۶۵ مجوز استاندارد امسال برای واردات کالا در استان سمنان صادر شد

سمنان- ایرنا- کارشناس امور صادرات و واردات اداره کل استاندارد استان سمنان گفت: ۶۵ فقره مجوز استاندارد واردات از ابتدای فروردین تا پایان خرداد ۱۴۰۲ از سوی این اداره‌کل صادر شد.

محمد نظری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: یکی از وظایف مهم سازمان ملی استاندارد نظارت بر کالاهای صادراتی و وارداتی مشمول استاندارد است.

وی ادامه داد: تسهیل در ورود کالا به کشور در سازگاری و هماهنگی با مقررات و روش های متعارف در تجارت جهانی و به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان از لحاظ بهداشت، ایمنی، ضوابط زیست محیطی و اقتصادی و حمایت از حقوق تولیدکنندگان داخلی در مقابل تخریب بازار و رقابت نامطلوب و ممانعت از ورود کالاهای با کیفیت نامرغوب، از جمله اهداف صدور مجوز واردات است.

نظری افزود: قانونگذار در بندهای ۱۵ و ۱۶ ماده هفت قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، کنترل کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی مشمول استاندارد اجباری را یکی از مهم ترین مـاموریت ها و وظایف سازمان ملی استاندارد دانسته است.

صدور یا تمدید ۷۱ گواهینامه تایید صلاحیت مدیران کنترل کیفیت در استان سمنان

معاون استانداردسازی آموزش اداره کل استاندار استان سمنان هم گفت: ۷۱ گواهینامه تأیید صلاحیت مدیران کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی استان بهار امسال تمدید و یا صادر شد.

محمد یوسفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: ۳۶ گواهینامه تایید صلاحیت مسوولان کنترل کیفیت واحدهای تولیدی استان صادر و تعداد ۳۵ فقره پروانه مسوولان کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی استان سمنان تمدید شد.

وی گفت: مدیران کنترل کیفیت معرفی شده از سوی واحدهای تولیدی قبل از آغاز به کار، باید دوره‌های آموزشی تخصصی و عمومی لازم را تحت نظارت این اداره کل با موفقیت سپری کنند.

یوسفی اضافه کرد: برخی از این آموزش‌ها شامل قوانین کلی سازمان ملی استاندارد، شرح وظایف مدیران کنترل کیفیت و آشنایی تخصصی با روش‌های آزمون فرآورده تولیدی موردنظر است که دوره های مورد نیاز مدیران کنترل کیفیت به طور مستمر به وسیله معاونت استانداردسازی و آموزش این اداره کل برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه صدور یا تمدید پروانه تایید صلاحیت مدیران کنترل کیفیت، منوط به گذراندن دوره‌های آموزشی مربوط به مدت حداقل ۱۶ ساعت طی یکسال است، گفت: بر اساس آیین‌نامه تایید صلاحیت علمی و فنی مدیران کنترل کیفیت، مدت اعتبار پروانه ۲ سال از زمان صدور و تمدید پروانه تایید صلاحیت است و بر این مبنا، کارشناسان این اداره کل مطابق با شرح وظایف مدیران کنترل کیفیت، به فعالیت‌های آنان در واحدهای تولیدی نظارت مستمر دارند.

وی تصریح کرد: آموزش به مدیران کنترل کیفیت استان سمنان که نمایندگان استاندارد در واحدهای تولیدی و ارزیابان اصلی کیفیت در مبادی تولیدی هستند، از وظایف اصلی استاندارد به شمار می‌رود.

معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد استان سمنان اظهار داشت: توجه به استانداردسازی کالاها و محصول‌های تولیدی، علاوه بر نقشی که در رونق‌بخشی به بازار محصول دارد، به ارتقای کیفیت کالا و در نتیجه تامین حقوق مصرف‌کنندگان منجر می‌شود.

به گزارش ایرنا، در استان سمنان ۲۱ آزمایشگاه در بخش‌های مختلف، نمونه‎‌گیری از تولیدات را زیر نظر اداره کل استاندارد انجام می‌دهند و ۳۰ آزمایشگاه همکار مورد تایید سازمان ملی استاندارد فعالیت دارند.

شهروندان می‌توانند برای اطمینان از استاندارد بودن کالاهای تولیدی، بارکد زیر علامت استاندارد روی کالا را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند و تمام اطلاعات در رابطه با کالا در جواب پیامک اطلاع رسانی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha