ماه عسل ناتو-سئول/ فصل جدید همکاری‌ها در یازده حوزه

تهران- ایرنا- کره جنوبی و ناتو برای مشارکت و همکاری در ۱۱ زمینه جدید، شامل همکاری‌های دفاع سایبری و ضدتروریسم، توافق کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از یونهاپ، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی و «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، روز سه شنبه برای همکاری و مشارکت در ۱۱ زمینه از مبارزه با تروریسم و عدم اشاعه تا فناوری های نوظهور و دفاع سایبری به توافق رسیدند.

یول و استولتنبرگ، طی نشستی در حاشیه اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ویلنیوس، لیتوانی، برنامه همکاری مشارکتی مستقل (ITPP) را به تصویب رساندند و روابط دوجانبه را از برنامه موقعیت همکاری مستقل (IPCP) که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد، ارتقاء دادند.

برنامه همکاری قبلی به تشریح همکاری در هفت زمینه، از جمله ارتباط سیاسی-نظامی، دفاع سایبری، عدم اشاعه تسلیحات و ضد تروریسم پرداخته است، در حالی که برنامه جدید تعداد حوزه های همکاری را به ۱۱ افزایش می دهد تا شامل گفتگو و مشاوره برای ارتقای درک متقابل در مورد تهدیدات امنیتی مشترک و سایر موارد باشد.

یول با اشاره به دعوت از چهار کشور به عنوان کشورهای شریک ناتو به این اجلاس گفت: در زمانی که امنیت در اقیانوس اطلس و امنیت در منطقه هند و اقیانوس آرام قابل تفکیک نیست، همکاری نزدیک بین کشورهای هند و اقیانوسیه مانند کره، ژاپن، استرالیا و نیوزلند بیش از هر زمان دیگری مهم است.

استولتنبرگ اظهارات یول را تکرار کرد و گفت: کره جنوبی شریک بسیار ارزشمند ناتو است.

وی افزود: ما برای مشارکت با شما ارزش قائلیم زیرا موضوع امنیت منطقه ای نیست، امنیت جهانی است. آنچه در هند و اقیانوسیه رخ می دهد برای اروپا مهم است و آنچه در اروپا اتفاق می افتد برای هند و اقیانوسیه مهم است.

براساس برنامه همکاری مستقل، دو طرف توافق کردند که مذاکرات منظمی در سطح کاری و سطح ارشد در مورد امور سیاسی و نظامی داشته باشند و در عین حال بر مشارکت کره جنوبی در گفتگوهای ناتو در مورد فناوری های نوظهور و دفاع سایبری تاکید کنند.

این مشارکت همچنین خواستار ایجاد یک نهاد مشورتی برای تقویت قابلیت های ضدتروریسم بین کره جنوبی و ناتو و فشار برای مشارکت کره جنوبی در تمرین ها و گروه های کاری ضدتروریسم ناتو است.

سایر زمینه های همکاری شامل موضوعات همکاری عملی برای قابلیت همکاری بین رزمایش های نظامی کره جنوبی و ناتو، همکاری در علم و فناوری، واکنش به تغییرات آب و هوا در حوزه امنیتی، مشارکت زنان برای صلح و ثبات بین المللی و عمومی است.

یون در دیدار با استولتنبرگ برنامه‌های کره جنوبی برای ایجاد یک مرکز تمرین سایبری بین‌المللی تا سال ۲۰۲۷ را توضیح داد و گفت که امیدوار است بین مرکز جدید و مرکز عالی دفاع سایبری همکاری ناتو همکاری نزدیک داشته باشد.

استولتنبرگ، از حمایت کره جنوبی از اوکراین در جنگ علیه روسیه و از کمک دولت این کشور به مردم اوکراین تشکر کرد.

دو طرف همچنین در مورد برنامه هسته ای و موشکی کره شمالی گفتگو کردند.

دفتر ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد: رئیس جمهور کره جنوبی تاکید کرده است جامعه بین المللی باید پیامی قاطع در پاسخ به تحریکات غیرقانونی هسته ای و موشکی کره شمالی ارسال کند و از ناتو خواستار حمایت مستمر شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، موضع خود را مبنی بر حمایت از تلاش‌های دولت کره جنوبی برای خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی و صلح پایدار در شبه جزیره کره تأیید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha