۲ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۳۰
کد خبرنگار: 998
کد خبر: 85177922
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۲ درصد نیات واقفان خراسان جنوبی مربوط به محرم و صفر است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: سه هزار و ۸۶۴ موقوفه مرتبط با عزاداری سیدالشهدا (ع) در خراسان جنوبی به ثبت رسیده و نیت ۴۲ درصد از واقفان استان مربوط به ماه‌های محرم و صفر است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور روز دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ۱۵ هزار و ۴۵۷ مورد نیت وافقان استان ۶ هزار و ۴۲۰ مورد مربوط به محرم و صفر بوده که ۴۸۷ نیت روضه‌خوانی، سه هزار و ۲۵۲ نیت برپایی تعزیه و ۲ هزار و ۶۸۱ نیت مربوط به اطعام است.

وی گفت: ۱۰ هزار و ۳۲۳ موقوفه در استان خراسان جنوبی وجود دارد و یکی از نیات واقفان مربوط به مراسم عزاداری امام حسین (ع) است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار کرد: بیشترین موقوفه با ۹۸۳ مورد مربوط به مرکز استان است از جمله حسینیه گود بیرجند که قدمت آن به ۴۰۰ سال قبل بر می‌گردد و هر سال در این مکان مراسم عزاداری برگزار می‌شود.

وی به سایر موقوفات شاخص در استان اشاره کرد و گفت: موقوفه حاج محمد جعفر خلف کربلایی اسماعیل سربیشه‌ای یکی از این موقوفات شاخص بوده که سال ۱۲۵۸ هجری قمری با نیت تعزیه‌داری وقف شده است.

بخشی‌پور یادآور شد: موقوفه حاج محمد باقرخان عمادالملک مربوط به سال ۱۳۰۱ هجری قمری با نیت تعزیه‌داری برای سیدالشهدا که در شهرستان طبس وقف شده از دیگر موقوفات شاخص است.

وی افزود: موقوفه محمد کربلایی اسماعیل که سال ۱۳۵ هجری قمری با نیت تعزیه‌داری برای سیدالشهدا وقف شده از دیگر موقوفات شاخص استان و شهرستان فردوس است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی همچنین گفت: اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۵۷ بقعه متبرکه استان همزمان با دهه اول ماه محرم با هدف تقویت باورهای دینی، تبیین اهداف قیام عاشورا، بیان صحیح نهضت حسینی، اجرای ویژه برنامه‌های مذهبی ماه محرم و اجرای نیات واقفان با موضوع عزاداری امام حسین (ع) آغاز شد.

وی بیان کرد: برنامه‌های دهه اول طرح بصیرت عاشورایی از ابتدای ماه محرم آغاز شد و تا هشتم مرداد ادامه دارد.

بخشی‌پور برگزاری مراسم لبیک یا حسین در ۲۵ بقعه متبرکه، ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی در ۲۷ بقعه استان و ویژه برنامه احلی من العسل در ۲۲ بقعه متبرکه را از جمله برنامه‌های اجرایی این طرح برشمرد.

وی درباره برنامه‌های تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: ۵۲ بقعه متبرکه در استان میزبان برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا خواهند بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی مراسم شب شهادت امام سجاد (ع) در ۲۵ بقعه، همایش رهروان زینبی ویژه بانوان در ۲۴ بقعه، راه‌اندازی کاروان‌های عزا با اجرای مداحان و ذاکران جوان و نوجوان به سمت بقاع متبرکه در ۵۵ بقعه را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد.

اطعام عزاداران از محل موقوفات منطبق با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در ۳۲ بقعه و اجرای نیات از محل موقوفات در ماه محرم و صفر با نیت روضه‌خوانی، تعزیه‌داری و اطعام از دیگر برنامه‌هایی است که وی به آنها اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha