سامانه فَرنَما، امکانی برای رصد و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سامانه فرنما و ۹ زیرسامانه متصل به آن، امکان رصد و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و تنظیم و ارائه وضعیت فرهنگی دانشگاه و دانشجو را تحت عنوان «فرنامه» فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل امروز (شنبه) در آیین رونمایی از سامانه فرنما در محل این وزارتخانه با اشاره به تلاش برای ارائه کارنامه مهارتی در کنار کارنامه علمی و فرهنگی افزود: قصد داریم کارنامه مهارتی هم برای دانشجویان طراحی کنیم که دانشگاه جامع علمی کاربردی برای آن برنامه ریزی می کند. این کارنامه باعث می‌شود دانشجویان در کنار تحصیل، یک یا چند مهارت بیاموزند و کارنامه مهارتی داشته باشند.

وی در مورد خصوصیات سامانه فرنما توضیح داد: دانشجویانی که فعالیت فرهنگی داشته باشند، می توانند فرنامه خود را از دانشگاه دریافت کنند. فعالیت فرهنگی دانشجویان در آینده کاری آنها مهم است. همچنین توسعه فعالیت‌های فرهنگی برای مجموعه آموزش عالی اهمیت دارد. دانشجو ۳۰ ساعت در هفته برنامه علمی و آموزشی و حدود ۸۵ ساعت اوقات فراغت دارد که دانشگاه ها مکلف هستند برای آن برنامه ریزی کرده و شرایطی ایجاد کنند تا دانشجویان در فعالیت فرهنگی مورد علاقه خود شرکت کنند.

زلفی گل افزود: فرهنگ شایسته، فکر شایسته شکل می دهد و فکر شایسته رفتار شایسته را ارائه می دهد. بزرگترین سرمایه هر کشور فرهنگ آن کشور است‌. وظیفه ذاتی آموزش عالی تلاش برای تعالی فرهنگ همچنین پویش و پالایش فرهنگ است. باید فرهنگ ناشایست را شناسایی کرده و جایگزین کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فرهنگ باید دائم رصد و فرهنگ ناشایست حذف شده و فرهنگ شایسته جایگزین شود. فرنامه دانشجو و دانشگاه که امروز با استفاده از فناوری اطلاعات شکل گرفته، اتفاق مبارکی است و آینده قشنگی رقم خواهد زد. تلاش می کنیم گزارشی از این سامانه در دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شود.

وی با اشاره به چند نکته برای بهبود سامانه مذکور گفت: در این ارزیابی ها باید اهداف و اقدامات راهبردی سند دانشگاه اسلامی جدی تر دیده شود. ارزیابی فرهنگی دانشگاه ها همزمان فرایندی و برایندی باشد و بهره وری فرهنگی دانشگاه ها هم مدنظر قرار گیرد. بهره‌وری فرهنگی هم در این سامانه باید دیده شود و تعریف درستی از بهره وری فرهنگی ارائه و شاخص های آن استخراج شود.

سامانه فَرنَما، امکانی برای رصد و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها



وی افزود: فرنامه دانشگاه ها باید در رتبه بندی دانشگاه ها که موسسه استنادی جهان اسلام (ISC) انجام می دهد، مد نظر قرار گیرد. همچنین در رتبه بندی روسای دانشگاه ها که مرکز نظارت و ارزشیابی وزارت علوم انجام می دهد، باید به این فرنامه توجه شود.

وزیر علوم در پایان توصیه کرد: همچنین باید شرحی از روند طراحی و اجرای این سامانه در قالب یک مقاله علمی پژوهشی یا علمی ترویجی در نشریه ای منتشر شود تا هم در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ثبت شود و هم به صورت مستندنگاری و تجربه نگاری در دست باشد و آیندگان بدانند از چه زمانی شروع شده است.

سخنگوی وزارت علوم نیز در این نشست با ارائه دو پیشنهاد خواست که سامانه فرنما با سامانه‌های موسسه استنادی جهان اسلام مرتبط شود تا ضریب تاثیر فعالیت‌های فرهنگی در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها افزایش یابد.

علی شمسی پور همچنین گفت: می توان در این سامانه کارنامه یا فرنامه فرهنگی استادان را نیز درنظرگرفت و به طور کلی باید امتیاز فعالیت‌های فرهنگی استادان در آیین نامه ارتقا یابد.

بهترین راه تجلی فرهنگ، بهره‌مندی از فناوری اطلاعات است

مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم نیز در این مراسم گفت: سامانه‌های داده‌محور زمینه‌ساز تحلیل داده برای اتخاذ تدابیر، تبیین راهبردها، تعریف ماموریت‌ها و پایش اقدامات هستند.

محمدهادی زاهدی افزود: با بهره‌گیری از سامانه فرنما می‌توانیم اطلس چندلایه و جامع فرهنگی آموزش عالی را ترسیم کنیم که ویژگی بارز آن تغذیه‌ شدن با داده‌های پویا و به‌روز و در تعامل با تمام کنشگران این حوزه است‌. البته اطلس چندلایه باید مبتنی بر ویژگی های محلی و منطقه ای باشد.

وی این سامانه را زمینه ساز تلفیق و درهم آمیختگی فناوری اطلاعات و فرهنگ دانست و گفت: در این سامانه مفهوم فناوری فرهنگی و فرهنگ فناوری تجلی می یابد.

زاهدی خواستار ایجاد رشته های بین رشته ای و چندرشته ای در حوزه های فرهنگی و هنری و فناوری دیجیتال شد و گفت: با این کار تعامل فراگیر تجلی می یابد. اگر امروز یک پیام رسان، یک سکو و سامانه فروشگاهی دیجیتال یا یک نرم افزار موفق شده و تبدیل به برند می‌شود؛ مرهون اتخاذ راهبردهایی است که توانسته مخاطب جذب و حفظ کند. طراحی چنین سامانه هایی قابل تسری به سایر حوزه ها از جمله آموزش نیز بوده که برای تحول در آموزش مبتنی بر آمایش آموزش عالی قابل استفاده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات وزارت علوم، این سامانه را از جمله اقدامات وزارت علوم در راستای شفافیت برشمرد و گفت: شفافیت در عملکرد، شفافیت در تحقیق اعتبارات، شفافیت در حمایت ها و پشتیبانی ها با این سامانه میسر می‌شود.

زاهدی قدرت یک سامانه را در مشارکت همه ذی نفعان دانست و نتیجه‌گیری کرد: بهترین راه تبلور، تجلی و تاثیرگذاری فرهنگ، بهره مندی از فناوری اطلاعات است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha