چین: طالبان باید در راستای منافع مردم افغانستان گام بردارد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد وضعیت افغانستان اعلام کرد: دولت موقت طالبان باید گام‌های مهمی در راستای منافع مردم افغانستان و رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی بردارد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت امور خارجه چین، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه (پنجم تیر) در واکنش به محدودیت‌های زنان در افغانستان گفت: مقامات ارشد طالبان پس از تسلط کامل دولت موقت بر افغانستان متعهد شدند که برای بازسازی و توسعه افغانستان گام بردارند.

وی افزود: با گذشت دو سال از حکومت طالبان در افغانستان، این کشور با چالش‌های بسیاری مواجه شده و جامعه بین المللی درباره محدودیت‌های زنان در افغانستان نگرانی‌های فراوانی دارد. ما امیدواریم دولت موقت طالبان در راستای منافع مردم افغانستان گام بردارد.

از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، برخلاف وعده‌های داده شده، ابتدا دختران از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر محروم شده و سپس از کار زنان در ادارات و نهادهای بین‌المللی جلوگیری شده است.

«ریچارد بنت» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان، در گزارش اخیر خود از شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه طالبان، آزار و اذیت، محاکمه‌های صحرایی و مبدل شدن خانه‌های فرماندهان طالبان به زندان‌های شخصی ابراز نگرانی کرده است.

وی وجود زندان‌های خصوصی در خانه‌های فرماندهان طالبان، شکنجه‌ها و کشتارهای غیرقانونی را تایید کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید که پس از لغو قانون اساسی در پی تسلط طالبان بر افغانستان، «هیچ قانونی در این کشور وجود ندارد و هر یک از اعضای طالبان با تعبیر و تفسیر شخصی خود از شریعت اسلامی، رفتار می‌کنند.»

پس از سقوط دولت گذشته افغاستان و تسلط کامل دولت موقت طالبان بر افغانستان، زنان افغانستان از بسیاری از موارد از جمله آموزش و کار محروم شدند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha