۵ مرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۵۰
کد خبر: 85182650
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حال و هوای حرم شاهچراغ در شب عاشورای حسینی+ فیلم

۵ مرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۵۰
کد خبر: 85182650
حال و هوای حرم شاهچراغ در شب عاشورای حسینی+ فیلم

شیراز - ایرنا - صحن و سرای حرم مطهر شاهچراغ (ع) شب عاشورای امسال نیز کانون عزاداری سوگواران شیرازی در عزای جاودانه حسین‌(ع) و شهیدان دشت نینوا بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر سومین حرم اهل بیت خانه مشتاقان خاندان نبوت است؛ این را می‌توان از آیین‌هایی پر شور و شکوهی دانست که در رثا و صلای این خاندان مطهر برپا می‌کنند.

امشب از گوشه گوشه شیراز صدای نوحه و مدح و سنج و طلب و زنجیر به گوش می‌رسید و آستان شاهچراغ (ع) کانون این هیات‌های دوستدار حسین (ع) بود.

عزاداری‌ها ساعتی پس از نماز مغرب و عشا آغاز شد و هیات‌های شیرازی همسایه حرم، یک به یک خود را به حرم رساندند تا این صحن مطهر یکپارچه سیاه‌پوش از لباس عزای زائرانی این آستان احمدی شود.

هر گوشه صحن صحنه دلدادگی به حسین (ع) بود؛ یکجا غرفه سیار اهدای خون برپا بود و شیرازی‌های نیک اندیش و سخاوتمند برای نذر خون خود صف بسته بودند و گوشه‌ای غرفه خادمان نوجوان بود و بچه‌های شهر چای داغ حسینی به دست زائران می‌دادند.

حجت‌الاسلام محمدرضا حدادپور سخنران شب عاشورای حرم بود. این پژوهشگر دین و استاد حوزه علمیه جهرم در جمع عزاداران شیرازی گفت: جنگ روایت‌ها در همیشه تاریخ جریان داشته و مساله امروز و دیروز نیست.

او اظهار کرد: واقعه کربلا و بی وفایی مردمان کوفه نیز حاصل همین جنگ روایت‌ها است.

به گفته این نویسنده و استاد حوزه علمیه، در این جنگ نابرابر مردم مقهور خبری می شوند که دریافت می‌کنند و قوه تحلیل آنها را تهدید می‌کند و به دنبال آن یک عملیاتی روانی رخ می‌دهد.

حدادپور در ادامه به بیان راهکارهاییبرای مقابله با جنگ روایت‌ها دانست که امروز نیز علیه ایران اسلامی در جریان است. او تقویت تفکر انتقادی را در این زمینه موثر دانست و گفت: نباید زودباور باشیم، مردم باید بانگاه انتقادی به گفته های شبکه های معاند داشته باشند در حالی که برخی نتنها باور می‌کنند بلکه برای دیگران نیز ارسال می‌کند که در قبال آن مسوول هستند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در این مسیر نباید تابع خبرهای بد نباشیم چرا که افزایش اخبار منفی و بد مکانیزم شکنجه خاموش است و اگر سری به برخی شبکه‌های اجتماعی بزنید تصویری در حال سقوط از کشور نمایش می‌دهند و طوری القا می‌شود که همه خائن هستند.

او با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب گفت: باید امیدآفرینی در جامعه رواج یابد این در حالی است که حتی برخی افراد در لباس دینداری مدام خبرهای بد را با این توجیه ه مردم باید بدانند بازنشر می‌کنند.

حجت‌الاسلام حدادپور دیگر ضرورت جنگ روایت‌ها را افزایش سرانه مطالعه دانست و اضافه کرد: امروز سطح مطالعه جامعه پایین است و باید کتاب خوب در سبد خانواده‌های ایرانی جاری گیرد.

او با تاکید بر اهمیت کسب سواد رسانه‌ای، تاکید کرد: ۱۵ مغالطه وجود دارد که منشا هر آسیبی است که به سیستم شناختی مردم وارد می‌شود و مردم و نخبگان باید آنها را یاد بگیرند.

این پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه حسین(ع) مسیر روشنگری را از مدینه تا کوفه به انجام رساندند، افزود: از اصول جنگ روانی اینک است که اول باید نخبگان را آگاه کرد و در ارتباطی دوسویه سخن مردم را شنید و آنها را آگاه کرد.

عزاداری دوستداران حسین (ع) تا نیمه شب عاشورا در صحن و سرای شاهچراغ (ع) پایان یافت تا این حرم مطهر به رسم هر ساله مهیای میزبانی از عزاداران عاشورایی شیراز شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha