۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۹:۳۷
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85160508
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آسیا-اقیانوسیه نگران گزارش مبهم آژانس از رآکتور فوکوشیما

تهران- ایرنا- آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از دو سال تحقیقات درباره نیروگاه هسته ای آسیب دیده از زلزله فوکوشیما در ژاپن، روز گذشته (۱۳ تیرماه) به توکیو اجازه داد تا میلیون ها تن پساب آلوده به مواد رادیو اکتیو را در آب اقیانوس رها کند؛ چراغ سبزی که موجب نگرانی کشورهای منطقه و ماهیگیران شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می گوید بر اساس نتایج برآمده از تحقیقات دو ساله این سازمان، این طرح «با استانداردهای ایمنی بین‌المللی مربوطه مطابقت دارد و تخلیه‌های کنترل‌شده و تدریجی آب تصفیه‌شده به دریا "تأثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت."

نیروگاه هسته ای فوکوشیما ژان در پی زمین لرزه شدید و سونامه که ماه مارس 2011 رخ داد، به شدت آسیب دید و نگرانی های زیادی را برای ژاپن و همسایگانش ایجاد کرد.

همچنین قرار است گروسی روز چهارشنبه (۱۴ تیرماه) به همراه فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن از نیروگاه هسته ای آسیب دیده فوکوشیما دیدن کنند.

در حال حاضر میلیون ها تن پساب هسته ای در بیش از ۱۰۰۰ مخزن غول پیکر در اطراف نیروگاه هسته ای آسیب دیده فوکوشیما در ژاپن ذخیره می‌شود. قرار است مقامات ژاپنی به زودی در خصوص تاثیرات انتشار رهاسازی این آب آلوده به مواد رادیو اکتیو در اقیانوس، توضیحاتی را به مردم کشور خود و کشورهای همسایه ارائه دهند.

در حال حاضر بیش از ۱.۳ میلیون تن پساب هسته ای و آلوده به مواد رادیو اکتیو که تقریبا برای پر کردن ۵۰۰ استخر مطابق با استاندارهای مسابقات المپیک کافی است، از زمان وقوع سونامی در مارس ۲۰۱۱ که برق و سیستم های خنک کننده نیروگاه را نابود کرد و بدترین فاجعه هسته ای جهان از زمان چرنوبیل را به وجود آورد، در این نیروگاه ذخیره شده است.

آسیا-اقیانوسیه نگران گزارش مبهم آژانس از رآکتور فوکوشیما

با این حال، طرح رهاسازی آب های آلوده هسته ای که برای نخستین بار در آوریل (فروردین-اردیبهشت) ۲۰۲۱ اعلام شد، تاکنون با مقاومت شدید همسایگان ژاپن، کشورهای منطقه اقیانوس آرام، همچنین جوامع ماهیگیری و کشاورزی در فوکوشیما و اطراف آن مواجه شده است که به شدت نگران وضعیت معیشت خود هستند.

تصمیم عجولانه
بیشتر نگرانی ها ناشی از وجود عنصر تریتیوم است که به دلیل دارا بودن ایزوتوپ رادیواکتیو هیدروژن به سختی از آب حذف می شود.

به استناد گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این آب الوده قبل از تخلیه، توسط ژاپن رقیق خواهد شد می‌کند تا سطح تریتیوم آن به کمتر از استانداردهای تعریف شده تقلیل یابد و این مساله تحت نظارت سازمان ملل متحد و حضور ناظران در محل و همچنین ارائه اطلاعات بصورت آنلاین از درگاه اینترنتی تاسیسات نیروگاه هسته ای آسیب دیده فوکوشیما صورت خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، انجام این کار ممکن است چندین دهه بطول انجامد.

گروسی همچنین قرار است پس از پایان سفر خود به ژاپن، در روز جمعه (۱۶ تیرماه) به کره جنوبی و نیوزیلند و جزایر کوک سفر کند.

مخالفت شدید چین
بنظر می رسد چین یکی از سرسخت ترین منتقدان طرح پساب آلوده به مواد رادیو اکتیو را در آب اقیانوس تخلیه آب باشد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «انتشار عجولانه» این گزارش توسط آژانس را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد که این گزارش «به طور کامل نظرات کارشناسانی را که در بررسی شرکت کرده‌اند منعکس نکرده است و توضیحات بیشتری را ارائه نکرده است.

بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه چین می افزاید: «ما بار دیگر از طرف ژاپنی می‌خواهیم که طرح تخلیه پساب آلوده به مواد رادیو اکتیو در اقیانوس‌های را متوقف کند و با جدیت آب آلوده هسته‌ای را به شیوه‌ای مبتنی بر علم، بصورت کاملا شفاف و ایمن دفع کند. همچنین اگر ژاپن اصرار دارد که این طرح را ادامه دهد، باید تمام عواقب ناشی از خطرات احتمالی آن را بپذیرد.»

به گفته مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین، گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید به نوعی مجوز تخلیه پساب آلوده هسته ای از سوی ژاپن به اقیانوس تلقی شود.

مائونینگ همچنین از ژاپن خواست در خصوص این مساله در بازه زمانی طولانی مدت با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین افزود: بنظر می رسد این گزارش به طور کامل نظرات کارشناسان شرکت کننده در این بررسی را منعکس نمی کند و دیدگاه همه کارشناسان را به اشتراک نگذاشته است. وی همچنین از انتشار عجولانه این گزارش ابراز تاسف کرد.

واکنش دولت کره جنوبی و مخالف مردم

خبرگزاری یونهاپ نیز در گزارشی به نقل از یکی از مقامات دفتر ریاست جمهوری یون سوک یول گزارش داد، سئول با احترام به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص؛ اولویت اصلی را سلامت و ایمنی مردم کشور خود قرار داده است.

سئول در سال ۲۰۱۳ ، به دلیل نگرانی های ناشی از تشعشعات هسته ای، واردات غذاهای دریایی از هشت استان ژاپن در نزدیکی فوکوشیما را ممنوع کرد.

آسیا-اقیانوسیه نگران گزارش مبهم آژانس از رآکتور فوکوشیما

در روزهای اخیر نیز جمعی از مردم کره جنوبی و برخی چهرهای سیاسی این کشور در اعتراض به رها سازی آب آلوده توسط ژاپن به دریا، تظاهرات کردند.

لی جائی میئونگ رئیس حزب دموکرات گفت اگر ژاپن بخواهد آب دریاها را آلوده کند، دولت کره جنوبی باید آشکارا با این موضوع مخالفت کند.

پارک کوآنگ آن یکی از نمایندگان این حزب نیز از دولت درخواست کرد تا علیه برنامه تخلیه آب های آلوده به مواد رادیواکتیو ژاپن مخالفت خود را اعلام کند و برای حفظ امنیت انسان ها متحد شوند.

یکی از شرکت کنندگان در این تظاهرات نیز به خبرنگاران گفت: «برای کشوری توسعه یافته مانند ژاپن بی معناست که زندگی انسان ها در سراسر جهان را با تخلیه آب های آلوده به مواد رادیواکتیو به خطر بیندازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha