کره جنوبی تحقیقات مستقل از گزارش آژانس درباره پساب راکتور ژاپن انجام می دهد

تهران- ایرنا - یک مقام رسمی کره جنوبی امروز چهارشنبه اعلام کرد دولت این کشور باوجود احترامی که به گزارش آژانس بین المللی اتمی درباره بررسی ایمنی برنامه ژاپن برای رهاسازی آب های آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما می گذارد، تحقیقاتی مستقل را درباره این موضوع آغاز خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از یونهاپ، ناظر اتمی سازمان ملل متحد اعلام کرد بررسی ۲ ساله انجام شده درباره برنامه رهاسازی پسماندهای نیروگاه فوکوشیمای ژاپن به دریا با استانداردهای ایمنی مطابقت دارد. آژانس بین المللی اتمی همچنین افزود آب تصفیه شده تاثیر جزئی و قابل اغماضی رادیویی بر روی انسان و محیط زیست دارد.

پارک کو یئون معاون اول دفتر هماهنگی سیاست دولت کره جنوبی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «موضع همیشگی دولت کره جنوبی به رسمیت شناختن آژانس بین المللی اتمی به عنوان نهاد بین المللی معتبر است و ما به یافته های آژانس احترام می گذاریم. »

وی در ادامه افزود تلاش هایی برای اعلام نتایج مستقل تحقیقات کره جنوبی و ارائه گزارش علمی این کشور درحال انجام است که در کنار تحلیل گزارش نهایی آژانس ارائه خواهد شد. دولت کره جنوبی درحال حاضر در مرحله نهایی تحلیل های علمی خود درباره رهاسازی پسماندهای نیروگاه فوکوشیما در آب های اقیانوس است. این تحلیل برپایه تحقیقات بازدید نیروگاه در اواخر ماه مه سال جاری میلادی درکنار تحلیل کارشناسان موسسه ایمنی هسته ای کره جنوبی از سال ۲۰۱۸ است.

قرار است این نتایج پس از سفر ۳ روزه رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین المللی اتمی به کره جنوبی که از روز جمعه آغاز می شود ارائه شود. این سفر پس از سفر ۴ روزه وی به ژاپن خواهد بود. دبیرکل آژانس درباره گزارش نهایی توضیحاتی ارائه خواهد داد و قرار است با رئیس نظارت ایمنی هسته ای، کمیسیون امنیت و ایمنی هسته ای و وزیر امورخارجه کره جنوبی نیز دیدار کند.

باوجود مخالفت های کشورهای همسایه ژاپن از جمله چین و کره جنوبی، گزارش های اخیر رسانه های نشان می دهد ممکن است ژاپن تا ماه اوت رهاسازی پسماندهای آلوده به مواد رادیواکتیو به اقیانوس را آغاز کند.

ژاپن در سال های گذشته اعلام کرده بود قصد دارد آب آلوده هسته ای را پس از تصفیه و رقیق سازی، بهار سال ۲۰۲۳ در دریا آزاد کند. این تصمیم با مخالفت شدید ماهیگیران، ساکنان محلی و همسایگان ژاپن از جمله کره جنوبی و چین روبه رو شد.

به همین دلیل ژاپن خواستار کمک از آژانس بین المللی انرژی اتمی شد تا تضمین کند که عملیات رهاسازی مطابق با استانداردهای ایمنی بین المللی است و موافقت سایر کشورها را نیز کسب می کند.

وقوع زمین لرزه و سونامی در سال ۲۰۱۱ در ژاپن منجر به از کار افتادن سیستم های خنک کننده نیروگاه فوکوشیما و ذوب سه راکتور و انتشار مقادیر زیاد تشعشعات شد که در نتیجه بیش از ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان محلی از منطقه خطر تخلیه شدند.

آب مورد استفاده برای خنک کردن راکتور از آن زمان نشت کرده و با آب های زیرزمینی که به سازه های راکتور نفوذ می کند، ترکیب شده است.

این حجم از آب در یک هزار تانکر در نیروگاه ذخیره شده که البته باید از بین برده شود.

مقام های ژاپنی تنها گزینه واقع بینانه را رهاسازی آهسته آب آلوده و رقیق شده با آب دریا به اقیانوس اعلام کرده بودند. در آن زمان پیش بینی شده بود که عملیات تخلیه چند دهه ادامه یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha