عیب اطلاع‌رسانی در استان اردبیل تبیین ضعیف خدمات دولت است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل گفت: آفت و عیب بزرگی که در عرصه اطلاع‌رسانی استان مشهود است، ضعف در تبیین و انعکاس خدمات و کارهای انجام شده است و اغلب خدمات مهم دستگاه‌های اجرایی استان، در بی‌خبری مغفول می‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، امیر رجبی روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز اردبیل اظهار کرد: دستگاه‌های اداری به‌طور عمده به انتشار کلیشه‌ای خبرها در سایت‌های دستگاه‌های خود اکتفا می‌کنند و توجه نمی‌کنند که مطالب آنها تا چه میزان به سمع و نظر مخاطب می‌رسد و در واقع از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و فضای مجازی استفاده نمی‌کنند.

وی ادامه داد: برعکس این رویه، دشمن نهایت استفاده را از ظرفیت فضای مجازی به‌عمل می‌آورد و جالب اینکه فضای مجازی و رسانه، ظرفیتی کم‌خرج و پرتاثیر است و در اعتراضات سال گذشته نیز دیدیم که دشمن با استفاده از این ظرفیت به‌صورت شبانه‌روزی به بمباران افکار عمومی مشغول بود.

رجبی گفت: نگاه حرفه‌ای به حوزه اطلاع‌رسانی به‌ویژه در میان مدیران و دستگاه‌های اجرایی نیاز روز است و فردی که مدیر می‌شود و زحمت مدیریت یک دستگاه اداری را بر عهده می‌گیرد باید با فنون و راز و رمزهای اطلاع‌رسانی روز آگاه باشد وگرنه اگر نتواند کارهای خود را تبیین کند، نتیجه‌ای نخواهد گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: خبرگزاری ایرنا به عنوان بازوی اطلاع‌رسانی دولت، هم در حوزه اطلاع‌رسانی و خبر رسالت دارد و هم در ارتقای سواد رسانه‌ای دستگاه‌های اجرایی و روابط عمومی‌ها وظیفه دارد و باید برنامه‌ریزی شود و با دعوت از استادان و نیروهای باسابقه خود، آموزش‌های لازم را در سطح استان ارائه کند.

وی اضافه کرد: ایرنا جزو حرفه‌ای‌ترین رسانه‌های استان اردبیل است و نقش بزرگی در عرصه اطلاع‌رسانی و مطبوعات استان و فراتر از آن دارد.

فرایند اطلاع‌رسانی در استان باید متحول شود

رجبی در ادامه با تاکید بر لزوم تحول در اطلاع‌رسانی اظهار کرد: امروز خبرنگاری کنشگرانه باید مدنظر باشد زیرا برای یک خبرنگار حرفه‌ای فقط کار خبری و انعکاس وقایع، کافی نیست بلکه باید تحلیل ارائه کند و از خبرنگاران ایرنا گزارش‌های تحقیقی و کنشگرانه مورد انتظار است.

عیب اطلاع‌رسانی در استان اردبیل تبیین ضعیف خدمات دولت است

خانه مطبوعات به امید تحول بازگشایی می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل اظهار کرد: خانه مطبوعات استان از نو بازگشایی می‌شود و تلاش بر این است که خانه مطبوعات محل آمد و شد خبرنگاران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و انتقال تجارب و ارتقای توانمندی‌ اصحاب رسانه استان و ایجاد تعامل بین دستگاه‌ها و خبرنگاران باشد.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره مطبوعات نیز امسال نباید به داوری و اهدا جایزه منتهی شود، بلکه باید به یک رویداد تحول‌آفرین تبدیل گردد.

رجبی ادامه داد: خانه مطبوعات استان اردبیل باید دارای کارگاه و دورهمی اصحاب رسانه باشد و استادانی از تهران و استان برای برنامه‌های آموزشی آن دعوت کنیم و در پایان این رویداد نیز به معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده اقدام شود.

وی مشکلات خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها را مشکلات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دانست و گفت: نسبت به حوزه کاری همه همکاران تعصب داریم و همه را در قالب یک مجموعه می‌بینیم و برای حل مشکلات موجود، باید همکاری‌ها افزایش یابد و مطالبه‌گری از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت شود تا با کمک و همراهی همدیگر، مطالبات را از سایر دستگاه‌ها مطرح و پیگیری کنیم.

به گفته رجبی وقتی افراد حرفه‌ای خود را کنار می‌کشند، عده‌ای میدان‌دار می‌شوند که صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم را ندارند و از این رو برای ارتقا سواد رسانه‌ای استان، نیروهای باتجربه و متخصص باید میدان‌داری کنند و از ایرنا این انتظار می‌رود و در دوره جدید فعالیت خانه مطبوعات باید اهل فن حضور مستمر داشته باشند و برای برگزاری دوره‌های آموزشی همکاری کنند.

وی تصریح کرد: دیدار با بازنشستگان رسانه‌ها، برگزاری برنامه‌های ویژه روز خبرنگار و استقرار هیات مدیره قوی در خانه مطبوعات استان در دستور کار است و خبرنگاران نیز از دادن طرح و ایده به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دریغ نکنند تا با همکاری همدیگر، سپهر رسانه‌ای استان توسعه یابد و هدف‌های متعالی محقق شود.

عیب اطلاع‌رسانی در استان اردبیل تبیین ضعیف خدمات دولت است

خبرنگاران به درخشش در بخش‌های تیتر و گزارش جشنواره مطبوعات قانع نباشند

رئوف موسوی ، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در این دیدار، بهترین ظرفیت ایرنای اردبیل را نیروهای کاربلد و مجرب دانست و گفت: محیط و فضای کار این رسانه، بسیار صمیمی و انگیزه‌بخش است و بعد از ایجاد فضای لازم در خانه مطبوعات، بازنشستگان ایرنا و سایر رسانه‌ها نیز برای ارائه تجارب به دیگران در آن حضور خواهند یافت.

وی به مقام‌آوری خبرنگاران استان در جشنواره‌های مطبوعات اشاره کرد و افزود: خبرنگاران ما اغلب در تیتر و گزارش صاحب رتبه هستند و به نظر می‌رسد در سایر بخش‌ها دچار ضعف هستیم و باید اصحاب قلم و رسانه، توانمندی‌های خود را در سایر بخش‌های این قبیل جشنواره‌ها نشان دهند.

مطالبه‌گری، از خانه مطبوعات کلید بخورد

توحید بلورساز ، معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل نیز نیروهای باتجربه و بازنشسته ایرنا را ظرفیتی مهم برای اصحاب رسانه این استان توصیف کرد و افزود: باید از تجارب آنان علاوه بر داوری در جشنواره‌های مطبوعاتی و فرهنگی، در آموزش به نسل‌های جدید نیز استفاده شود و با فراخوان مدیران و خبرنگاران به خانه مطبوعات، مطالبه‌گری را رواج دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وی در این دیدار از بخش‌های مختلف خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اردبیل بازدید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha