۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85163581
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق تهران و بغداد برای ایجاد مقرهای مرزی مشترک برای اربعین

تهران - ایرنا - وزیر کشور عراق از توافق با «احمد وحیدی» همتای ایرانی خود برای ایجاد مقرهای مرزی مشترک بین عراق و ایران برای کنترل تردد در مراسم اربعین حسینی (ع) خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «عبد الأمیر الشمری» وزیر کشور عراق گفت: امروز همراه با استانداران بصره و واسط و مسئولان گذرگاههای مرزی و سایر نهادهای امنیتی در گذرگاه مرزی زرباطیه و در ستاد مرزبانی منطقه سوم با «احمد وحیدی» همتای ایرانی خود و هیات همراه وی دیدار و گفت و گو کردیم.

وی افزود: هدف از این دیدار افزایش هماهنگی و همکاری در خصوص کنترل مرزهای بین المللی و نیز گفتگو در خصوص آمادگی برای پذیرش زائران اربعین امام حسین (ع) از طریق گذرگاه‌های مرزی زمینی که از اول تا ۲۰ ماه صفر انجام خواهد شد، بود.

وزیر کشور عراق اظهار داشت: در این نشست بر هماهنگی تبادل اطلاعات بین دو طرف و ایجاد مقرهای مشترک در مرزها به منظور کنترل تردد و همچنین هدایت زائران و کنترل تردد آن‌ها در طول مدت زیارت موافقت شد.

وی افزود: همچنین با تعدادی از نقاط با هدف تسهیل ورود زائران و همچنین رویه‌های کنترل مرزهای بین‌المللی همراه با افزایش هماهنگی و کار مشترک بین دو کشور توافق شد.

در این پیوند، شبکه خبری دجله به نقل از سازمان گذرگاههای مرزی عراق گزارش داد که «عبدالامیر الشمری» وزیر کشور عراق امروز (شنبه) با «احمد وحیدی» همتای ایرانی خود در مقر فرماندهی مرزبانی منطقه سوم در استان واسط دیدار و درباره تشریفات زیارت اربعین و تامین امنیت مرزها گفت و گو کرد.

این شبکه خبری اضافه کرد: در این جلسه که با حضور رئیس گذرگاه‌های مرزی برگزار شد رویه‌های هماهنگی مشترک و کنترل مرزهای بین‌المللی و آمادگی برای پذیرایی از زائرین ایرانی و سایر ملیت‌ها در جریان زیارت اربعین امام حسین (ع) مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس سازمان گذرگاههای مرزی عراق در این نشست محورهای زیادی مورد توافق قرار گرفت که تاثیر مهمی در حصول اطمینان از سفر روان زائران و تهیه تجهیزات لجستیکی و پزشکی دارد و بر سر زمان‌بندی و مدارک مورد نیاز و تعیین تاریخ زمان اعزام کاروان‌ها و گشایش گذرگاه‌های مرزی بر روی زائران، کاروان‌ها و اتوبوس‌های حمل و نقل توافق شد.

این سازمان اضافه کرد: این دیدارها بر اساس دستورات شیاع السودانی نخست وزیر عراق انجام می‌شود که شامل ارتباط خوب با ایران برای موفقیت برنامه تنظیم شده دولت عراق برای خدمت‌رسانی به زائرین اربعین و اطمینان از ورود آنان به عتبات عالیات و بازگشت سالم آن‌ها از عتبات عالیات به کشورهایشان است.

«احمد وحیدی» وزیر کشور ایران صبح امروز به منظور دیدار و گفت و گو با «عبدالامیر الشمری» همتای عراقی خود و به منظور برگزاری نشست امینتی بین دو کشور وارد گذرگاه مرزی «زرباطیه» در استان واسط عراق شد.

توافق تهران و بغداد برای ایجاد مقرهای مرزی مشترک برای اربعین

در این نشست دوجانبه، مسائل مربوط به هماهنگی امنیتی مشترک، کنترل مرزهای بین المللی و آمادگی برای پذیرایی از زائران ایرانی در سفر اربعین، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

زرباطیه یکی از گذرگاههای مهم مرزی عراق است که هرساله پذیرای میلیون‌ها زائر از کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران است.

این گذرگاه مرز زمینی عراق در منطقه زرباطیه در استان واسط است که عراق را به مرز ایران متصل می‌کند و برای حمل و نقل کالا و مسافر بین دو کشور استفاده می‌شود.

این گذرگاه هم مرز با شهر مهران در استان ایلام جمهوری اسلامی ایران است و در ۱۵۰ کیلومتری بغداد قرار دارد.

زرباطیه در زمان حمله آمریکا به عراق بسته و در سال ۲۰۰۳ بار دیگر بازگشایی شد و زائران ایرانی عتبات عالیات و مسافران از مرکز و غرب ایران و کشورهای شرق آسیا از طریق این گذرگاه وارد عراق می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha