مالیات و ظرفیت توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی در استان فارس

شیراز- ایرنا- یکی از ابزارهای مهم و کارآمد دولت ها برای کسب درآمد و تامین هرینه های عمومی مالیات است که به توزیع عادلانه ثروت و درآمد در بین شهروندان کمک می کند. استان فارس فرایندهایی توسعه یافته در تامین و هزینه کرد مالیات دارد.

به گزارش ایرنا، دولت بر اساس قانون و با استفاده از روش های مختلف اقدام به دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی می کند تا از یک سو از میزان اتکای خود به درآمدهای نفتی بکاهد و از سوی دیگر درآمد حاصل از مالیات را بتواند صرف بهداشت و درمان، آموزش، امور رفاهی، تامین زیرساخت ها و سایر بخش ها و نیازهای عامه مردم کند.
در برخی تعاریف مالیات به عنوان یک وظیفه کلیدی در هر کشوری معرفی می شود که می‌تواند میزان ظرفیت و پاسخگویی دولت‌ها را ارتقاء بخشد.
امروزه از سطح مالیات به عنوان شاخصی برای تشخیص ظرفیت یک دولت استفاده می‌شود و دولتها در مقابل دریافت مالیات خود را ملزم به ارائه خدمات به شهروندان و پاسخگویی به آنها می دانند.
نکته مهم و حائز اهمیت در این میان تمایل مردم و در حقیقت مودیان مالیاتی به پرداخت مالیات و استقبال آنها از این کار است که به عوامل مختلفی مانند نرخ مالیات، میزان درآمد مشمول مالیات مودی، احتمال حسابرسی مالیاتی و به خصوص جرایم مالیاتی و نگرش مودیان نسبت به دولت بستگی دارد.
بنابراین میزان باور مردم به پرداخت مالیات و رضایت آنها از انجام این کار که به عنوان فرهنگ مالیاتی مطرح است در تحقق اهداف و درآمدهای مالیاتی دولت ها تاثیر بسیاری دارد.
آگاهی یافتن مردم از نحوه مصرف درآمدهای مالیاتی، اعتماد آنها که در حقیقت پرداخت کنندگان مالیات هستند را نسبت به مجموعه های مالیاتی کشور بیشتر می کند و هرچه بر میزان این اعتماد افزوده شود و اطلاع رسانی متولیان امور مالیاتی نسبت به چگونگی مصرف درآمدهای مالیاتی شفاف تر گردد، انگیزه مردم برای مشارکت در پراخت مالیات نیز بیشتر خواهد شد و به تبع آن درآمدهای مالیاتی دولت نیز افزایش خواهد یافت.
یکی از چالش های مهم پیش روی مجموعه های مالیاتی کشور و استان فرارهای مالیاتی است که تاکنون اقداماتی برای جلوگیری از این امر انجام شده که از جمله می توان به راه اندازی سامانه سوت زنی یا سامانه مودیان مالیاتی اشاره کرد.

مالیات و ظرفیت توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی در استان فارس

مالیات، زمینه ساز تحقق عدالت در جامعه
مدیرکل امور مالیاتی فارس گفت: مالیات راهکاری برای تامین بودجه و ابزاری برای تعادل بخشیدن به اقتصاد است.
حمید رضا محمد ابراهیمی افزود: اکثر جوامع بخش مهمی از نیازهای اعتباری خود را از محل وصول درآمدهای مالیاتی تامین می کنند و کارمندان دولت و حقوق بگیران از جمله بهترین افراد در پرداخت مالیات محسوب می شوند .
وی ادامه داد: رویکرد امسال سازمان امور مالیاتی استان گرفتن مالیات از دانه درشت ها و عدم فشار به مشاغل خرد است.
او اظهار کرد: از آنجا که مالیات‌ تامین کننده کمتر از ۷۰ درصد از اعتبارات جاری دستگاه‌های دولتی است، برای افزایش خدمت رسانی به مردم باید جلو فرارهای مالیاتی گرفته شود.

مالیات و ظرفیت توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی در استان فارس

ایجاد عدالت مالیاتی با هوشمندسازی نظام مالیاتی
مدیر کل امور مالیاتی فارس گفت: هوشمند سازی نظام مالیاتی، اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی اولویت ویژه سازمان امور مالیاتی در جهت شفافیت اقتصادی و ایجاد عدالت مالیاتی است.
محمد ابراهیمی افزود: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی یک اقدام مثبت و موثر در جهت شفافیت روند مالیاتی است که به شناسایی مودیانی که فرار مالیاتی داشته و فاقد پرونده مالیاتی بودند کمک شایانی کرد.
وی ادامه داد: قطعا اگر شهروندان و مودیان مالیاتی نسبت به آثار مثبت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی آگاهی کامل و دقیق کسب کنند و بدانند که بخشی از مالیات‌هایی که آنها پرداخت می‌کنند در جهت توسعه و عمران شهرها و روستاها صرف می شود و درآمدهایی مالیاتی می تواند موجب افزایش رفاه و بهبود شرایط زندگی آنها شود، در پرداخت مالیات همراهی مطلوب تری خواهند داشت.
مدیر کل امور مالیاتی فارس گفت: امروز بخش عمده‌ای از مالیات ارزش افزوده به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و امور عشایر پرداخت می شود تا برای بهبود کیفیت زندگی تمام آحد جامعه، صرف اجرای پروژه های عمرانی شود.
محمد ابراهیمی افزود: همکاری و همراهی مردم و مودیان مالیاتی سبب شد که سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در استان فارس حاصل شود که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۵۸ درصدی داشته است.
وی ادامه داد: پارسال یک هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان عوارض مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان فارس واریز شد.
او اظهار کرد: به جرات می توان گفت که تمام درآمدهای حاصل از مالیات‌های پرداختی در قالب ارایه خدمات اجتماعی و رفاهی در اشکال مختلف دو باره به مردم باز می گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha