به گزارش ایرنا، سفره ایرانی از سالهای دور تا امروز نماد برکت و سادگی بوده و به عنوان یک گنجینه کم نظیر تاکنون مغفول مانده است که در صورت ترویج و احیای هدفمند میتواند در توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری کشور و هر استانی تأثیرگذار باشد.
صاحبنظران عادات غذایی را به عنوان کلیتی پیچیده از فعالیتهای آشپزی، تمایلها و تنفرها، آگاهی جمعی، اعتقادات، تابوها، موهومات وابسته با تولید، تهیه و مصرف غذا و در یک کلام یک مفهوم فرهنگی بزرگ مینگرند.
آنان غذا را در مواجهه و ارتباط با بسیاری از مفاهیم فرهنگی دیگر مورد مطالعه قرار میدهند و آن را به عنوان یک فعالیت معنی دار بر روابط اجتماعی تأثیرگذار تعریف میکنند.
اهمیت غذا وقتی دوچندان میشود که بدانیم ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن خود مینویسد: مسأله خوراک انسان و تهیه آن بنیان تمدن را تشکیل میدهد، کلیسای جامع و معبد، موزه هنر و تالار موسیقی، کتابخانه و دانشگاه، همه روکار بنای تمدن هستند، و باید چشم داشت و در پشت ظاهر "مطبخ" را دید.
بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، دلیل اصلی اینکه گردشگران تصمیم به سفر و دیدار از مقاصد فرهنگی میگرفتند، ابتدا انگیزههای فرهنگی است، سپس طبیعت به عنوان عامل دوم قلمداد شده و غذا در جایگاه سوم واقع شده است، هرچند گردشگری غذایی نسبت به دو عامل دیگر اهمیت کمتری دارد اما از جمله عناوین و سرفصلهای نوین در عرصه گردشگری جهان شناخته میشود که بازاری با گردش مالی بسیار بالا دارد.
محققان میگویند سهم غذا در صنعت گردشگری حدود ۱۵ درصد است و هر گردشگر در زمان حضور خود در کشور مقصد نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار صرف خرید غذا میکند.
ایران با ۲ هزار و ۵۰۰ نوع غذای سنتی یکی از غنیترین سفرههای جهان را در اختیار دارد، شیوه طبخ غذای ایران بعد از سبک پخت غذای چینی و رومی سومین سبک شناخته شده در جهان است
کارشناسان گردشگری معتقدند توریسم غذا تجسمی از ارزشهای سنتی به شمار میرود که در توسعه گردشگری مدرن و امروزی متبلور شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
به گفته آنان توریسم غذا مبین فرصتی است که گردشگری را احیا کرده و آن را متنوع میکند، علاوه بر این، موجب توسعه اقتصادی محلی و بومی شده و به اشتغالزایی منجر میشود.
به همین دلیل، توریسم غذایی میتواند در برندسازی و افزایش تقاضا برای مقاصد گردشگری نقش داشته باشد و در کنار آن سنتهای محلی و تنوع جوامع را حفظ کند.
افزون بر این، برای مناطق مختلف اعتبار و پاداشهای دیگری به همراه میآورد، علاوه بر این باید دانست که توریسم غذایی پدیدهای نیست که تنها به سنتهای گذشته تعلق داشته باشد، بلکه از آینده نیز تأثیرپذیر است.
در سالهای اخیر در کشور گردشگری غذایی همچون گردشگری مذهبی، فرهنگی، طبیعی به عنوان یکی از راههای جذب گردشگر شناخته شده است.
ایران با ۲ هزار و ۵۰۰ نوع غذای سنتی یکی از غنیترین سفرههای جهان را در اختیار دارد، شیوه طبخ غذای ایران بعد از سبک پخت غذای چینی و رومی سومین سبک شناخته شده در جهان است، ایران به دلیل شیوههای پخت و تهیه غذا با رعایت اصول اسلامی، شایسته سهمی جدی و قابل توجه در بازار غذای حلال و البته جذب گردشگران غذایی و علاقهمند به تجربه غذاهای جدید است.
تنوع غذایی بسیار فراوان در ایران که برگرفته از ویژگیهای طبیعی، آب و هوایی و فرهنگی هر منطقه است، ظرفیت بسیاری برای جذب گردشگر غذایی ایجاد کرده است.
برگزاری جشنوارههای غذایی و برپایی تورهای غذا برای آموزش پخت غذاهای محلی و افزایش گردشگرانی که به دنبال تنوع غذایی در محیطهای سنتی هستند، به ایجاد گردشگری غذایی منجر شده که توسعه و گسترش آن در سالیان اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.
تناول ۴۰ نمونه غذا با یک سفر به سیستان و بلوچستان
معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: غذا بخشی از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس هر ملت است که متناسب با آناتومی و جغرافیای آن منطقه شکل گرفته است.
رضا گنجعلی افزود: به دلیل وجود تنوع اقلیمی، آب و هوایی، فرهنگی و اجتماعی در کشور، فهرست غذاهای ایرانی یک گنجینه مهم فرهنگی به شمار میآید که در این راستا سیستان و بلوچستان ۳۱ نمونه غذای محلی منطقه را با توجه به وجود غذاهای هندی، پاکستانی، عمانی و کشفیات شهر سوخته مبنی بر ۹ نمونه غذا در میراث ناملموس به ثبت رسانده است.
وی ادامه داد: در راستای برندسازی گردشگری خوراکِ سیستان و بلوچستان اقدامات بینظیری در دستور کار قرار دارد به گونهای که در هیچ جای ایران این برندسازی وجود ندارد که غذای چند کشور در آن طبخ شود در این زمینه گردشگران میتوانند حدود ۴۰ نمونه غذای هندی، پاکستانی، عمانی و چند نمونه غذای پیش از تاریخ را با یک سفر به این دیار تناول کنند.
این مقام مسوول برگزاری جشنواره بینالمللی غذا در سیستان و بلوچستان را اقدام مهمی برای برندسازی غذاهای استان در صنعت گردشگری دانست و گفت: این اقدام برای اولین بار در مهرماه ۱۴۰۱ در هفته گردشگری با حضور چهار کشور «مقیمهای عمانی، افغانی، هندی و پاکستانی» رقم خورد؛ امید که در راستای توسعه صنعت گردشگری غذایی این رخداد هر سال با تنوع باشکوهتری گسترش یابد تا به زودی شاهد برگزاری جشنوارههای غذایی در این استان باشیم.
گردشگران با سفر به سیتسان و بلوچستان میتوانند حدود ۴۰ نمونه غذای هندی، پاکستانی، عمانی و چند نمونه غذای پیش از تاریخ را با یک سفر به این دیار تناول کنندگنجعلی با اشاره به اینکه ارتقاء رفاه و توسعه اقتصاد جوامع محلی در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، از اهداف برگزاری این جشنواره است، بیان کرد: تنوع بخشی به جاذبههای گردشگری استان با تأکید بر تنوع غذایی موجود با توجه به ذائقه گردشگران داخلی و بینالمللی هدف دیگر برگزاری جشنوارههای غذایی گردشگری است.
وی ادامه داد: غذاهای یزدی، بیرجندی و کرمانیهای مقیم در زاهدان از دیگر غذاهای این خطه به شمار میروند، کما اینکه از ۹ نمونه غذای کشف شده در شهر سوخته سه غذا در نمایشگاه بینالمللی تهران توسط رئیس فدراسیون گردشگری خوراک و مدیر گردشگری داخلی وزارت خانه مطبوع رونمایی صورت گرفت و تناول غذاها توسط بازدیدکنندگان انجام شد.
معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سیستان و بلوچستان یکی از برنامههای مهم در دستورکار را نامگذاری یک خیابان به عنوان «خیابان غذا» در جنب خیابان امداد زاهدان کنار موزه میراث فرهنگی با تعبیه کانکس ویژه غذاهای مختلف عنوان کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از آیینها، آداب، سنتها و رسوم رفتهرفته در حال فراموشی هستند با برگزاری اینگونه برنامهها حفاظت پاسدارانه از میراث ناملموس صورت خواهد گرفت و از نشستن غبار فراموشی بر میراث ماندگارمان جلوگیری خواهد کرد و راهی برای آشنایی با خوراک اقوام ایجاد میشود.
نظر شما