استاندار: زیرساخت‌های خدمات‌رسانی به زائران اربعین در کرمانشاه تکمیل است

قصرشیرین- ایرنا- استاندار کرمانشاه گفت: زیرساخت های رفاهی و بهداشتی زائران اربعین در قصرشیرین و مرز خسروی در حال تکمیل و تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد طیب صحرایی» روز پنجشنبه در حاشیه نشست هماهنگی و برنامه ریزی خدمات رسانی به زوار اربعین در سالن پایانه مرزی خسروی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: توافق های خوبی با مسوولان استان همجوار ما دیالی و دولت مرکزی عراق انجام شده است و قسمتی از پذیرایی آن طرف مرز خسروی و در منذریه انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: امسال تردد از مرز خسروی در ایام اربعین ۲۴ ساعته خواهد بود و این امکانات کنار هم می تواند یک زیارت اربعین ایمن، سالم و آسان را برای زائران رقم بزند.

استاندار کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه اربعین یک توفیق ملی است بنابراین یک عزم و اراده خوبی برای خدمت رسانی به زوار شکل گرفته و شهرداری منطقه ۲۲ تهران با مجموعه همکاران در مرز خسروی مستقر می شوند.

صحرایی ادامه داد: شهرداری منطقه ۲۲ تهران کمک هایی در ۲ طرف مرز خسروی -منذریه برای زائران خواهند داشت و خدمات رسانی در سطح مختلف طراحی شده که مکمل برنامه های استانی است.

وی ادامه داد: برنامه های گسترده ای در حوزه های مختلف رفاهی، بهداشتی، فرهنگی و پذیرایی برای خدمات رسانی به زائران در مرز خسروی اندیشیده شده است و شهرداری منطقه ۲۲ تهران مکمل این خدمات در مرزخسروی -منذریه است.

استاندار: زیرساخت‌های خدمات‌رسانی به زائران اربعین در کرمانشاه تکمیل است

وی اظهار کرد: یکی از نقاط قوت بهداشتی و درمانی مرز رسمی خسروی استقرار یک بیمارستان توسط ارتش در سه راه نصرآباد است و دانشگاه علوم پزشکی نیز یک مرکز بهداشتی و درمانی در ابتدای ورودی پایانه و چند مرکز درمانی در دیگر نقاط مرز خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین احداث یک بیمارستان توسط سپاه در نقطه صفر برای ارائه انواع خدمات رسانی به زائران نیز برپا می شود و با توجه به گرمای هوا اتاق های سرد نیز برای خدمات رسانی به زائران ایجاد شده است.

استاندار کرمانشاه گفت: همچنین امروز بازدیدی از آن طرف مرز خسروی و منذریه داشتیم که استقرار گیت ها، مراحل زیرسازی و ساخت خود گیت ها نهایی شده است و در هفته پیش رو شاهد استقرار گیت ها خواهیم بود که تعداد گیت ها و چینش آن ها کمک زیادی به خدمت رسانی به زائران می کند.

صحرایی ادامه داد: تمامی طرح ها و کارهایی که برای خدمت رسانی به زائران طراحی شده انجام و تکمیل می شود.

او گفت: امسال برای اولین بار سطح سایبان ها در پایانه مرزی خسروی چندین برابر شده و سرویس های بهداشتی، خدمات بهداشتی و موکب های وزارت دفاع، ارتش، سپاه مجموعه ی مسجد مرز رسمی خسروی بهسازی شده است.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه گفت: برای حمل و نقل نیز توافق هایی در گام اجرایی با عراقی ها برقرار شده که زائران را از نقطه صفر به مقاصد اولیه راهپیمایی تا شهرهای بغداد، نجف و دیگر شهرهای زیارتی برساند و این امکان فراهم شده تا زائران پیش از شروع راهیپمایی اربعین در صورت تمایل بتوانند امامان معصوم (ع) را در شهرهای سامرا و کاظمین زیارت کنند.

استاندار: زیرساخت‌های خدمات‌رسانی به زائران اربعین در کرمانشاه تکمیل است

استاندار کرمانشاه امروز پنجشنبه در سفر به قصرشیرین و مرز خسروی ضمن بازدید از طرح های مهم زیرساختی در مرز برای خدمات رسانی به زائران اربعین از صدور دستور استقرار سه بیمارستان صحرایی در مسیر تردد زائران استاندار کرمانشاه خبرداد.

«محمد ظیب صحرایی» در ادامه از قرارگاه اربعین حسینی وزارت دفاع، موکب و مهمانسرای سید الشهدا (ع) سپاه پاسداران، پارکینگ و موکب ارتش، طرح بازسازی و توسعه مسجد جامع خسروی و تعدادی از طرح های بهداشتی و درمانی اربعین حسینی در مسیر و مرز بین المللی خسروی بازدید و آخرین وضعیت تکمیل این طرح ها را بررسی کرد.

وی همچنین از جانمایی سه بیمارستان موقت دانشگاه علوم پزشکی، ارتش و سپاه در سه راهی نصرآباد در ۱۵ کیلومتری مرز خسروی، چند کیلومتری مرز و نقطه صفری مرزی به صورت قطعی، دستور استقرار و عملیاتی شدن آن ها را صادر کرد.

قرارگاه پشتیبانی وزارت دفاع برای خدمات رسانی به زائران اربعین در سطح هفت هکتار قرار است امسال میزبان زائران اربعین حسینی باشد که این قرارگاه شامل چهار دستگاه سوله اسکان و پذیرایی، درمانگاه، آشپزخانه بزرگ، امکانات بهداشتی، پد بالگرد و توقف گاه خودرو است.

مهمانسرا و موکب بزرگ سید الشهدا (ع) سپاه پاسداران هم در کمربندی قصرشیرین به مرز خسروی قرار دارد و امکان اسکان سه هزار زائر به صورت همزمان را دارا است که توقف گاه این موکب ۱۴ هکتاری امکان پارک سه هزار خودرو را به صورت همزمان دارد.

پارکینگ بزرگ و موکب ارتش هم در ۲۰ کیلومتری مرز خسروی واقع است که توقف گاه این موکب ظرفیت توقف هفت هزار خودرو را دارد.

استاندار: زیرساخت‌های خدمات‌رسانی به زائران اربعین در کرمانشاه تکمیل است

طرح بازسازی مسجد جامع خسروی، احداث ۹۰۰ متر حسینیه جدید به همراه آشپزخانه ۲۰۰ متری و امکانات بهداشتی، دیگر طرحی بود که استاندار کرمانشاه از آن بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارای ۲ بخش مرکزی و سومار و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی با قصرشیرین ۱۵ کیلومتری دارد و یکی از مرزهای چهارگانه برای تردد زوار است که از ۱۶ محرم و ۲۳ مرداد ماه این مرز برای تردد زائران عتبات عالیات بازگشایی می شود.

در شهرستان قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha