۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۰
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85153023
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بررسی تعزیه قزوین در نشست پژوهشی اولین روز شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی

گرگان - ایرنا - شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی با برگزاری نشست پژوهشی با عنوان «عناصر بومی موسیقایی» برای بررسی تعزیه قزوین به میزبانی گنبد کاووس آغاز شد.

محمدعلی مرآتی دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی گفت: این نشست‌ها با عنوان «وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران» برگزار می‌شود و در آن، گفتمان موسیقایی با عناصر مهم صوتی، محتوایی و ریتمیک سنت‌های فرهنگی مورد توجه است.

یک پژوهشگر موسیقی نواحی هم در نشست روز اول این جشنواره گفت: مکتب های آوازی در اواخر دوران قاجار شکل گرفته و پس از آن نیز ادامه یافت که یکی از نتایج آن، مکتب قزوینی است.

سیدحسام‌الدین رضایی اظهار کرد: در بخش موسیقی کلامی تعزیه، موافق و مخالف‌خوان ها نقش کلیدی دارند که در کنار موسیقی سازی و کارکردها و پرکردن فضای خالی همراه با آواز جمعی نوحه تعزیه را اجرا می‌کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به‌ تنوع گویشی و لهجه‌ای در قزوین، تعزیه این منطقه خصوصیات ویژه بومی خاصی دارد و موسیقی کلامی و اشعار در تعزیه نزدیک به زبان محاوره مردم و آمیخته با اشعار کلاسیک است.

بخش پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی از امروز تا روز پنجشنبه از ساعت ۱۰ صبح با موضوعات «تعزیه در قزوین» ، «نقاره‌نوازی مذهبی» و «موسیقی عاشیقی» ارائه می شود.

بررسی تعزیه قزوین در نشست پژوهشی اولین روز شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در شهرستان گنبد کاووس از امروز تا هشتم تیرماه در مجموعه فرهنگی «وارنا» گنبدکاووس برگزار می‌شود.

محمد نعیمی (موسیقی قزلباش و قزاق ـ گلستان)، ابراهیم جرجانی (موسیقی ترکمنی ـ گلستان)، ‌ ایوب حاج‌علی (تعزیه ـ قزوین) و محمود صادقی (دوتار ـ خراسان) امروز ششم تیرماه روی صحنه می روند.

تاج‌محمد یلقی (موسیقی گمیشان ـ گلستان)، ‌ نصرت‌الله زرگر (تهران) و رضا کدخدا(غزل‌خوانی، تهران)، ‌ مرشد امیرفردی(موسیقی زورخانه ـ قم) و اصغر حاتمی (موسیقی چوپانی ـ‌ سمنان) در دومین شب از جشنواره در هفتم تیرماه اجرا خواهند داشت.

محمدرضا برزگر(موسیقی کتولی ـ گلستان)، سعدی صادقی و حرمت یوسفی (مازندران)، ‌ عاشیق ایمران حیدری(البرز) و علیرضا سلیمانی (دوتار ـ‌ خراسان شمالی) هشت تیرماه و در سومین شب جشنواره موسیقی نواحی ایران روی صحنه خواهند رفت.

بخش اول شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی به میزبانی پنج منطقه ایران به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha