۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۶
کد خبرنگار: 1100
کد خبر: 85182828
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

شور حسینی در روستاهای فارس+ فیلم

۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۶
کد خبر: 85182828
شور حسینی در روستاهای فارس+ فیلم

شیراز-ایرنا-مردم بیش از چهار هزار روستای فارس همگام با مردم شهرهای استان در روز عاشورا با برپایی هیات‌های عزاداری و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در غم سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش سوگواری کردند.

به گزارش ایرنا، فارس دارای ۳۷ شهرستان، ۱۰۲ بخش، ۱۱۹ شهر و بیش از چهار هزار روستا و آبادی است که بیش از ۲ هزار روستای آن دهیاری دارد.

تنوع کم‌نظیر آیین‌های عزاداری و محرمی فارس سبب شده که در ایام محرم و صفر شاهد مراسم‌ها و مناسک متعددی در استان باشیم که هرکدام ریشه عمیقی در سنت‌ها و باورهای ملی مذهبی دارد؛ مردم فارس محرم امسال نیز همانند سال‌های گذشته با شور و شعور حسینی مراسم ها و مناسک را برگزار کردند.

از جمله آیین‌های عاشورایی فارس که در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسیده، می توان به آیین چارچوگردانی و چک چکو در استهبان، عمه کبار و تعزیه در خرم بید، خیمه‌های برافراشته و تعزیه در زرقان، تعزیه صحرا رود فسا، مراسم عاشورای روستای دوان کازرون، تعزیه مرودشت، مراسم پرچم سرخ حسینی در فورگ داراب، مراسم عزاداری لار، مراسم سینه‌زنی قطاری در شهر شیراز، چاووش‌خوانی اول محرم در بوانات، تعزیه شیراز و کازرون اشاره کرد.

آیین عزاداری سالار شهیدان برای مردم فارس تنها به سیاه‌بندی تکیه‌ها محدود نمی‌شود بلکه ریشه‌های اعتقادی دیرین و قدیمی ویژه‌ای دارد که آن را متمایز ساخته است.

مردم روستاهای فارس امسال هم همزمان با عزاداری در شهرها، بیرق سیاه عزای حسینی را برافراشتند و از مظلومیت حسین(ع) و یارانش نوحه سردادند.

زنان و مردان روستاها با حضور در اماکن مذهبی، حسینیه‌ها، امامزادگان و تکایا غم و اندوه خود را از شهادت سید الشهدا(ع) به نمایش گذاشته و بر سر و سینه خود زدند.

امروز نیز همزمان با عاشورای حسینی، روستاییان فارس براساس رسم دیرین خود هیات‌های عزاداری را به راه انداختند و به سمت امامزادگان و گلزارهای شهدا حرکت کردند و با حضور در این مکان‌ها به سوگواری پرداختند.

عزاداری در روستای قرآنی محمدآباد

یکی از این روستاها که مردم در روز عاشورا با حضور گسترده به عزاداری پرداختند، روستای قرآنی محمدآباد است که این روستا بیش از ۷۰ حافظ کل قرآن کریم و بیش از ۴۰ موقوفه قرآنی دارد.

مردم این روستا همزمان با عاشورای حسینی، مقابل حسینه روستا گردهم آمدند و سپس در قالب هیات زنجیرزنی و سینه زنی ابتدا تا انتهای روستا را عزاداری کردند.

شب گذشته نیز مردم این روستای قرآنی در کنار ندای "لبیک یا حسین"، ندای "لبیک یا قرآن" سر داده و توهین اخیر به کلام الله وحی را محکوم کردند.

توزیع نذری بین عزاداران و برپایی نماز جماعت ظهر عاشورا از دیگر برنامه ها در این روستای قرآنی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha