اعتبارات خوبی برای اربعین امسال پیش بینی شده است

قصرشیرین- ایرنا- معاون عمرانی وزیر کشور گفت: امسال در مجموع اعتبارات خوبی برای اربعین پیش بینی کردیم و نسبت به سال گذشته ارتقای خوبی را در خصوص اعتبارات زیرساختی و برخی خدمات داشتیم.

«مهدی جمالی‌نژاد» روز دوشنبه در حاشیه سفر وزیر کشور به مرز خسروی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتبارات اربعین سال گذشته برای زیرساخت‌ها از طریق وزارت کشور تأمین می‌شد، اما امسال علاوه بر آن سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، ۱۲ هزار و ۵۰۰میلیارد ریال برای این منظور پرداخت کرده که بین شهرداری‌های مستقر در مرزها توزیع می‌شود.

وی اظهار کرد: سازمان راهداری امسال ۱۵هزار میلیارد ریال طرح اربعینی انجام داده و وزارت کشور هم امسال در راستای زیرساخت‌های اربعین پنج هزار و ۵۰۰میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده که از این میزان ۴۰۰۰ میلیارد ریال آن را پرداخت کرده و ۱۵۰۰ میلیارد ریال مازاد اعتبارات تخصیصی نسبت به سال گذشته بوده است.

معاون عمرانی وزیر کشور ادامه داد: با اعتبارات و کارهای انجام شده طی یکی ۲ سال آینده، خیلی از زیرساخت‌های زوار اربعین تأمین خواهد شد.

وی طرح های اربعین را در سه قالب اولویت‌دار، میان مدت و بلند مدت عنوان کرد و افزود: طرح های اولویت‌دار باید در اربعین امسال به بهره‌برداری برسد مانند قرارگاه اورژانس و جاده برکت در مرز خسروی، طرح های میان مدت که باید تا پایان دولت به اتمام برسد و طرح های بلند مدت که در طرح جامع اربعین ارائه شده است.

وی در خصوص تقسیم شدن سهم اعتبارات پروژه‌های اربعین، گفت: رقابتی بین مرزهای خروجی کشور ایجاد شده و هر طرحی که پیشرفت فیزیکی بالایی داشته باشد اعتبار بیشتری را جذب خواهد کرد و در این رابطه طرح های کوتاه مدت که زودتر به نتیجه می رسند اعتبار کامل به خصوص از محل اعتبارات وزارت کشور تخصیص می یابد.

جمالی‌نژاد گفت: در عین حال اعتباری برای سازمان شهرداری ها دیدیم که بین شهرداری های ذینفع که درنزدیک مرز هستند توزیع می کنیم و بسته به پیشرفت طرح ها تخصیص می دهیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha