استاندار: دوسوم عملیات لوله‌گذاری انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان اجرا شد

اصفهان-ایرنا- استاندار اصفهان گفت: تاکنون دو سوم از عملیات لوله‌گذاری برای انتقال و آبرسانی از خلیج‌ فارس و دریای عمان به اصفهان اجرا و ترانشه‌گذاری‌های آن نیز انجام شده است.

سیدرضا مرتضوی بعد از ظهر پنجشنبه در جمع نُخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی هرند در فرمانداری این شهرستان افزود: یکی از پروژه‌ها برای تامین آب استان انتقال آب از دریاست که تاکنون حدود ۳۶۵ کیلومتر از آن اجرا و ترانشه‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این پروژه مهار فرونشست زمین در استان است و تاکنون تقریبا دو سوم مسیر آن لوله‌گذاری شده و بقیه کارهایش نیز با شتاب قابل قبولی در حال اجراست.

وی یادآور شد: پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به اصفهان از شهریور سال گذشته آغاز شد و تاکنون یک سوم مسیر آن پیموده شده است و می‌کوشیم تا ۲ الی ۳ سال آینده، این پروژه بطور کامل به بهره‌برداری برسد.

مرتضوی گفت: هفته آینده برای بررسی این پروژه سفری به جنوب خواهیم داشت و با استاندار هرمزگان دیدار و گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: تأمین آب با هدف مهار فرونشست زمین در استان انجام می‌شود، لذا باید مراقب باشیم که اگر پروژه‌هایی برای محدود کردن برداشت و کنترل نوع کشت اتفاق می‌افتد بدلیل صلاح مردم استان است.

مرتضوی گفت: این مسائل به حیات و ممات استان ما مربوط است، کُنترل برداشت‌ها و اصلاح الگوی کشت یکی از مسائل اساسی است که در باره آن باید به گفتمان مشخصی در استان برسیم.

مرتضوی خاطرنشان کرد: برای منافع کشور همه، از بالادست تا پایین دست، باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و این گفتمان باید در استان ما و سایر استان‌های مجاور وجود داشته باشد و همه نسبت به این درد مشترک از وفاق و همدلی لازم برخوردار باشیم.

استاندار اصفهان اظهار داشت: مساله آب، مادر همه مشکلات استان است و گرفتاری‌های متعددی در باره این موضوع برای استان ما ایجاد شده است.

مرتضوی ادامه داد: از ۲، ۳ دهه قبل بدلیل بارگذاری‌های مضاعف و خارج از تحمل حوضه آبریز زاینده‌رود، افزایش جمعیت و برداشت‌های اضطراری و کاهش نزولات آسمانی شاهد دشوار شدن شرایط استان در حوضه آبریز زاینده‌رود بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: تاکنون نزدیک به ۱۳ میلیارد مترمکعب از آبخوان حوضه زاینده‌رود تخلیه و این امر سبب شده است تا با چالش بزرگی به نام فرونشست زمین مواجه شویم که اَبَرچالش استان اصفهان محسوب می‌شود.

استاندار اصفهان افزود: خُشک شدن تالاب گاوخونی موجب حرکت ریزگردهای منطقه به سمت مناطق مسکونی و شهری شده که عامل ایجاد مصائب بعدی ما در استان است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: مسائلی که در حوزه معیشت مردم وجود دارد نیز ناشی از مساله آب است به همین دلیل از سال‌ها قبل مقرر شد تا پروژه‌های متعددی در حوضه آبریز زاینده‌رود در استان اصفهان اجرا شود؛ اما بدلیل نبود آب اجرای این پروژه‌ها متوقف مانده است.

تأمین آب اصفهان دغدغه رئیس جمهور است

اُستاندار اصفهان گفت: با دستور رئیس جمهور یکی از اولویت‌های اصلی استان پیگیری مسائل آب است و تاکنون جلسات متعددی با حضور رییس جمهور، معاون اول، وزرا و ‌سایر مسوولان کشوری برای رسیدگی به مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود برگزار شده است.

مرتضوی یادآور شد: برخی از پروژه‌هایی که امروز در استان در حال اجراست، نتیجه همان پیگیری‌ها در سطح ریاست جمهوری است و امروز شاهد اجرای چند پروژه فعال برای حل مشکل آب در استان هستیم.

رویکرد جدید دولت سیزدهم در عرصه حکمرانی

استاندار اصفهان در جمع نُخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان هرند گفت: پس از تشکیل دولت سیزدهم، رویکرد جدیدی در حوزه مدیریت کشور حاکم شد و این دولت با نگاه جهادی و تلاش مضاعف، توجه ویژه به مردم و استفاده از طیف گسترده‌تری از نظرات در تصمیم‌گیری‌ها، تلاش و پویایی را همراه حکمرانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: این پویایی با حضور ریاست جمهوری در میان مردم نمایان است و وزرا، استانداران و سایر مسوولان کشور نیز به تأسی از رئیس جمهور تلاش می‌کنند تا ادامه دهنده این مسیر باشند.

مرتضوی تصریح کرد: هدف اصلی، جلب رضایت خدا و مردم و به اجرا درآوردن پروژه‌های بر زمین مانده است و در استان اصفهان نیز با همین رویکرد فعالیت خود را در استانداری آغاز کردیم و سفر به شهرستان‌های استان در راستای همین هدف دنبال می‌شود.

نماینده ارشد دولت در اصفهان گفت: مشکلات شهرستان‌های استان در سفرهای شهرستانی بررسی و در باره آنها تصمیم گیری می‌شود و در جلسات مختلف ضمن بازدید از پروژه‌های ضروری و نیمه تمام، با نخبگان و مردم شهرستان‌ها نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کنیم.

وی تصریح کرد: معاونین استانداری نیز بنا به تخصص خود جلسات و کارگروه‌هایی را تشکیل و در نهایت در جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان مصوبات مُقتضی به تایید می‌رسد و نقشه راه هر شهرستان مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: سفر امروز به هرند نیز با همین رویکرد برنامه‌ریزی شده است تا مشکلات این شهرستان کاهش یابد.

دشمن یک جنگ نابرابر را علیه مردم ما شروع کرده است

استاندار اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ۴۵ سال پیش تاکنون شاهد حدوث یک جنگ نابرابر علیه مردممان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، رویکرد معادله غرب را برهم زد و امروز نیز پس از تحمیل جنگ تحمیلی، دشمنی‌های دشمن همچنان ادامه دارد و فقط میدان نبرد عوض شده است.

مرتضوی تصریح کرد: عوارض و آسیب‌های جنگ، امروز در سُفره‌های مردم و مسائل فرهنگی نمایانگر است و اگر مراقب ساحت جنگ جدید باشیم، رویکردمان تغییر خواهد کرد.

وی اظهار داشت: دشمن در پرتو عملیات رسانه‌ای، کُلوخ خود را گُوهر و گُوهر ما را کُلوخ جلوه می‌دهد و در این اثنا ما نباید دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران را فراموش کنیم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: بایستی هوشیار باشیم و با شناخت ساحت جنگ جدید و ایجاد امید در جامعه، کشورمان را در برابر تفرقه‌های دشمن بیمه کنیم.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان ۲۸ شهرستان و حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که نزدیک به ۶۰ درصد از آنها در شهرها زندگی می‌کنند.

این استان در سال‌های اخیر از کم‌آبی و خیزش گرد و خاک در اثر خشک شدن زاینده‌رود و تالاب گاوخونی رنج می‌برد.

شهرستان هرند در ٨۵ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha