۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۷
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85156370
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۹۰۰ روستایی گلستانی آموزش اطفای حریق جنگل دیدند
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با تاکید بر اهمیت همکاری مردم در حفاظت از طبیعت و مقابله با حوادث گفت: تاکنون ۹۰۰ نفر از مردم بومی روستاهای مجاور جنگل‌های استان آموزش‌های لازم را برای مقابله با حریق فراگرفتند.

سرهنگ عیسی گلبینی روز ‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی در کنار سایر ماموریت‌های خود مانند مقابله با قاچاق چوب و نظارت بر مراتع، در مواقع لزوم برای اطفای حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی فعالیت می‌کنند که نیاز است نیروهای متخصص با تجهیزات کامل در این رابطه داشته باشیم و در این راستا لذا هر ساله با ۵۰ نیروی آموزش‌دیده به عنوان دیده‌بان حریق در فصل تابستان قرارداد بسته می‌شود.

وی ادامه داد: دیده‌بانان حریق در حین سرکشی مداوم از مناطق تعیین شده به محض مشاهده کوچکترین آتش سوزی قبل از گسترش آن اقدامات لازم را برای اطفا انجام می‌دهند و در کنار آن نیروهای مردمی هم به صورت داوطلبانه برای خاموش کردن آتش همکاری می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: با توجه به اهمیت آموزش جوامع محلی در مدیریت بهتر عرصه‌های منابع طبیعی و جلوگیری از خسارت، از سال گذشته با همکاری ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها آموزش اطفای حریق برای ۱۰۰ گروه ۱۱ نفره از مردم بومی روستاهای همجوار عرصه‌های جنگلی با هدف کمک به نیروهای یگان حفاظت استان آغاز شد.

سرهنگ گلبینی افزود: تاکنون ۹۰۰ نفر از ساکنان روستاهای همجوار عرصه‌های منابع طبیعی استان آموزش اطفای حریق را فرا گرفتند و مقداری تجهیزات انفرادی برای آنان تامین و در اختیار دهیاری‌ها قرار گرفت تا در مواقع لزوم به سرتیم‌ها تحویل داده شود.

وی از مردم خواست نکات ایمنی و مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی را رعایت کرده و از روشن کردن آتش، رها کردن سیگار، چوب کبریت به ویژه آتش زدن درختان خشک و استفاده از هر وسیله قابل اشتعال در طبیعت خودداری کنند.

به گفته وی، مردم در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی در سطح عرصه‌های جنگلی و مرتعی می‌تواند با شماره ۱۵۰۴ به نیروهای یگان حفاظت استان اطلاع دهند تا در کمترین زمان نسبت به مهار حریق اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، گلستان بیشترین جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ کشور را دارد و در ماه‌های گرم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود و عمده آتش سوزی‌های فصل تابستان در استان هم ناشی از آتش زدن عمدی و یا سهوی اراضی کشاورزی و سرایت آن به جنگل است و در داخل جنگل‌ها آتش سوزی کمتر و به ندرت رخ می‌دهد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار است که ۴۵۲ هزار هکتار آن جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار آن مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha