۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۴۵
کد خبرنگار: 5479
کد خبر: 85178619
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایرنای آذری و دیپلماسی بی‌واسطه

۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۴۵
کد خبر: 85178619
ایرنای آذری و دیپلماسی بی‌واسطه

تهران-ایرنا- راه اندازی ایرنای آذری در فضای بعضا تنش آلود میان تهران و باکو، می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی و به کارگیری ظرفیت‌های رسانه ای اتفاق مثبتی در تامین منافع ملی کشورمان باشد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، راه اندازی بخش آذری زبان خبرگزاری جمهوری اسلامی و افتتاح دفتر ایرنا در آذربایجان را شاید بتوان یکی از مهمترین اقدامات رسانه‌ای کشور طی چند سال گذشته دانست.

با این وجود و در روزهای اخیر این اتفاق در کشورمان با حاشیه‌سازی و بداخلاقی جریانات شناخته شده‌ای که در ۲ سال گذشته بدون توقف مشغول تخریب دستاوردهای بزرگ دیپلماتیک کشور بوده اند، مواجه شد.

در شرایطی که امروزه بهره گیری از ابزار رسانه به عنوان مهمترین بازوی اجرایی دیپلماسی عمومی دولت ها در محیط سیاست بین الملل جهت تاثیرگذاری بر افکار عمومی و ادراک سیاستمداران و تصمیم سازان استفاده می شود، راه اندازی ایرنای آذری در فضای بعضا تنش آلود میان تهران و باکو، می تواند در صورت برنامه ریزی و به کارگیری ظرفیت‌های رسانه ای اتفاق مثبتی در تامین منافع ملی کشورمان باشد.

دیپلماسی رسانه ای به عنوان مهمترین ابزار عملیاتی و رکن هدف گذاری دیپلماتیک، به منظور ارتباط مستقیم با افکار عمومی و شهروندان کشور هدف در دستورکار دولت ها و قدرت های بزرگ قرار گرفته است. جالب است که در خصوص ایران و آذری زبانان چند ماه قبل اخباری مبنی بر راه اندازی بخش فارسی تلویزیون دولتی ترکیه(تی آر تی) توسط دولت اردوغان منتشرشد.

اتفاقاتی که طی سالهای گذشته (از جنگ آخر قره باغ گرفته تا حادثه سفارت آذربایجان در تهران) روابط ایران با همسایه شمالی خود را تحت تاثیر قرار داد، در خلا یک جریان رسمی رسانه ای و با قدرت نمایی فیک نیوزها و جریان های قومیتی شکل گرفت که تلاش می‌کنند ایران و آذربایجان را در یک چرخه دائمی از تنش قرار دهند.

بدیهی است که باکو در پروژه های ضدایرانی بسیاری مشارکت مستقیم داشته است و روابط ۲ کشور با توجه به طمع و جاه طلبی ارضی دولت الهام علی اف در ایجاد دالان زنگزور و برخی تلاش‌ها برای دست اندازی به خطوط مرزی ایران و ارمنستان خیلی دوستانه نیست، اما این اتفاقات می‌توانند غیبت رسانه ای کشورمان در باکو و تصحیح برداشت و ادراک نادرست دولتمردان آذربایجانی نسبت به طرف ایرانی را توجیه کنند؟

این امر اکنون مورد تاکید و استقبال رئیس جمهور آذربایجان قرار گرفت و البته الهام علی اف پیش دستی کرده و این نکته را در نشست «رسانه‌های نو در عصر انقلاب چهارم صنعتی» مطرح کرد. علی اف پس از امیدواری نسبت به نقش ایرنای آذربایجان در تقویت روابط ایران و آذربایجان و آرزوی موفقیت برای مدیران و خبرنگاران ایرنا در این کشور گفت بهترین روش برای تقویت روابط، اطلاع رسانی به مخاطبان در خصوص واقعیت‌های موجود در آذربایجان و اطلاع رسانی در مورد فرآیند بازسازی قره باغ است. رئیس‌ دولت جمهوری آذربایجان تاکید کرد: هر قدر افراد بیشتری در ایران درباره دستور کار جمهوری آذربایجان مبنی بر همکاری‌های منطقه‌ای بدانند مفید تر خواهد بود.

به نظر می رسد علی اف هم به خوبی متوجه این مسئله شده که با تنش آفرینی در روابط با ایران به اهداف توسعه طلبانه خود نخواهد رسید و در این مقطع نیاز به ثبات و آرامش دارد، به همین خاطر از افتتاح دفتر ایرنا در کشورش استقبال کرده چرا که او هم خواهان حل مشکل در روابط طرفین حداقل در برهه فعلی است.

در چنین شرایطی، برخی جریانات قومیتی ضد ایرانی در آن سوی ارس و ارگان های رسانه ای خاص که خواهان غیرقابل حل ماندن مشکلات میان تهران-باکو هستند بعد از راه اندازی ایرنای آذری شیطنت زیادی به خرج دادند و یک فضای تخریبی ایجادکردند که متاسفانه برخی هم در داخل کشور دانسته یا ندانسته در این زمین بازی می کنند.

با این وجود حمایت شخصیت‌های گوناگون داخلی و چهره‌های آذری زبان در ایران و همچنین استقبال رسانه‌های جمهوری آذربایجان از تحول صورت گرفته نشان می‌دهد، بستر ایجاد شده می‌تواند در نزدیک کردن دو ملت به یکدیگر نقش مهمی ایفا کرده و به عنوان دیپلماسی بی‌واسطه بین ایران و جمهوری آذربایجان نقش آفرینی کند.

به گزارش ایرنا، اجلاس «رسانه های نو در عصر انقلاب چهارم صنعتی» از روز جمعه -۳۰ تیرماه- به مدت سه روز در شهر شوشای جمهوری آذربایجان درحال برگزاری است.

علی نادری، مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در جریان این سفر علاوه بر شرکت در اجلاس یادشده، وبسایت آذری خبرگزاری ایرنا به آدرس az.irna.ir را نیز افتتاح و اعلام کرد دفتر ایرنا در باکو نیز بزودی فعال خواهد شد.

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی به عنوان نخستین کانون گردآوری خبر تشکیل شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی رسانه ای شناخته شده به شمار می رود و به عنوان بنگاه خبری مادر و ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی، مورد توجه دیگر بنگاه‌های خبری جهان قرار دارد و علاوه بر زبان فارسی به ۱۰ زبان رسمی دنیا اخبار خود را منتشر می‌کند.

درحال حاضر علاوه بر زبان فارسی؛ ایرنا اخبار مهم ایران و جهان را به زبان های انگلیسی / عربی / فرانسه / روسی / اسپانیولی / ترکی استانبولی / چینی / آلمانی / آذری و اردو منتشر می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha