مکتب عاشورا مانند خورشید بر عالم می‌تابد/نیازمند نوآوری در عرصه تبلیغ دینی هستیم

تهران-ایرنا- رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه امروز در عرصه تبلیغات دینی نیاز به نوآوری و خلاقیت داریم، گفت: در واقعه عاشورا ضمن این که از سنت‌ها باید دفاع کرد و باید از روش‌های جدید نیز برای آشنایی نسل جدید با این مکتب استفاده شود.

حجت الاسلام سید مهدی ساداتی نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره نقش و تاثیر مکتب عاشورا بر نسل امروز جامعه و تربیت آنها و به ویژه برای مسئولان در اداره بهتر جامعه، گفت: قیام امام حسین (ع) را باید مکتب عاشورا بنامیم، مکتبی که بهترین جنبه‌ها را برای الگو بودن داراست؛ چرا که در واقعه عاشورا از طفل ۶ ماهه تا پیرمرد ۹۰ ساله حضور دارند.

وی افزود: حضرت قاسم (ع) سنبل نوجوانان، حضرت علی اکبر (ع) سنبل جوانان و حضرت ابوالفضل (ع) سنبل وفاداری و ادب هستند که می‌توانیم در زندگی از آنها الگو بگیریم. از حبیب بن مظاهرها می‌توان الگو گرفت؛ چراکه عاشورا یک مکتب تربیتی برای همه است.

مکتب عاشورا مثل خورشیدی بر همه عالم می‌تابد/ نیازمند نوآوری در عرصه تبلیغ دینی هستیم

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: حضرت زینب (س) تا بقیه شخصیت‌هایی که در کربلا حضور داشتند، همه آنها می‌توانند برای نسل امروز مردان و زنان ما و جهان الگو و اسوه باشند.

جنبه‌های تربیتی مکتب عاشورا برای همه اقشار جامعه است

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه جنبه های تربیتی مکتب عاشورا فقط مربوط به نسل جوانان نمی‌شود و برای همه اقشار جامعه است، بیان کرد: مکتب عاشورا از الگوهای کلانی است که همه بشریت می‌توانند از آن الگو بگیرند. هرکسی در هر سنی می‌تواند از آن بهره ببرد؛ چراکه این مکتب مثل خورشیدی است که بر همه عالم می‌تابد و تمام هستی از نور آن به اندازه استعداد و نیاز خود می‌توانند استفاده کنند.

مکتب عاشورا مثل خورشیدی بر همه عالم می‌تابد/ نیازمند نوآوری در عرصه تبلیغ دینی هستیم

بصیرت و شناخت از شاخص های مهم واقعه عاشورا است

ساداتی نژاد بصیرت و شناخت را از شاخص‌های مهم واقعه عاشورا عنوان کرد و افزود: حضرت قاسم (ع)، علی اکبر (ع) و ابوالفضل (ع) را نباید در قاموس یک نسبت فامیلی در عاشورا تحلیل و تجزیه کنیم؛ باید از بُعد فراتر به آنها نگاه کنیم و آن مساله بصیرت، ولایت‌پذیری و شناختی است که از امام زمان خود و آن اتفاق دارند؛ شناختی که از جبهه حق و حقیقت دارند.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: مساله دیگر شجاعت، غیرت و از خودگذشتگی است که هرکدام از این سه شخصیت در میدان نبرد از خود نشان دادند. واقعا از شجاعان بودند و آن مطالبی که در مقاتل از جنگ آوری آنها گفته شده فراتر از معمول است، خوی و شجاعت حیدری و علوی آنها در واقعه کربلا دیده می‌شود؛ بنابراین یکی دیگر از نکته‌های درس آموز برای نسل جوانان شجاعت، غیرت و خودگذشتگی است.

مکتب عاشورا مثل خورشیدی بر همه عالم می‌تابد/ نیازمند نوآوری در عرصه تبلیغ دینی هستیم

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس گفت: همه یاران امام حسین (ع) از جان گذشته بودند، افرادی که تمام وجود خود را در راه دین و خدا در رکاب اباعبدالحسین (ع) هزینه کردند، اینها نکات درس آموزی برای نسل همه نسل‌ها است که باید به آن توجه شود.

ظلم ستیزی و عدالت خواهی در واقعه عاشورا موج می زند

ساداتی نژاد در ادامه با بیان اینکه در واقعه عاشورا مساله ظلم ستیزی و عدالت خواهی موج می‌زند، یادآور شد: حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و شخصیت‌های انقلابی ما از مکتب عاشورا الهام گرفتند و نظام و انقلاب جمهوری اسلامی مبتنی بر مساله ظلم ستیزی و مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی پا گرفت. به همین دلیل بود که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که انقلاب ما از محرم و صفر است.

وی درباره وظیفه مسوولان فرهنگی در استفاده از این فرهنگ غنی مکتب عاشورا گفت: نه‌تنها از واقعه عاشورا کلا از نقاط عطف تاریخ اسلام آنگونه که شایسته و بایسته است استفاده نکردیم. نخست در معرفی و پیام‌های وقایع عاشورا و قیام امام حسین (ع) سبک سنتی وجود داشته و دارد که این سبک در شناساندن مکتب عاشورا ارزشمند است و در جای خود تاثیرات خود را گذاشته است.

مکتب عاشورا مثل خورشیدی بر همه عالم می‌تابد/ نیازمند نوآوری در عرصه تبلیغ دینی هستیم

سبک سنتی در برپایی محرم خوب است اما باید روش های نو توجه شود

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه این سبک عزاداری سنتی تا امروز بسیار عالی بوده است و حضرت امام (ره) انقلاب را متاثر از محرم و صفر می‌داند، گفت: این سبک سنتی باید ادامه پیدا کند، اما شرایط ما عوض شده و نسل امروز خیلی متفاوت از گذشته است و جهان و زیست بومی که امروز در آن به سر می‌بریم مختصات و شاخص‌ها و مبانی و نکات سیاسی و اجتماعی متفاوت از گذشته دارد؛ بنابراین باید به روش‌های نو و خلاق توجه شود.

مکتب عاشورا مثل خورشیدی بر همه عالم می‌تابد/ نیازمند نوآوری در عرصه تبلیغ دینی هستیم

وی افزود: به عنوان مثال شما سریال امام علی (ع) و مختار را مقایسه و میزان تاثیرگذاری آن را بررسی کنید. در گذشته ما عنصری به نام فیلم نداشتیم و همین روش‌های سنتی مثل تعزیه داشتیم. ساخت فیلم مختارنامه یا امام علی (ع) و بعضی از فیلم هایی که در حوزه دینی ساخته شده چقدر به معرفت و شناخت فردی و جامعه درباره مسایل تاریخی اثرگذاری داشته و چقدر متفاوت از چیزی که در گذشته بوده است.

امروز در عرصه تبلیغ دینی نیاز به نوآوری است

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر این که امروز در عرصه تبلیغ دینی نیاز به نوآوری و خلاقیت داریم، گفت: در واقعه عاشورا ضمن این که باید از سنت ها دفاع و آنها را حفظ کرد و عزاداری به سبک سنتی باقی بماند، باید به روش‌های جدید و خلاقانه در این زمینه توجه کرد.

وی افزود: به عنوان مثال می‌توان از نمایشگاه هایی که بتواند بعضی از وقایع کربلا را به تصویر بکشد یا از هنرهای تجسمی و انیمیشن و دانش‌های جدید باید در زمینه واقعه عاشورا استفاده کرد. کارهای زیادی می‌توان در این حوزه انجام داد که برای نسل امروز جذاب باشد، اما از این ظرفیت‌ها در این زمینه کم استفاده شده است. وظیفه متولیان فرهنگی است که در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری کنند.

مکتب عاشورا مثل خورشیدی بر همه عالم می‌تابد/ نیازمند نوآوری در عرصه تبلیغ دینی هستیم

کارها را باید به نسل جوان بسپاریم

ساداتی نژاد با بیان این که در کشور ما در این زمینه استعدادهای زیادی وجود دارد، گفت: اگر موقعیت فراهم کنیم و کارها را به خود نسل جوان بسپاریم و برای سوژهای ارزشمند دینی، انقلابی و مکتبی قالب های جدید تعریف کنیم و تنوع در برنامه های فرهنگی با الهام از مکتب عاشورایی بدهیم قطعا سوژه هایی به ذهن جوانان می‌رسد که ما به عنوان نسل گذشته فکر آن را هم نمی توانیم بکنیم.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس افزود: در حوزه فرهنگی و وقایع عاشورا خیلی جای کار داریم و حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی و صدا وسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارکان فرهنگی کشور به طور ویژه در این مقوله برنامه ریزی داشته باشند.

مکتب عاشورا مثل خورشیدی بر همه عالم می‌تابد/ نیازمند نوآوری در عرصه تبلیغ دینی هستیم

محرم و عاشورا مانند موج دریا جامعه را تمیز می کند

ساداتی نژاد ادامه داد: محرم و واقعه عاشورا و جامعه را همانند دریا و ساحلی در نظر بگیرید. در ساحل در طول یک سال لجن‌ها، کثیفی‌ها و زباله‌ها ریخته می‌شود و این موج دریا که بالا می‌آید چند موج که زده می‌شود این کثیفی‌ها را با خود می‌برد و دوباره ساحل تمیز می‌شود؛ بنابراین دهه اول محرم و واقعه عاشورا چنین نقشی را در جامعه ایران دارند که در طول یک سال هر اتفاقی در جامعه چه در حوزه فردی و چه جمعی می‌افتد مانند موجی است که هرسال می آید و جامعه را پاکسازی و دوباره محبت، مودت و عشق و فداکاری را زنده می‌کند.

مکتب عاشورا مثل خورشیدی بر همه عالم می‌تابد/ نیازمند نوآوری در عرصه تبلیغ دینی هستیم

مکتب عاشورا پیام های مدیریتی و حکمرانی دارد

وی درباره پیام مکتب عاشورا برای مسوولان در اداره بهتر جامعه و نسل جوان، گفت: باید نقشی که امام حسین (ع) به عنوان امام جامعه از ابتدا تا انتها مورد توجه قرار داد را مورد توجه قرار دهند. روش هایی که امام حسین (ع) در طول دوره قیام یعنی از مدینه به سمت مکه و بعد از آن به سمت کربلا رفتند تمام حوادث و وقایعی که اتفاق افتاد بخشی از آن پیام های مدیریتی و حکمرانی برای مسوولان دارد که درس آموز است.

باید از مکتب حسینی درس ظلم ستیزی و عدالت خواهی یاد گرفت

ساداتی نژاد افزود: در بخش عمومی این مساله فراتر از کارگزاران و مسوولان است و به طور عمومی مردم از مکتب عاشورا و حسینی باید درس ظلم سیتزی، عدالتخواهی، بصیرت نسبت به مسایل پیرامونی و موضوعات سیاسی و اجتماعی است. مساله شجاعت خودگذشتگی ایثار و فداکاری، غیرت و عفت و پاکی و روحیه جهادی و مبارزه طلبی همه نکاتی است که از مکتب عاشورا می تواند مورد توجه ما قرار بگیرد.

مکتب عاشورا مثل خورشیدی بر همه عالم می‌تابد/ نیازمند نوآوری در عرصه تبلیغ دینی هستیم

وی در پایان با اشاره به جمله‌ای از شهید حاج قاسم سلیمانی سردار دلها که ما ملت امام حسینیم گفت: واقعا ما ملت امام حسینیم، مردم ایران مردم پاکی هستند و ذات آنها با محبت اهل بیت (س) و امام حسین (ع) است. که این ظرفیت را باید قدر بدانیم و نهایت استفاده را داشته باشیم تا یک جامعه حسینی داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha