۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۸
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85153647
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تثبیت اشتغال ۲۱ هزار نفر در واحدهای تولیدی کردستان

سنندج-ایرنا- تثبیت اشتغال افزون بر ۲۱ هزار نفر و تلاش برای رفع موانع تولید، از مهم‌ترین دستاوردهای مصوبات ۱۹۵ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان بوده است.

به گزارش ایرنا، یکصدونودوپنجمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان روز سه شنبه از ساعت چهار عصر آغاز و تا ساعت ۲۰ به طول انجامید و در این چهار ساعت به طور مفصل به مسائل پیش روی واحدهای تولیدی استان با تمرکز بر واحدهای تولیدی مشکل دار شهرستان های قروه و دهگلان پرداخته شد.

همچون جلسات پیشین این کارگروه مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی کمبود زیرساخت ها به ویژه آب، سرمایه در گردش و استمهال وام پرداخت شده و دادن فرصت بیشتر برای بازپرداخت آن بود و چند مورد هم در جلسه امروز مربوط به جانمایی واحد تولیدی، درخواست افزایش زمین، مبحث مربوط به بازپس گیری زمین واگذار شده در شهرک صنعتی به یکی از شرکت های تولیدی بود.

برخی واحدهای تولیدی با مسائلی روبه رو شدند که در حالت عادی به دلایلی از جمله وجود برخی مقررات امکان برطرف شدن آن نیست؛ تنها راهکار برای حل آن مطرح کردنش در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است چراکه مصوبه این کارگروه براساس قانون لازم الاجرا است.

شرایطی هم برای ورود هر طرحی به جلسات کارگروه وجود دارد و باید فرآیند آن طی شود؛ به عنوان نمونه بعد از ثبت درخواست متقاضی در سامانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در کمیته کارشناسی شهرستان ها مطرح و سپس به کارگروه استانی برای دریافت مصوبه آن، راه می یابد.

در این جلسه چهار ساعته مشکلات و درخواست های ۳۷ واحد تولیدی در کردستان که از این تعداد ۲۱ واحد مرغداری گوشتی بود که درخواست امهال تسهیلات داشتند؛ مطرح شد.

رفع مشکل واحدهای تولیدی با اجرای طرح خط انتقال آب سد آزاد به قروه

تثبیت اشتغال ۲۱ هزار نفر در واحدهای تولیدی کردستان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادیِ استانداری کردستان در این جلسه اظهار کرد: طرح هایی که در این کارگروه مصوب می شود بی شک منجر به نتیجه مطلوبی خواهد شد مگر اینکه امکان اجرایی شدن آن وجود نداشته باشد یا متقاضی پیگیر آن نشود.

حامد قادرزاده ادامه داد: در مواردی که بانک ها و دستگاه های اجرایی به دلیل مقرراتی نمی توانند پاسخگوی درخواست متقاضیان باشند قانونگذار مصوب کرده که در کارگروه تسهیل با بررسی جوانب مختلف امکان پرداختن به آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تهیه و نگه‌داشت منابع به ویژه آب مورد توجه ویژه قرار دارد، گفت: برای طرح هایی که در شهرستان های قروه و دهگلان بیش از ۲۵ سال از عمر اجرای آنها می گذرد و اکنون با کمبود آب مواجه شدند بایدتدبیر اساسی اندیشید.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادیِ استانداری کردستان ادامه داد: تعطیلی چنین واحدهایی به دلیل اشتغال بالا و تولید مناسب و بازار مطلوبی که در این سال ها بدست آوردند هزینه های زیادی به دنبال دارد بنابراین باید نهایت همکاری را برای تامین آب مورد نیاز آنها انجام شود.

قادرزاده با بیان اینکه هر طرحی دارای بعد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی است، گفت: برای اجرای هر طرحی همه این ابعاد باید مورد نظر قرار گیرد؛ اجرای طرح خط انتقال آب سد آزاد به شهرستان قروه جزو اولویت های استان است.

تثبیت اشتغال افزون بر ۲۱ هزار نفر در کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: تاکنون ۱۹۵ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با طرح یک هزار و ۶۸۸ پرونده و ۲ هزار و ۹۶۰ مصوبه تشکیل شده است.

بختیار خلیقی تعداد مصوبات اجرا شده را ۲ هزار و ۱۵۲ مصوبه خواند و بیان کرد: با اجرایی شدن این میزان مصوبه برای ۲۱ هزار و ۵۴۲ نفر تثبیت اشتغال شده است.

وی اضافه کرد: با اجرایی شدن همه مصوبات این کارگروه تعداد تثبیت اشتغال واحدهای تولیدی مطرح شده به ۲۳ هزار و ۴۶۴ نفر خواهد رسید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: در دستور کار قرار گرفتن هر طرحی در کارگروه استانی مستلزم ثبت آن در سامانه تسهیل و رفع موانع تولید توسط متقاضی و طرح و تایید آن در کمیته کارشناسی شهرستان ها است.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه هر کاری برای واحدهای مرغدارای لازم باشد انجام خواهیم داد، گفت: سال گذشته با نرخ ۱۰ درصد تسهیلات به متقاضیان بخش کشاورزی پرداخت شد و اگر امسال خواستار امهال وام خود شوند با نرخ ۲۳ درصد محاسبه می شود.

اسماعیل حیدری در ارتباط با طرح مرغ تخمگذار شرکت تعاونی ۳۹۵، بیان کرد: سال ۱۳۷۴ به این طرح تسهیلات پرداخت شد و سرمایه گذار مطالبات معوق دارد و اقدام به برگشت وام دریافتی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح از سال ۱۳۹۶ به تملک بانک درآمده است، افزود: به زودی این طرح در مزایده ای به سرمایه گذار جدید واگذار خواهد شد.

ضرورت همکاری دستگاه های اجرایی برای ایجاد واحدهای اشتغالزا

فرماندار شهرستان دهگلان در این جلسه اظهار کرد: با راه اندازی مجتمع صنعتی سپید دام زمرد برای یکصد نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود بدون اینکه خواهان دریافت تسهیلاتی هم باشد.

معتصمی ادامه داد: با مدیر دستگاه اجرایی مربوطه بارها صحبت کردیم و خواستار نگاه ویژه برای صدور مجوز ساخت این مجتمع شدیم.

مشکل مجتمع صنعتی سپید دام زمرد برای احداث کشتارگاه دام، نداشتن فاصله کافی با کارخانه خوراک دام موجود در محدوده است که طبق قانون باید ۷۰۰ متر فاصله بین این ۲ واحد وجود داشته باشد که در حال حاضر این میزان ۴۵۰ متر است.

به گفته فرماندار شهرستان دهگلان کارخانه خوراک دام از چهار سال گذشته تاکنون تعطیل بوده است که نماینده اداره کل دامپزشکی کردستان این را نپذیرفت و بیان کرد: براساس بازدیدهای انجام شده هنوز پروانه بهره برداری آن فعال است

نبود آب و زیرساخت های دیگر در ناحیه صنعتی قروه

ناحیه صنعتی سنگ قروه که بیش از ۳۵ واحد در آن مستقر است که با مشکل نبود آب مواجه است و نماینده این واحدها دراین جلسه کارگروه تسهیل استان اظهار کرد: شرکت شهرک های صنعتی مالکیت این ناحیه صنعتی را نمی پذیرد و همین باعث شده با مشکلات زیادی مواجه شود.

زرتشت عبدالملکی با اشاره به اینکه اقدام به حفر چهار حلقه چاه در این ناحیه شده است، افزود: این تعداد حلقه چاه فاقد آبدهی است و به همین دلیل آب مورد نیاز واحدها با تانکر تامین می شود.

وی بیان کرد: عدم آنتن دهی گوشی تلفن همراه و نبود اینترنت از دیگر مشکلات این ناحیه صنعتی است و پیگیری این موارد باید توسط شرکت شهرک های صنعتی انجام شود.

نماینده شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: علی رغم میل شرکت شهرک ها مدیریت ناحیه صنعتی سنگ قروه را به این شرکت واگذار کردند.

تورج شاه‌اویسی با اشاره به اینکه شرکت شهرک های صنعتی شرکت درآمد- هزینه ای است، ادامه داد: این ناحیه صنعتی در ابتدا زیرپوشش شرکت شهرک ها نبوده تا اراضی را مستقیم به متقاضی واگذار کند و از این محل درآمدی بدست آورد، با این وجود تاکنون چند پروژه عمرانی را در این ناحیه اجرا کردیم .

وی بیان کرد: ناحیه صنعتی قروه دارای سند یکپارچه نیست و افزون براین مشکل حقوقی هم دارد ولی از آنجا که مسئولیت آنرا پذیرفتیم هر مکاتبه ای در راستای رفع مشکلات واحدهای مستقر در این ناحیه لازم باشد، انجام می دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha