مرز خسروی امنیت خوبی برای تردد زائران دارد

قصرشیرین- ایرنا- معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: مرز خسروی قدیمی ترین و اصلی ترین گذرگاه جمهوری اسلامی ایران با عراق، وضعیت بسیار خوبی از نظر امنیت و زیرساخت ها برای تردد زائران دارد، ان شالله به جایگاه اصلی خود برگردد و مردم از این مرز خوب استقبال کنند.

«مجید میراحمدی» روز دوشنبه در حاشیه بازدید وزیر کشور از مرز خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرز خسروی نسبت به سال گذشته وضعیت بسیار خوبی دارد و زیرساخت های این مرز توسعه پیدا کرده در حال افزایش گیت ها و درب های خروجی زائران هستیم.

وی با بیان اینکه تردد زائران از مرز خسروی ۲۴ ساعته است، اظهار کرد: امروز شاهد حضور وزیر کشور عراق و هیات همراه در مرز خسروی هستیم که هماهنگی های خیلی خوبی با طرف عراقی برای تسهیل در تردد زائران انجام می شود و قرارگاه مشترک ما در مرز خسروی بین ۲ استاندار کرمانشاه و دیالی تشکیل شده و کمیته های مشترک مانند حمل و نقل و بهداشت و درمان نیز فعال شده است.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: پیش بینی ما این است امسال از مرز خسروی بیش از ۲ برابر سال گذشته زائر عبور کنند و مرز خسروی به صورت ۲۴ ساعته فعال و هیچ مشکلی در این گذرگاه نداریم.

میراحمدی ادامه داد: ما امسال در مرز مهران با حضور ۲ وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق یک روش را عملیاتی می کنیم که تبادل اطلاعات ما با عراقی ها مشترک باشد و سرعت خروجی ما نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی ادامه داد: در این روش ورود اطلاعات زائران از سمت ما با طرف عراقی لینک می شود و در واقع ورود اطلاعات از سوی ما به عراق انجام شود و همچنین تعداد گیت ها را افزایش دادیم و امسال در مرزها توقفی نداریم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: در کشور ما به طور زیربنایی کمبود حمل و نقل عمومی بین شهری و داخل شهری وجود دارد و به طور طبیعی این در اربعین اثر می گذارد که برای این موضوع کمیته مشترک بین ما و عراق تشکیل شده تا توانمندی خود را به اشتراک بگذاریم و زائران ما کمترین مشکل را داشته باشند و وضعیت بهتری را داشته باشند.

او ادامه داد: در خصوص ظرفیت راه آهن رییس جمهور و مدیرعامل راه آهن دستور لازم را داده اند و در رابطه با افزایش پروازها نیز موافقت طرف عراقی را برای افزایش پروازهای ایرانی گرفتیم و بستگی به این دارد که حمل و نقل هوایی ما جوابگو باشد یا نه که هواپیمایی به دنبال آن و پیگیر است.

وی اظهار کرد: عملیات اربعین و تردد زائران از اول ماه صفر آغاز می شود و برای رفع مشکل جابجایی زائران از مرز منذریه قرار بر این شد که با کمک طرف عراقی مسوولیت حمل و نقل زائران از مرز خسروی تا اولین شهر عراق یعنی حسینه بر عهده طرف ایرانی باشد.

وی با بیان اینکه امید است با ۲۴ ساعته شدن مرز خسروی این گذرگاه در سال های آینده جایگاه واقعی خود را خواهد یافت گفت: تا کنون ۱۸ هزارگذر اربعین صادر شده است.

خسروی قدیمی ترین و اصلی ترین مرز با عراق، امنیت و وضعیت خوبی برای تردد زائران دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha