۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱
کد خبرنگار: 961
کد خبر: 85166217
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۸ درصد از اراضی کشاورزی استان اردبیل به آبیاری مدرن مجهز شد

اردبیل - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان معادل ۲۸ درصد به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

نادر تقی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: کل اراضی آبی استان ۲۵۲ هزار هکتار شامل ۳۶ هزار هکتار باغ و ۲۱۶ هزار هکتار زراعت است که تاکنون بیش از ۴۵ هزار هکتار به آبیاری مدرن مجهز شده است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری از سال ۷۴ در استان شروع شده است، گفت: از مجموع ۴۵ هزار هکتار آبیاری نوین در استان هشت هزار و ۱۵۶ هکتار به آییاری قطره‌ای و تیپ و ۲۳ هزار ۵۲۶ هکتار آبیاری بارانی و ۱۴ هزار و ۲۷۹ هکتار کم‌فشار اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: حدود ۲۵ هزار هکتار نیز توسط کشاورزان بدون استفاده از تسهیلات دولتی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است که با احتساب آن بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده که حدود ۲۸ درصد از اراضی کل استان را شامل می‌شود.

تقی زاده یادآورشد: علاوه بر این حدود ۴۲ هزار هکتار نیز در قالب پروژه مهار آب‌های مرزی در استان اجرا شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های پی در پی ضرورت صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب‌های موجود در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته و باید با همه توان از منابع آبی موجود استفاده بهینه شود.

این مقام مسئول افزود: با توجه به حجم بالای استفاده آب در حوزه کشاورزی تجهیز آبیاری مدرن برای جلوگیری از هدر رفت آب مورد توجه جدی قرار گرفته است.

تقی زاده خاطرنشان کرد: برای این موضوع باید پروژه‌های مهم و اولویت‌دار در حوزه آب و خاک تعریف شود و به موقع اجرا شده و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی تاخیر در اجرای این پروژه‌ها را امری نابخشودنی خواند و از مسئولان آب و خاک استان خواست که در انجام به موقع پروژه اهتمام لازم را داشته باشند و در بازه زمانی تصویب شده تکمیل کنند تا هم بار مالی اضافی تحمیل نشده و هم مشکلات اجتماعی و اعتماد عمومی سلب نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: اگر می خواهیم امنیت غذایی و سفره مردم رنگین شود باید فعالیت‌هایمان نتیجه محور باشد و این مهم با علم و آگاهی، تلاش شبانه‌روزی و نظارت مستمر محقق خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha