۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۲
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85165419
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۷ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی گلستان خاموش شد
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۱۷ مورد آتش‌سوزی که در پنج روز اخیر به ۱۸ هزار متر مربع از عرصه‌های منابع طبیعی استان خسارت زده بود با همکاری نیروهای منابع طبیعی و مردم بومی خاموش شد.

سرهنگ عیسی گلبینی‌مفرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: بیشترین این حریق‌ها که عامل آنها انسانی است در عرصه‌های منابع طبیعی در حاشیه زمین‌های کشاورزی بر اثر سرایت آتش بقایای محصولات زراعی به دلیل رطوبت کم هوا و وزش باد رخ داد.

وی افزود: ۱۴ مورد از این آتش سوزی‌ها مربوط به جنگل‌های طبیعی، ۲ مورد در جنگل‌های دست کاشت و یک مورد در مراتع است و یک متهم به عنوان عامل حریق عمدی در گالیکش شناسایی شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: امروز هم یک مورد حریق در منطقه آب‌پران گالیکش گزارش شده که نیروهای یگان برای مهار آتش سوزی و بررسی علت و وسعت آن به محل اعزام شدند.

سرهنگ گلبینی ادامه داد: همچنین یک مورد آتش‌سوزی در زمین‌های زراعی شهرستان مینودشت گزارش شده که نیروهای منابع طبیعی برای جلوگیری از سرایت آن به عرصه‌های طبیعی در محل حضور دارند.

وی گفت: نیروهای یگان حفاظت به همراه دیدبانان حریق از روز پنجشنبه با هشدار هواشناسی مبنی بر افزایش دما، کاهش رطوبت هوا و همچنین وزش باد گرم برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی گشت‌های خود را در عرصه‌های منابع طبیعی افزایش دادند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: دیده‌بانان حریق در حین سرکشی مداوم از مناطق تعیین شده به محض مشاهده کوچکترین آتش سوزی قبل از گسترش آن اقدامات لازم را برای اطفا انجام می‌دهند و در کنار آن نیروهای مردمی هم به صورت داوطلبانه برای خاموش کردن آتش همکاری می‌کنند.

سرهنگ گلبینی بیان کرد: با توجه به اهمیت آموزش جوامع محلی در مدیریت بهتر عرصه‌های منابع طبیعی و جلوگیری از خسارت، تاکنون ۹۰۰ نفر از ساکنان روستاهای همجوار عرصه‌های منابع طبیعی استان آموزش اطفای حریق را فرا گرفتند و مقداری تجهیزات انفرادی برای آنان تامین و در اختیار دهیاری‌ها قرار گرفت تا در مواقع لزوم به سرتیم‌ها تحویل داده شود.

به گزارش ایرنا، گلستان بیشترین جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ کشور را دارد و در ماه‌های گرم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود و عمده آتش سوزی‌های فصل تابستان در استان هم ناشی از آتش زدن عمدی و یا سهوی اراضی کشاورزی و سرایت آن به جنگل است و در داخل جنگل‌ها آتش سوزی کمتر و به ندرت رخ می‌دهد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار است که ۴۵۲ هزار هکتار آن جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار آن مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha