درخواست کره جنوبی از چین برای ایفای «نقش سازنده» در خصوص کره شمالی

تهران – ایرنا – به دنبال پرتاب موشک بالستیک قاره پیما توسط پیونگ یانگ در هفته جاری، پارک جین وزیر امور خارجه کره جنوبی از چین خواست "نقش سازنده" در مهار تهدیدهای کره شمالی ایفا کند.

به گزارش شنبه ایرنا از استریتز تایمز، این اظهارات وزیر خارجه کره جنوبی در جریان دیدار با وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی در حاشیه نشست انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در جاکارتا، بیان شد. پارک جین در این دیدار همچنین پرتاب موشک بالستیک توسط کره شمالی را به شدت محکوم کرد.

دفتر وزارت خارجه کره به نقل از وی نوشت: منافع مشترک سئول و پکن در گرو این است که کره شمالی از اقدامات تحریک آمیزش خودداری کند و به میز گفت وگو بازگردد.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پارک جین تاکید کرد ایفای نقش سازنده طرف چینی در جهت صلح و ثبات شبه جزیره کره از همیشه حائز اهمیت تر است».

روابط بین کره جنوبی و چین از زمانی که ماه گذشته سفیر چین به کره جنوبی هشدار داد وارد رقابت چین و آمریکا نشود، به سردی گراییده است.

یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی پیش از آن در ماه آوریل با بیان آن که مسئله تایوان صرفاً یک موضوع بین چین و تایوان نیست، بلکه یک موضوع "جهانی" مشابه کره شمالی است، موجبات خشم و اعتراض چینی ها را فرهم کرده بود.

بر اساس گزارش وزارت خارجه چین، وانگ یی نیز در نشست آسه‌آن به وزیر خارجه کره جنوبی گفت: «مساله تایوان مساله اصلی چین است و روابط چین و کره جنوبی بدان بستگی مستقیم دارد. امید است که طرف کره جنوبی به اصل چین واحد پایبند باشد و با احتیاط و به درستی با آن رفتار کند.»

وانگ یی تاکید کرد چین مایل است با کره جنوبی برای بازسازی اعتماد متقابل و بازگرداندن شراکت استراتژیک دو کشور به مسیر سالم کار کند.

بنا به گزارش استریتز تایمز، وزارت امور خارجه چین بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد، دو طرف همچنین درباره وضعیت شبه جزیره کره و دیگر مسائل بین المللی و منطقه ای تبادل نظر کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha