مازندران در تدارک میزبانی از ۱۰۰هزار زائر سفر به اربعین حسینی

ساری- ایرنا- سفر زیارتی اربعین سید و سالار شهیدان همه ساله با حضور خیل مشتاقان آن حضرت برگزار می‌شود و امسال در مازندران نیز برای سهولت سفر زائران اربعین؛ تدارکات لازم از سوی دستگاه‌ها اجرایی و متولیان، هیات‌های عزاداری و خیرین در قالب ۳۶ موکب در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اعزام گروه‌های درمانی و اورژانس، تامین دارو و ملزومات بهداشتی، کامیون های یخچال دار، تامین اتوبوس، برقراری موکب‌ها، اعزام و استقرار خادمان زائران حسینی و هیات‌های عزاداری از جمله تدارکاتی است که از سوی دستگاه‌های اجرایی یا هیات‌های مذهبی مازندران برای خدمت‌رسانی زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است.

جلسه ستاد اربعینی حسینی مازندران به ریاست شخص سید محمود حسینی پور استاندار با هدف ارایه گزارش مسوولان کمیته های مختلف از آخرین وضعیت پشتیبانی های عملی و مشکلات احتمالی، ‌امروز شنبه در محل استانداری برگزار شده است.

اعزام سه هزار خادم اربعین حسینی مازندران به عراق

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در جلسه ستاد اربعین حسینی مازندران با بیان این که مردم مومن و علوی استان به درستی در کوی و برزن با استقبال پر شور عزاداری های دهه اول محرم را انجام داده اند، گفت: مازندران در اربعین حسینی همواره رتبه نخست کشور را دارد و مشارکت مردم در این زمینه بسیار مهم و جدی است.

روح الله سلگی با ذکر این نکته که اعزام افراد محروم و کم برخوردار به اربعین حسینی در مازندران از رویکرد دولت است، افزود: تامین انواع مواد غذایی و دارویی از سوی جهاد کشاورزی و دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل مورد تاکید است، صد البته همچنین همکاری شهرداری ها نیز ضروری است.

وی با بیان این که امسال همه شهرداری ها در فضا سازی عزای محرم به خوبی پای کار آمده اند در عین حال نسبت به کم کاری بعضی از شهرداران غرب استان انتقاد کرد.

وی با اشاره به این که اعزام و اسکان، تغذیه و درمان زائران در مراسم اربعین حسینی امسال باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: ۳۵موکب اربعین مازندران عملیاتی شده است.

معاون استاندار مازندران گفت: امسال اهمیت اعزام افراد به اربعین با توجه به گرمای هوا مهم است و تامین موا غذایی به خصوص آب و یخ بسیار مهمتر است، در هیمن راستا اکنون کامیون های یخچال دار برای تامین مواد غذایی موکب های استان هماهنگی شده است.

سلگی گفت: بیست و پنجم تیرماه سه هزار نفر از خادمان اربعین حسینی مازندران به موکب های استان به عراق اعزام می شوند.

مازندران در تدارک میزبانی از ۱۰۰هزار زائر سفر به اربعین حسینی

توزیع بسته دارویی اربعینی حسینی در موکب های مازندران

نماینده دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در مورد برنامه های اربعین حسینی گفت ۲ دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران در حوزه بهداشت درمان و دارو برنامه پشتیبانی را طراحی کرده و در حال آماده شدن هستند.

وی با بیان این که آموزش تیم های سلامت اربعین حسینی را انجام داده ایم، گفت: آموزش افراد راهنما را برای بیماری های شایع عراق نیز در دستور کار است.

وی بر لزوم رعایت بهداشت موکب ها، محتوای آموزشی بهداشتی برای پیاده روی اربعین و نگهداری دارو ها تاکید کرد و گفت:‌ اکنون هماهنگی های لازم با شبکه بهداشت و درمان برای تامین دارو مورد نیاز شده است.

وی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل پیشنهاد تهیه بسته دارویی مورد نیاز موکب ها را داده است، گفت: داروها از طریق کمک مردمی در قالب نذر اربعین و بودجه دانشگاه تامین می شود.

وی با ذکر این نکته که سال گذشته خروج داروها از مرز با چالش مواجه بوده است، گفت: خروج داروها باید از طریق هلال احمر عملیاتی شود، پارسال ۲ میلیارد تومان برای دارو مورد نیاز زائران اربعین حسینی مازندران هزینه شد.

این مسوول دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: عوامل اجرایی موکب ها باید کارت تندرستی را از دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران و بابل دریافت کنند.

وی تصریح کرد: اگر کد ملی زائران اربعین حسینی به دانشگاه علوم پزشکی ارایه شود این آمادگی وجود دارد تا وضعیت سلامت و توزیع دارو به آنان را حتی پس از بازگشت رصد و پایش کنیم.

آمادگی ۲۵۰ دستگاه کامیون برای خدمت به اربعینی حسینی مازندران

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت: با همکاری اتحادیه و صنوف، ۲۵۰دستگاه کامیون بریا اربعینی حسینی استان تدارک دیده شده است.

حسن جهانیان با بیان این که هزینه هر یک از دستگاه ۵۰میلیون تومان است که۷۰ درصد هزینه ها را صنوف و اتحادیه متقبل می شوند، گفت:‌ اتوبوس ها هم برای اعزام خادمان اربعین حسینی که اولین گروه هستند، هماهنگی شده است.

وی گفت:‌در صدد هستیم تا ۲۰ خودرو کمک کننده راهداری مازندران نیز در طول مسیر اربعین به زائران خدمت ارایه کنند.

وی با بیان این که پیش فروش بلیط اربعیی حسینی مازندران یز از دهم مرداد ماه انجام می شود، گفت: کمک هزینه تامین روغن موتور، لاستیک و سوخت برای خودروهای اتوبوس و کامیون نیز در حال برنامه ریزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان این که این سازمان به عنوان کمیته پتشیبانی در اربعین حسینی تامین گوشت قرمز و مرغ را در حال انجام است، گفت: همانطوری که گوشت و مرغ مراسیم دهه اول محرم مازندران به درستی تامین شده است، برای اربعین نیز برنامه ریزی شده است.

حسن عنایتی افزود: دامپزشکی باید در فراهم کردن ماشین های یخچال دار برای انتقال محصولات غذایی بیشتر تلا کند.

وی گفت:‌ جهاد کشاورزی مازندران پارسال سه میلیارد تومان برای تامین محصولات غذایی کمک کرده است.

مازندران در تدارک میزبانی از ۱۰۰هزار زائر سفر به اربعین حسینی

لزوم برنامه ریزی راهپیمایی اربعین حسینی در تمام شهرهای مازندران

استاندار مازندران نیز در این جلسه با بیان این که فرمانداران در تمام شهرهای مازندران برنامه ریزی پیاده‌روی و راهپیمایی را در شهرهای استان برنامه ریزی و انجام بدهند، گفت: حماسه بزرگ راهپیمایی اربعین حسینی در شهرهای مازندران باید برگزار شود.

سید محمود حسینی پور افزود: پلشتی های اخلاقی مازندران با برگزاری مراسم های مذهبی و دینی باید از بین برود، مردم مازندران باید با آرامش و آسایش بهتری مسیر راهپیمایی اربعین حسینی را برگزار کنند.

استاندار مازندران نقش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران را در برگزاری مراسم اربعین حسینی ویژه دانست و گفت: پشتیبانی غذایی و دارویی از موکب های مازندران باید دوچندان شود.

وی ادامه داد:‌موکب های مازندران برترین های موکب در کشور عراق هستند، اقبال مردم و زائران از موکب های مازندران در عراق دوچندان است، بنابر این از الان همه باید برنامه ریزی لازم را در برگزایر این مراسم بزرگ داشته باشند.

استاندار مازندران با تاکید بر این که نهضت اعزام افراد محروم و اقشار کم برخوردار به اربعین حسینی مازندران باید بیشتر از سال گذشته شود، گفت: گروه های خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران از مازندران باید بیشتر شود.

وی با بیان این که همزمان با روز ابعینی موکب های اربعین حسینی در شهرهای مازندران باید بیشتر شود، گفت: بعضی از شهرهای غرب مازندران در فضا سازی امام حسین (ع) و محرم کم رنگ عمل کردند که جای تذکر به شهرداران دارد.

وی با بیان این که کار فرهنگی در موکب های مازندران از سوی متولیان فرهنگی استان مورد توجه قرار گیرد، گفت: سلامت و بهداشت زایران اربعین حسینی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار مازندران گفت: داوطلبان زیادی از گروه های سلامت و بهداشت برای حضور و ارایه خدمات مطلوب به مردم و زائران اعلام آمادگی می کنند که باید از آنان بهره‌گیری شود.

حسین پور با اشاره به این که شاخص فعالیت اربعین حسینی مردمی است، گفت: اربعین حسینی، جهادی اعتقادی است که هیچگونه کم کاری مدیریتی در آن پذیرفتنی نیست.

ساخت ساختمان ستاد عتبات عالیات مازندران در مرز مهران آغاز شده است

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران به مشارکت و حضور آحاد مردم در دهه اول محرم اشاره کرد و گفت: برای برگزاری اربعینی حسینی همه دستگاه های استان به صورت مدیریت جهادی پای کار هستند.

احمد توکلی با بیان این که ساخت ساختمان ستاد عتبات عالیات مازندران در مرز مهران آغاز شده است، افزود: بسیج سازندگی مازندران به عنوان مجری، اجرای طرح عملیات ساخت را با خاکبرداری شروع کرد.

وی با اظهار این که این ساختمان در پنج هزار و ۶۰۰ متر مربع ساخته می شود، گفت: پیش بینی اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی را از سازمان برنامه و بودجه استان داریم.

وی با تاکید بر این که ۴۰۰میلیارد تومان برای تجهیزات و امکانات مورد نیاز این طرح برآورد شده است، ادامه داد:‌ اکنون برای تامین مصالح ساختمانی این طرح نیاز به بودجه است که فرمانداران مازندران باید در مرحله نخست تا ۱۰۰ میلیارد تومان آن را تامین کنند.

معاون استاندار مازندران همکاری شهرداری ها و کمک خیرین را در ساخت این ساختمان مهم توصیف کرد و گفت :‌اقدامات خدمات شهری مازندران برای اربعین حسینی نیز انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha