۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۹
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85159525
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عرصه تاریخی شهر جندی شاپور دزفول بازنگری شود

دزفول – ایرنا – رییس شورای اسلامی‌شهر جندی شاپور دزفول گفت: عرصه تاریخی تعریف شده میراث فرهنگی در شهر جندی شاپور ارایه خدمات زیرساختی در این شهر را با چالش جدی مواجه کرده و ضروری است این محدوده تاریخی، بازنگری و تعیین تکلیف شود.

بهمن شلال شاه آبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وسعت شهر جندی شاپور دزفول ۷۰ هکتار است که بیش از ۳۰ هکتار آن در عرصه تعریف شده میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: عرصه میراث فرهنگی تعریف شده جدید شهر جندی شاپور اگرچه شامل حدود ۴۰ درصد وسعت این شهر می‌شود ولی از نظر جمعیتی، حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از اهالی این شهر یعنی ۵۰ درصد جمعیت جندی شاپور و تمامی مراکز ورزشی و بهداشتی و آموزشی در محدوده تعریف شده جدید میراث فرهنگی واقع شده‌اند.

رییس شورای اسلامی‌شهر جندی‌شاپور دزفول بیان کرد: صدور پروانه ساختمانی در این محدوده ممنوع و ارایه هرگونه خدمات زیرساختی با چالش مواجه شده است در نتیجه نیمی از مردم این شهر از ابتدایی ترین خدمات شامل آب، برق، گاز و آسفالت معابر محروم هستند.

وی افزود: بافت تاریخی شهر جندی شاپور دزفول در سال ۹۵ بازنگری شد و به چند برابر افزایش یافت که این بازنگری در عرصه و حریم محوطه باستانی جندی شاپور، مردم این شهر و ارایه خدمات به این محدوده را باچالش مواجه کرده است.

عرصه تاریخی شهر جندی شاپور دزفول بازنگری شود

تعیین تکلیف و اصلاح محدوده بافت تاریخی مطالبه مردم جندی شاپور است

شلال شاه آبادی اظهار کرد: پیش از سال ۹۵ بنیاد مسکن سند مالکیت برای منازل مسکونی مردم قسمتی از این منطقه را صادر کرد ولی در بازتعریف محدوده بافت تاریخی جندی شاپور مردمی که زمین آنها در این محدوده تازه تعریف شده قرار گرفته، با مشکل مواجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه این ممنوعیت مانع از ساخت و ساز در این محدوده تاریخی نشده است، ادامه داد: ساخت و ساز به طور غیرقانونی در حال انجام است به گونه‌ای که در این محدوده تاکنون ۱۷۰ خانه جدید ساخته شده و ۱۰۰ خانه دیگر نیز در حال ساخت است.

رئیس شورای اسلامی شهر جندی شاپور دزفول گفت: شهرداری، ابزاری برای جلوگیری از این تخلف‌ها ندارد ضمن اینکه مجموعه ورزشی، مدارس و مرکز بهداشت نیز در این تعریف جدید در عرصه میراث تعریف شده‌اند.

وی افزود: مطالبه مردم شهر جندی شاپور، تعیین تکلیف و اصلاح محدوده تعریف شده به عنوان بافت تاریخی پس از سال ۹۵ است و تا این مهم محقق نشود گره بسیاری از مسایل مردم شهر جندی‌شاپور باز نمی‌شود.

شلال شاه آبادی تصریح کرد: بازنگری عرصه و حریم بافت تاریخی شهر جندی شاپور دزفول در سال ۹۵ در عمل موجب قفل شدن تمام راه‌های ارایه خدمات زیرساختی به این شهر شد چرا که دستگاه‌های خدماتی حاضر به ارایه خدمات در این محدوده نیستند.

عرصه تاریخی شهر جندی شاپور دزفول بازنگری شود

۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی در بافت تاریخی قرار گرفته است

رئیس شورای اسلامی شهر جندی شاپور با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف این محدوده توسط میراث فرهنگی گفت: اگر میراث فرهنگی قائل به تاریخی بودن این محدوده و مالکیت خود در این عرصه است باید نسبت به خرید املاک مردم در این محدوده که دارای سند رسمی‌ هستند، اقدام کند.

وی ادامه داد: ارایه نکردن خدمات زیرساختی توسط دستگاه‌ها موجب شده تا نیمی از مردم این شهر که در محدوده بافت تاریخی زندگی می‌کنند مجبور به کشیدن انشعاب غیرمجاز آب و برق شوند.

شلال شاه آبادی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت جندی شاپور اظهارکرد: ۹۵ درصد مردم این شهر کشاورز هستند و شهر جندی شاپور به دلیل داشتن زمین‌های مستعد و آب کافی از جمله شهرهایی است که مشکل اشتغال کمتری دارد ولی قرار گرفتن ۸۰۰ هکتار از بهترین زمین‌های کشاورزی این شهر در محدوده تعریف شده تاریخی در عمل از بهره برداری عادی توسط اهالی و جوانان خارج شده است.

عرصه تاریخی شهر جندی شاپور دزفول بازنگری شود

به گزارش ایرنا، آثار برجا مانده شهر قدیمی جندی شاپور در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید که تعیین محدوده دقیق و واقعی عرصه و حریم نیاز به تحقیقات دقیق توسط هیات‌های کارشناسی دارد.

این شهر، یکی از مهم‌ترین شهرهای دوره ساسانی بوده که توسط شاپور اول ایجاد شده است؛ جندی شاپور از همان بدو تأسیس به تدریج به صورت یکی از مراکز علمی و پزشکی جهان آن روز درآمد و بنا به گفتهٔ تاریخ‌نویسان، شاپور دستور داده بود تعداد زیادی از کتاب‌های طب یونانی را به زبان پهلوی ترجمه و در آنجا نگهداری کنند؛ خسرو انوشیروان در این شهر بیمارستان بزرگی ساخت و بر توسعه دانشکده پزشکی آن افزود.

نخستین دانشگاه جهان (ثبت در حافظه میراث‌جهانی یونسکو از منظر فرهنگی تولید علم و دانش در ۱۳ آبان ۱۳۹۷) به دستور شاپور اول ساسانی حدود یکهزار و ۸۰۰ سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده، تأسیس شد.

آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری (احیاگر زبان فارسی) که درون عرصه تاریخی شهر علمی‌دانشگاهی جندی‌شاپور واقع شده است نیز به شماره ۲۵۵۰ در هشتم دی‌ماه ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha