ارگ باستانی نوشیجان ملایر میزبان تورگردانان ایران

همدان- ایرنا- ارگ باستانی نوشیجان در ملایر به عنوان تنها بنای خشتی جهان و متعلق به هزاره اول میلادی، میزبان تورگردانان ایران و شرکت‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در دومین روز از برنامه آشناسازی تورگردانان ایران در استان همدان، دژ معبد نوشیجان ملایر میزبان تورگردانان بود.

"ابراهیم جلیلی" افزود: با اقدام خوب معاونت گردشگری و انجمن دفاتر برای اجرای تور آشناسازی تورگردانان که بیشتر تور خارجی برگزار می‌کنند، در دومین روز از اجرای این برنامه سه روزه، ملایر مقصد سفر تورگردانان بود.

وی ابراز امیدواری کرد: در این سفر ارزشمند بتوانیم همانند دیگر عرصه‌های گردشگری داخلی موفق باشیم و گردشگران زیادی را به این شهرستان جذب کنیم.

مدیر پایگاه میراث ملی نوشیجان بیان کرد: با توجه به اینکه ارگ باستانی نوشیجان تنها اثر مورد بازدید گردشگران خارجی و یک اثر شناخته شده در دنیا و منحصر به فرد است، بازدید از نوشیجان در صدر سفر تورگردانان قرار گرفت.

جلیلی ادامه داد: ارگ باستانی نوشیجان در سال ۱۳۴۳ شناسایی و از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ طی ۶ فصل کاوش لایه‌های سه دوره اشکانی و هخامنشی و مادی از آن بدست آمد.

وی با بیان اینکه با برداشتن ۲ لایه نخستین، لایه‌های دوره مادی با فضاهای متفاوت باقی مانده و ماندگارترین بنای دوره مادی است، یادآور شد: اولین مسکوکات در نوشیجان ضرب شده و بنایی است که کاربری نظامی، مذهبی و حتی اقتصادی داشته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: این شهرستان در حوزه گردشگری داخلی اقدامات بسیار خوبی همچون پخش ۳۵ هزار ثانیه تبلیغات از طریق شبکه‌های سراسری در سطح ملی، برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره مبلمان منبت به مدت ۱۰ روز، جشن‌های هفته گردشگری در ایام مهر و جشنواره شیره پزی انجام داده است.

جلیلی افزود: با توجه به برندهای جهانی مبلمان منبت و انگور و سایر ظرفیت‌هایی این شهرستان، باید اقداماتی برای جذب گردشگر خارجی صورت گیرد تا بتوانیم در طول ایام سال میزبان گردشگران از داخل و خارج کشور باشیم.

وی اجرای تور آشناسازی تورگردانان ایران به مدت سه روز در استان همدان را از جمله اقدامات مهم برای جذب گردشگر عنوان و بیان کرد: سفر تخصصی تورگردانان ایران به همدان از ۲۲ تیر آغاز شده و تا ۲۴ تیرماه ادامه دارد و حداقل ۳۰ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی ایران، فعال در زمینه اجرای تورهای ورودی، در آن حضور دارند.

مدیر پایگاه میراث ملی نوشجان ادامه داد: تورگردانان در سفر به شهرستان ملایر علاوه بر ارگ باستانی نوشیجان، از مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد یا جهان کوچک و مجموعه دستکند زیر زمینی سامن نیز بازدید کردند.

ارگ باستانی نوشیجان ملایر میزبان تورگردانان ایران

جلیلی یادآور شد: مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد یک اثر دست‌ساز مهم گردشگری است که توسط شهرداری ملایر در مساحتی حدود ۴۸ هکتار در دست اجرا است که در صورت تکمیل ۱۳۸ اثر مهم و شاخص ایران و جهان را در خود جای خواهد داد.

وی گفت: مجموعه دستکند سامن نیز یک مجموعه بی‌نظیر و از آثار منحصر به فرد ایران است که قابلیت جذب گردشگر خارجی را دارد.

به گزارش ایرنا؛ ارگ باستانی نوشیجان، آتشکده و قلعه ‌ای باستانی در ۱۵ کیلومتری شمال غرب ملایر و روبروی روستای شوشاب قرار گرفته و حدود ۲ هزار و ۸۰۰ سال قدمت دارد، این اثر تاریخی در سوم بهمن ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۷۶۳ به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ایران ثبت ملی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha