صف‌آرایی محمود عباس مقابل مقاومت به دستور نتانیاهو/از جمع‌آوری اطلاعات تا بازداشت مبارزان

تهران - ایرنا - در حالی که حملات تجاوزگرانه و اقدامات مختلف کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو برای ریشه کنی مقاومت در کرانه باختری و بویژه در شهر جنین راه به جایی نبرده است، نتانیاهو به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دستور داده تا به نمایندگی از این رژیم به بازداشت مبارزان و سرکوب مقاومت در ازای دریافت امتیازاتی از تل آویو دست بزند.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی الاخبار روز چهارشنبه در گزارشی از بازداشت های گسترده جوانان فلسطینی بویژه رزمندگان جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین و دیگر اقدامات تنش زا از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین پس از نبرد اخیر در شهر و اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن خبر داد و نوشت: برغم فشار افکار عمومی و نیز درخواست گروههای فلسطینی مبنی بر توقف اقدامات تشکیلات خودگران برای ریشه کنی مقاومت در کرانه باختری و بویژه در جنین، این اقدامات نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر شده است.

منابعی در تشکیلات خودگردان فلسطین به الاخبار گفتند که از زمان انجام عملیات تجاوزکارانه اخیر ارتش رژیم صهیونیستی علیه شهر و اردوگاه جنین، تشکیلات خودگردان فلسطین اقداماتی را به بهانه برقراری سیطره مجدد خود بر این شهر و اردوگاه آن اما در واقع برای از بین برندن مقاومت فزاینده در برابر اشغالگری، آغاز کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از شکست در اجرای طرح هایش در این زمینه که پیشتر در نشست های العقبه و شرم الشیخ بر سر آن توافق شده بود، فرصت جدیدی در اختیار تشکیلات خودگردان برای ایفای نقش امنیتی به نیابت از تل آویو در کرانه باختری داد.

در همین راستا، روزنامه الاخبار از منابعی در درون جنبش فتح، کسب اطلاع کرد که برغم مخالفت افکار عمومی و حتی اعضای جنبش فتح با چنین اقداماتی از سوی تشکیلات خودگردان، اما این تشکیلات بدنبال رفع و رجوع مشکلات داخلی و برخورد جدی با نیروهای مقاومت در جنین است و از هم اکنون مقدمات آن را با کمپین های رسانه ای شدید علیه گردان جنین وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین و همه کسانی که سلاح حمل می کنند آغاز کرده است و رزمندگان مقاومت را به فتنه انگیزی و ضربه زدن به امنیت و آرامش داخلی متهم می کند.

این منابع افزودند که ریاست دستگاه امنیتی در تشکیلات خودگردان از اعضایش در جنین خواسته است که تلاش های خود را برای جمع آوری اطلاعات از دارندگان سلاح در کرانه باختری بیشتر کنند و همچنین هرگونه اطلاعات در زمینه اختلافات خانوادگی یا سایر مشکلات میان رزمندگان مقاومت با افراد یا خانواده های دیگر را جهت بهره برداری و بهانه قرار دادن برای بازداشت آنها به این دستگاه منتقل کنند.

در همین حال، «واحد واکنش سریع گردان های شهدای الاقصی» وابسته به جنبش فتح در پیامی به دستگاه های امنیتی تشکیلات خودگردان تاکید کردند که آزار و اذیت اعضای گروههای مقاومت فلسطینی باید متوقف شود. همزمان عصر روز دوشنبه، راهپیمایی های بزرگی در چند نقطه در کرانه باختری و نوار غزه از جمله در جنین، جبع و بیت لحم برگزار شد و شرکت کنندگان تشدید اقدامات سرکوبگرانه تشکیلات خودگران علیه رزمندگان فلسطینی را محکوم کردند.

روزنامه الاخبار در ادامه گزارش داده است که نیروهای امنیتی تشکیلات خودگران به همراه تجهیزات ویژه و به طور گسترده در جنین مستقر شده اند. آنها همچنین معابر مناطق مرکزی رام الله، نابلس و طولکرم را به طور کامل بستند تا از خروج شهروندان و برگزاری تظاهرات جلوگیری کنند. نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان همچنین میدان المناره مرکز شهر رام الله را بستند و حرکت خودروها را با گذاشتن موانع آهنی به مدت حدود نیم ساعت متوقف کردند با این حال نتوانستند جلوی برگزاری تظاهرات را بگیرند.

سعید نخله یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین، برگزاری این تظاهرات بزرگ را نشانه ای دیگر از حمایت مردمی از مقاومت دانست.

اخیرا نیز اخباری مبنی بر توبیخ نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین توسط محمود عباس رئیس این تشکیلات و دستور او به آنها برای استقرار در شهر جنین در کرانه باختری منتشر شده بود و پس از آن بود که خود محمود عباس به این شهر سفر کرد. کارشناسان سیاسی این اقدام را در راستای تکمیل اجرای دستورات رژیم اسرائیل برای مقابله با نیروهای مقاومت فلسطین در آنجا دانستند.

به عقیده کارشناسان سیاسی، دیدار عباس از شهر جنین و این گفته او که "یک مرجع، یک دولت، یک قانون، یک امنیت و یک ثبات داریم"، اقدامی برای عرض اندام و در راستای اجرای فرامین سران صهیونیست برای مقابله با مقاومت فلسطین در مقابل کسب امتیازات از صهیونیستها بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha