرگزاری فارس استان سمنان گفت: رهبر معظم انقلاب بارها و از سال ۱۳۶۸ به بعد بر فرزندآوری و اصلاح شعار در زمینه فرزندآوری تاکید داشتند و از دهه ۹۰ به بعد هم تاکید بر این موضوع دارند؛ اما چرا مسوولان در حد شایسته به موضوع نپرداختند و تمام اقدام‌های در حد شعار باقیمانده و اینکه طی سال‌های گذشته بدنه کارشناسی در وزارتخانه کجای کار بودند تا امروز کشور با بحران جوانی جمعیت مواجه نشود جای سوال است.

مزینانی تصریح کرد: بررسی پنجره جوانی جمعیت اسفناک‌ بودن ماجرا را بیشتر نمایان می کند و اتفاق نظر بین متخصصان درباره مدت زمان پنجره جمعیتی وجود ندارد و خوش‌بینانه مرکز آمار استان سمنان گزارش می‌دهد اگر همه مشوق‌ها عملیاتی شود و تمامی برنامه‌ها در مدت زمان تعیین شده اجرایی شود، ۲۵ سال دیگر پنجره جمعیتی در استان سمنان بسته می‌شود.

وی یادآور شد: مصیبت برگزاری نمایش همایش و ضعف بدنه کارشناسی موجب شده تا اقدام‌ها در مرحله شعار باقی بماند و اهداف در زمینه جوانی جمعیت محقق نشود.

مزینانی افزود: مسوولان در اجرای هر طرح و برنامه‌ای تاکید دارند رسانه‌ها اقدام کنند و به عبارتی هر کاری که سخت است برای فرار از بار مسوولیت بار را به دوش رسانه و فعالان رسانه‌ای می‌اندازند، مگر رسانه چقدر قدرت دارد و باید این رویه اصلاح شود.

تک‌فرزندی جفای والدین در حق فرزندشان

مدیر خبرگزاری فارس استان سمنان نیز گفت: بنده ۲ فرزندم به فاصله سنی کمی از یکدیگر به دنیا آمدند و در اوایل تولد فرزندانم با توجه به اینکه شاغل بودم، انجام کارهای خانه و خارج از خانه برایم خیلی سخت و دشوار شده بود، اما اکنون احساس خوبی دارم و بچه‌ها به یک استقلال نسبی رسیده‌اند که دیگر نیاز به مراقبت‌های اوایل پس از تولد را ندارند و از زندگی شخصی‌ام راضی هستم.

میزگرد ایرنا سمنان؛ ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار + فیلم

سیر با بیان اینکه اکنون ۲ فرزندم هم‌بازی و هم صحبت هستند و شیرینی زندگی مشترکمان را دوچندان می‌کنند، افزود: حضور فرزند در خانه شیرینی و نشاط خانواده را به همراه دارد و پیشنهادم به تمام زوج‌ها این است که به تک‌فرزندی اکتفا نکنند و بدانند فرزندان به خواهر یا برادر در آینده نیاز دارند و تک‌فرزندی جفای والدین در حق فرزند است.

جوانان در شرایط اقتصادی کنونی از خانواده توقع نداشته باشند که همه بسترها را فراهم کنند و از آنها حمایت مالی کنند، بلکه خودشان تلاش کنند و متکی به خود باشند.

وی بیان کرد: درست است که فرزندآوری و فرزندپروری دشواری‌هایی را برای خانواده به همراه دارد، اما ضرورت دارد پدر و مادر ها فقط به خودشان فکر نکنند و به آینده فرزند خود و عواقبی که ممکن است تک فرزندی به همراه داشته باشد فکر کنند.

مدیر خبرگزاری فارس استان سمنان افزود: همسرم با اتکا به توانایی خود از ۱۴ سالگی کار کرد و از پدرش پول تو جیبی نگرفت و حتی برای ازدواج نیز تمام هزینه‌ها را خودش تامین کرد و روی پای خودش ایستاد و پس از ازدواج نیز با همراهی و پشتیبانی یکدیگر خانه‌دار شدیم.

وی یادآور شد: جوانان در شرایط اقتصادی کنونی از خانواده توقع نداشته باشند که همه بسترها را فراهم کنند و از آنها حمایت مالی کنند، بلکه خودشان تلاش کنند و متکی به خود باشند.

سیر تاکید کرد: ایمان، اخلاق، پشتکار و روحیه خودمتکی و خوداتکایی، از ویژگی‌هایی است که جوانان باید در زمان ازدواج به آن توجه کنند.

رفع دغدغه نگهداری فرزند، راهکار ترغیبی در فرزندآوری والدین شاغل

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما استان سمنان تصریح کرد: مهمترین دغدغه زوج‌های شاغل و به ویژه رسانه‌نگاران بعد از تشکیل زندگی، چگونگی نگهداری و مراقبت از فرزندان است.

میزگرد ایرنا سمنان؛ ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار + فیلم

نورانیان افزود: نیاز است به صورت تخصصی به خانواده رسانه‌نگاران و خانواده‌های شاغل که دغدغه نگهداری فرزند دارند، پرداخته شود و اگر این دغدغه رفع شود، بدون شک خانواده‌های شاغل به فرزندآوری راغب خواهند شد.

وی بیان کرد: والدین شاغل و به ویژه رسانه‌نگاران به دلیل کار شبانه‌روزی و بدون محدودیت زمانی، با دغدغه فکری و ذهنی اینکه بچه‌ها را در زمان کار کجا بگذاریم، مواجه هستند و رفع دل نگرانی‌ها ترغیب‌کننده به فرزندآوری است.

پدر و مادر شاغل، در محل کار با انواع استرس مواجه هستند، اما وقتی وارد خانه می‌شوند باید پرانرژی و شاداب باشند که بتوانند خانواده را در حوزه نیاز عاطفی اقناع کنند، اما در عمل در این خانواده‌ها خلاء اقناع عاطفی وجود دارد.خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما استان سمنان اظهار کرد: خانواده‌هایی که پدر و مادر هر ۲ شاغل هستند و به ویژه رسانه‌نگاران که محدودیت زمانی و ساعت مشخص در کار ندارند، همواره خانواده‌های خود مانند پدر، مادر، خواهر و برادر را درگیر کار خود می‌کنند و در واقع خانواده‌ها حامی هستند و متقبل می‌شوند تا زمانی که فرزندان مهدکودک یا مدرسه ندارند و پدر و مادر ناچار به حضور در سرکار هستند از کودکان مراقبت کنند.

وی با بیان اینکه «خبر خبر نمی‌کند» ابراز کرد: بازه زمانی غیر از ساعت‌های اداری که باید دنبال خبر باشیم، خانواده‌هایمان باید نگهبان فرزندان و نگران زندگی ما باشند.

نورانیان تصریح کرد: گاهی وقت‌ها به دلیل مشغله کاری والدین، مدت زمان حضور فرزندان در کنار پدر و مادر فقط زمان استراحت و خواب کودک را در بر می‌گیرد و این یک مساله بغرنج است که عاطفه خانوادگی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باید این مساله در الگوی زندگی مشترک نوین دیده شود.

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما استان سمنان افزود: پدر و مادر شاغل، در محل کار با انواع استرس مواجه هستند، اما وقتی وارد خانه می‌شوند باید پرانرژی و شاداب باشند که بتوانند خانواده را در حوزه نیاز عاطفی اقناع کنند، اما در عمل در این خانواده‌ها خلاء اقناع عاطفی وجود دارد.

نورانیان تصریح کرد: مادر خانواده خسته از سرکار به خانه می‌آید و باید با وجود خستگی جسمی و روحی، آماده رسیدگی و پذیرایی از خانواده باشد؛ اگر فرزندِ مدرسه‌ای داشته باشد، به امور مدرسه فرزند مشغول شوند و این مشکل‌ها در دوره کرونا و آموزش مجازی دانش‌آموزان دوچندان بود.

وی تاکید کرد: دغدغه والدین در زمینه فرزندآوری و ازدواج باید در رسانه‌ها مطرح و به آن پرداخته شود.

شرط مهم تحقق تکلیف‌های اجرایی و نظارتی دستگاه‌های اجرایی در زمینه جوانی جمعیت و فرزندآوری

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما استان سمنان اظهار کرد: در کنار تاکید بر باورها و اعتقادات در ازدواج و فرزندآوری، ضرورت دارد بایدها، نبایدها، تکلیف‌های اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی مسوولان توجه شود.

میزگرد ایرنا سمنان؛ ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار + فیلم

به گفته نورانیان، اگر مسوولان به وظایف خود به درستی عمل کنند، نیازی به توصیه رسانه برای ازدواج و فرزندآوری نیست.

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما استان سمنان گفت: برخی مسوولان وقتی دیگر هیچ‌کاری نمی‌توانند انجام دهند، تاکید دارند رسانه تبیین کند و بنده توصیه به ازدواج و فرزندآوری در رسانه مخالف هستم.

رسانه‌نگاران از مسوولان می‌خواهند در کنار توجه به ازدواج و فرزندآوری، به چالش‌های در مسیر ازدواج و تدوام زندگی نیز توجه کنند.نورانیان افزود: رسانه در جایگاه مرجعیت فکری جامعه نیست که بتواند به ازدواج و فرزندآوری توصیه کنیم.

دبیر جشنواره رسانه‌ای ابوذر سمنان تصریح کرد: توصیه تکلیفی نباید فقط برای تشکیل زندگی باشد، بلکه باید توصیه‌ها در زمینه تداوم ازدواج نیز مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه طلاق موریانه‌وار زندگی‌ها را از بین می‌برد و کمتر به این مقوله توجه می‌شود، یادآور شد: رسانه‌نگاران از مسوولان می‌خواهند در کنار توجه به ازدواج و فرزندآوری، به چالش‌های در مسیر ازدواج و تدوام زندگی نیز توجه کنند.

شرایط کنونی نتیجه سکوت خبری از وضعیت جمعیت در گذشته است

نورانیان گفت: موفقیت زندگی مشترک امروز نیاز به ایثار دارد و باید زوج‌ها از خودگذشتگی بی‌منت را سرلوحه رفتار خود در زندگی مشترک قرار دهند.

وی افزود: فرزند طلاق ثمره کم‌توجهی در توصیه در زمینه تداوم زندگی مشترک است و چه بسا که بسیاری از فرزندان طلاق به دلیل تجربه ناموفق والدین خود در ازدواج، همیشه مجرد می‌مانند.

میزگرد ایرنا سمنان؛ ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار + فیلم

دبیر جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان سمنان اظهار کرد: سانسورهای خبری از وضعیت جمعیت در سال‌های گذشته از عوامل بروز وضعیت کنونی است.

وی افزود: تا زمانی که رهبر معظم انقلاب به وضعیت بحرانی جمعیت اشاره نکرده بودند، مسوولان در اعلام آمار و گفته‌های خود در زمینه جمعیت سانسور داشتند و ساکت بودند.

نورانیان بیان کرد: اکنون برخی مسوولان، با وجود اشاره و تاکیدهای رهبر معظم انقلاب به سیاست اشتباه «فرزند کمتر، زندگی بهتر» خودسانسوری دارند.

وی افزود: بسیاری از مسوولان که حرف از فرار مغزها می‌زنند، فرزند خودشان در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و یا مهاجرت کرده‌اند و این مغایرت در حرف و عمل مسوولان و انتشار خبر از چنین مسوولی مرجعیت رسانه داخلی را زیر سئوال می‌برد.

مسایل مربوط به جمعیت باید از زبان مردم برای مردم بیان شود

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما استان سمنان تصریح کرد: برای ترویج و اقناع افکار عمومی در زمینه فرزندآوری به دنبال شخص و کارشناسی هستیم که حرف‌هایی که ما می‌خواهیم بیان کند و حاضر نیستیم نظرهای مخالف و اختلاف نظرها را بیان کند و این راهبرد اشتباه است وبلکه باید در زمینه اقناع افکار عمومی در زمینه ازدواج و فرزندآوری از نگاه مردم وارد شویم.

ازدواج و اقتصاد رابطه معناداری با یکدیگر دارند و شوخی و باورناپذیر است که در ازدواج و فرزندآوری بگوییم اقتصاد را کنار بگذارید.وی یادآور شد: ازدواج و اقتصاد رابطه معناداری با یکدیگر دارند و شوخی و باورناپذیر است که در ازدواج و فرزندآوری بگوییم اقتصاد را کنار بگذارید.

نوانیان تاکید کرد: رسانه‌ها از آگاهی بخشی یکطرفه خارج شدند و بسیاری از خبرها از بازخوردها و بازنشر خبرها شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که مردم نسبت به یک خبر بازخورد نشان می‌دهند ۲ حالت دارد یا رسانه اشتباه و دروغ می‌گوید، یا فرد و مسوولی که خبر را اعلام می‌کند دروغ می‌گوید و به غیر از این ۲ حالت نیست.

به گفته وی، باید چرایی از هم پاشیده شدن زندگی‌های مشترک بعد از ۲ سال و یا بعد از ۱۵ سال زندگی مشترک و با وجود فرزند مورد بررسی قرار بگیرد.

ازدواج دیگر هندوانه سربسته نیست

سردبیر خبرگزاری صدا و سیما مرکز سمنان افزود: شاید در گذشته ازدواج هندوانه سربسته بود، اما اکنون ازدواج باید با شناخت باشد و فردی که انتخاب می‌کنیم در کنارش لحظه‌های خوب و حتی بد را تجربه کنیم، باید فردی باشد که درک متقابل داشته باشد. فردی را برای تمام روزهای زندگی انتخاب کنیم که از او و خانواده‌ای که قرار است تشکیل دهد، محافظت کند.

میزگرد ایرنا سمنان؛ ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار + فیلم

کاشی اظهار کرد: مگر آینده و مشکل‌های بچه فقط به خودرو، مگر فقط به زمین است؛ یعنی اگر این‌ها را بگیریم تمامی دغدغه‌ها در زمینه آینده فرزندم تامین می‌شود، آیا با درآمدهای کنونی می‌توانیم چهار ستون خانه در زمین واگذار شده به دلیل فرزندآوری و قانون جوانی جمعیت را بالا ببرم؟ خیر چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود: تخصیص خودرو و واگذاری زمین برای فرزندآوری مشوق‌های مقطعی هستند و باید برای ترغیب به فرزندآوری به رفع نیازهای ابتدایی تا دوران بزرگسالی اشاره و اقدام شود.

وی تاکید کرد: بهداشت خوب، شیر خوب، لباس خوب، خانواده خوب و مادری که وقت برای رسیدگی به نوزاد داشته باشد، به عنوان اولیه‌ترین نیازها است؛ باید نیازهای دوره مدرسه، تفریح و سرگرمی برای ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری هم مورد توجه قرار بگیرد.

تا بلوغ فکری و باور والدین نباشد، مشوق‌های فرزندآوری کارساز نیست

سردبیر خبرگزاری صدا و سیما مرکز سمنان افزود: تمام مشوق‌های فرزندآوری مقطعی است و چه تضمینی وجود دارد دولت‌های بعدی این راهبردها و سیاست‌ها را ادامه دهد.

کاشی تاکید کرد: برای فرزندآوری باید یک بلوغ فکری و یک باور درونی در والدین شکل بگیرد و هیچ طرح، مهارت و برنامه‌ای نمی‌تواند این بلوغ فکری در زوج‌ها ایجاد کند، زوج‌ها خودشان باید بخواهند که صاحب فرزند شوند.

بخشی‌نگری و نگاه جزیره‌ای عوامل مانع در تحقق جوانی جمعیت

همچنین مدیر خبرگزاری تسنیم استان سمنان گفت: اقدام‌های جزیره‌ای و پراکنده در بخش اقناعی، اجرایی و نظارتی مانع از رسیدن به هدف و ترویج فرزندآوری می‌شود و باید منظومه منسجم از سیاست‌گذاری‌ها، اجرا و نظارت در بخش‌های مختلف همراه با پیوست اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اقشار مختلف مورد توجه قرار بگیرد.

میزگرد ایرنا سمنان؛ ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار + فیلم

خزر تاکید کرد: تمام برنامه‌ها در حوزه فرزندآوری باید هم‌پوشانی داشته باشد و تکمیل کننده باشد و اگر مردم به اهمیت فرزندآوری و ازدواج به هنگام پی ببرند همراهی خواهند کرد و رسانه بخشی از پازل هستند و باید کمک کنند.

وی بیان کرد: توصیه‌ام به جوانان در سن ازدواج این است که نترسند و با نگاه امیدوارانه به سمت ازدواج و فرزندآوری بروند و بدانند با اتکای به خداوند متعال و سپس تلاش، کوشش و همت کار کردن مشکل‌ها را حل می‌کند و همه با هم می‌توانیم به سلامت از بحران رشد جمعیتی عبور کنیم.

خلاء سیاست جامع در زمینه ازدواج و فرزندآوری در کشور

سیاست مدون و جامع در زمینه ازدواج و فرزندآوری در کشور وجود ندارد و اغلب تصمیم‌ها پراکنده از سوی مجلس شورای اسلامی یا دولت تصویب و اجرایی می‌شود که این موضوع جامعه را از رسیدن به هدف در زمینه فرزندآوری و ازدواج دور می‌کند.مدیر خبرگزاری تسنیم استان سمنان تصریح کرد: سیاست مدون و جامع در زمینه ازدواج و فرزندآوری در کشور وجود ندارد و اغلب تصمیم‌ها پراکنده از سوی مجلس شورای اسلامی یا دولت تصویب و اجرایی می‌شود که این موضوع جامعه را از رسیدن به هدف در زمینه فرزندآوری و ازدواج دور می‌کند.

در مقوله فرزندآوری، خانواده‌ها نگران آینده فرزندان خود هستند و اگر دولت رفع این دغدغه‌ها را به صورت عملیاتی در دستور کار قرار دهد و اقدام‌ها در این زمینه را اطلاع‌رسانی کند بدون شک خانواده‌ها به فرزندآوری و جوانان به ازدواج ترغیب می‌شوند.

وی بیان کرد: نگاه رسانه‌ای درست، درنظر گرفتن تفاوت‌ها و نیازهای اقشار مختلف جامعه در قانون‌های ازدواج، فرزندآوری و طلاق و پرهیز از ارایه آمارها سطحی و سطحی‌نگرانه از سوی برخی کارشناسان و شکل‌گیری نگاه یکسان به تمامی موضوع‌ها، از جمله راهبردهایی است که به تحقق جوانی جمعیت در کشور کمک می‌کند.

خزر با تاکید بر اینکه سیاست منسجم لازمه توسعه است، اظهار کرد: در مقوله فرزندآوری، خانواده‌ها نگران آینده فرزندان خود هستند و اگر دولت رفع این دغدغه‌ها را به صورت عملیاتی در دستور کار قرار دهد و اقدام‌ها در این زمینه را اطلاع‌رسانی کند بدون شک خانواده‌ها به فرزندآوری و جوانان به ازدواج ترغیب می‌شوند.

آیا برای کم‌آبی و تغییر اقلیم چاره‌اندیشی شد که برای جمعیت هم بشود؟

مدیر خبرگزاری تسنیم استان سمنان گفت: فیلم‌ها سیاست تک فرزندی را ترویج می‌دهند و باید این مهم مورد توجه باشد و علاوه بر آن بارها در گفتار مسوولان اعلام می‌شود ایران دچار خشکسالی و بحران کم‌آبی و تغییرات اقلیمی است اما برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی، اقدام و اعلام نمی‌شود، اگر چنین باشد رفع این دغدغه‌ها خانواده‌ها را به فرزندآوری ترغیب می‌کند.

وی افزود: میانگین امید به زندگی در کشور بین ۷۶ تا ۷۹ سال است. اگر آب نباشد، بهداشت نیست و اگر بهداشت نباشد امید به زندگی کاهش می‌یابد و تمام این موارد همچون حلقه‌های زنجیر در تحقق جوانی جمعیت نقش آفرین هستند و باید رفع دغدغه‌ها در تمام زمینه‌ها مانند مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه مسوولان باشد.

خزر تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و سیاست اطلاع‌رسانی از تلاش‌ها و اقدام‌های عملیاتی، القای خاطر جمعی به افراد در زمینه فرزندآوری و ازدواج از نکته‌های مهم است که باید مورد توجه مسوولان باشد و همچنین دولت باید خانواده‌ها را در فرزندآوری درگیر کند و پای کار بیاورد.

اقتصاد و اشتغال و داشتن برنامه منسجم، پیش‌نیازهای فرزندآوری و ازدواج

سردبیر خبرگزاری تسنیم استان سمنان هم اظهار کرد: خبرنگاری از مشاغل سخت است و چون من و همسرم هر ۲ خبرنگار هستیم سختی‌ کار را درک می‌کنیم، اما خیلی کم برای فرزندمان وقت داریم.

میزگرد ایرنا سمنان؛ ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار + فیلم

پژمان افزود: علاوه بر مسوولیت پذیری، ازخودگذشتگی مهمترین عامل در خوشبختی و عاقبت‌به‌خیری در زندگی مشترک است و هچنین اقتصاد و اشتغال عامل مهم در ازدواج، طلاق و فرزندآوری است و تا زمانی که برنامه و سیاست‌ها منسجم در حوزه فرزندآوری و ازدواج شکل نگیرد نمی‌توان به اهداف دست یافت.

وی بیان کرد: زندگی مشترک بنده حول خبر می‌چرخد و انتظار است سیاستمداران به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و تصمیم‌ها را عملیاتی کنند که اگر خانواده‌ای بخواهند فرزندآوری داشته باشد، امنیت و آینده تضمین شده برای فرزند متصور باشد.

وی افزود: راه‌اندازی مهدکودک در کنار دستگاه‌های اجرایی از بندهای قانون حمایت از جوانی جمعیت است، این مقوله مهم که نقش مهمی در رفع دغدغه والدین دارد هنوز عملیاتی نشده است و همین موضوع فقدان تحقق وعده‌ها افراد را در فرزندآوری و ازدواج دودل می‌کند.

سردبیر خبرگزاری تسنیم استان سمنان تاکید کرد: اگر مسوولان برنامه‌های خود را به صورت شفاف اعلام کنند و پایبند به تحقق برنامه‌ها باشند، خانواده به فرزندآوری و جوانان تشویق به ازدواج ترغیب می‌شوند.

میزگرد ایرنا سمنان؛ ازدواج و فرزندآوری از نگاه زوج‌های خبرنگار + فیلم

به گزارش خبرنگار ایرنا، رهبر معظم انقلاب طی یک دهه گذشته بارها بر موضوع جمعیت و سیاست های جمعیتی تاکید فرمودند و در سال ۱۳۹۳ سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ کردند و برآیند بررسی راهبردهای چگونگی تحقق جوانی جمعیت نشان می‌دهد افزایش نرخ باروری و مقوله افزایش جمعیت در کشور و استان سمنان که وضعیت بحرانی در این زمینه دارد باید با اقناع جامعه و اجرای عملیاتی بسته‌های حمایتی ویژه در زمینه اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی و پزشکی دنبال شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha