اصناف و اتحادیه‌ها باید بازار را زیر نظارت هوشمند قرار دهند

آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: افراد مسئول در اصناف و اتحادیه‌های صنفی باید نظارت بیشتری به بازار داشته باشند و به سمت نظارت هوشمند بروند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور روز یکشنبه در مراسمی به مناسبت روز اصناف اظهار کرد: اصناف از زمان انقلاب، دفاع مقدس و پشتیبانی از جنگ، هنگام بروز حادثه‌های غیرمترقبه در صحنه حضور داشتند و اکنون نیز با وجود بیش از ۲ هزار تحریم که مدیریت بازار را به واقع سخت کرده است، اصناف و بازاریان کار را به نحو احسن پیش می‌برند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان اصناف و اتحادیه‌ها در حوزه کنترل قیمت‌ها وظیفه سنگینی دارند، افزود: کسانی که تعهد کردند، به این عرصه ورود داشتند و قبول مسئولیت کردند باید دین خودشان را ادا کنند؛ زیرا حضور، کار و برنامه آنها می‌تواند تعیین کننده باشد.

فرماندار آستارا با تاکید بر تشدید نظارت‌ها، بیان کرد: وظیفه اصناف در حوزه اقتصاد داخلی نیز بسیار قابل توجه و به عنوان یک رابط و میانجی بین عرصه تجارت و دولت است و در شرایط الان باید به سمت نظارت هوشمند پیش برویم.

وی اضافه کرد: کارهایی انجام می‌گیرد و سامانه‌هایی در حال راه‌اندازی است که شرایط ورود و خروج کالا را بشود کنترل کرد ولی انتظار می‌رود مسئولان اصناف و اتحادیه‌ها با توجه به اینکه در شرایط خاصی قرار داریم، با برنامه‌ریزی درست بر کالاهایی که به شهرستان ورود و خروج پیدا می‌کنند، نظارت داشته باشند.

رضایی‌پور همچنین لزوم توجه به مسائل فرهنگی و از جمله فضاسازی مناسب در مناسبت‌های ملی و مذهبی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: بعضی از اقشار ممکن است با مشکل مالی روبه‌رو باشند که انتظار می‌رود اصناف با کمک و همدلی بیشتر با مردم برخورد داشته باشند و نگاه محبت‌آمیزشان در این حوزه را بدرقه راهشان کنند.

اصناف و اتحادیه‌ها باید بازار را زیر نظارت هوشمند قرار دهند

ایجاد ۷۰۰ فرصت شغلی در حوزه صمت

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا نیز در این مراسم گفت: اول تیر، روز اصناف و ۱۰ تیر، روز صنعت و معدن است که امسال در اقدامی یکم تا دهم تیرماه را به عنوان دهه تولید و تجارت نام‌گذاری کردند که به همین مناسبت برنامه‌هایی از جمله این مراسم تدارک دیده شد.

محسن آهنی افزود: اصناف همیشه نقش مهمی در تحولات جامعه داشتند، چنان که بازاریان از یاران نزدیک امام (ره) بودند و در پیروزی انقلاب نقش پررنگی داشتند؛ همچنین در دوران جنگ بازار از ارکان تدارکات و پشتیبانی بود و در دوران شیوع ویروس کرونا نیز با وجود زیان مالی با تصمیم تعطیلی بازار همراهی کرد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا با اشاره به اینکه ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی و اشتغال به حوزه صنعت و معدن اختصاص دارد، بیان کرد: ۱۶ هزار و ۴۰۰ اشتغال سال گذشته در استان گیلان ایجاد شده که سهم شهرستان آستارا حدود ۷۰۰ نفر بود.

وی با بیان اینکه نزدیک به هشت هزار نفر در ۶ هزار واحد صنفی شهرستان آستارا اشتغال دارند، اضافه کرد: اصناف بخشی از وظایف دولت را در بخش صدور مجوزها برعهده گرفتند و به خوبی از پس کار برآمدند؛ ما اصناف توانمند زیادی داریم که جا دارد به آنها بها داده شود.

آهنی عنوان کرد: بازاریان نیازمند نظارت هستند و ما باید به سمت نظارت هوشمند پیش برویم که در این رابطه تاکنون سامانه‌هایی رونمایی شده که می‌توان به سامانه جامع انبارها، سامانه تجارت و سامانه بازرسی اشاره داشت.

وی ادامه داد: بازاریان آستارا البته با برخی مشکل‌ها هم روبه‌رو هستند که از جمله آنها بحث مالیات است که باید موضوع با کمک اداره دارایی رسیدگی شود.

جمعی از اصناف و مسئولان اتحادیه‌های صنفی شهرستان آستارا در ادامه این مراسم با اهدای لوحی تجلیل شدند.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha