آمادگی استانداران کرمانشاه و دیاله برای تامین سلامت و امنیت زائران

قصرشیرین- ایرنا- استانداران کرمانشاه و دیاله عراق بر برگزاری مراسم اربعینی شایسته و در نهایت سلامت و امنیت برای زائران تاکید کردند و با اعلام آمادگی برای این رویداد مهم هدف ۲ طرف را با ایجاد زیرساخت های لازم خدمات رسانی مطلوب به زائران بیان نمودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، «محمد طیب صحرایی» روز دوشنبه در جلسه ای با حضور وزاری ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق و جمعی از مقامات برگزاری اربعین در پایانه مرزی خسروی ،افزود: تمام تلاشمان این است زائران در استان کرمانشاه و مرز خسروی تا مرز منذریه نقطه ورود به کشور برادر و همسایه عراق زوار در نهایت سلامت و مراقبت این مسیر را طی کنند و از این رو مجموعه‌ای از تاسیسات مختلف، امکانات بهداشتی و درمانی، پذیرایی، تغذیه و اسکان ساماندهی شده و در مرز خسروی مشکلی برای همراهی زوار نداریم.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد گیت‌های پذیرش زوار نیاز به تقویت تعداد و شیفت‌های نیروی انسانی مستقر در گیت‌های خروجی عراق را داریم.

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: همچنین با توجه به ۲۴ ساعته شدن تردد زائران از مرز خسروی نیاز است که گیت های پذیرش زائران نیز به صورت ۲۴ ساعته به زائران خدمات رسانی کرده و زوار را پذیرش کنند.

صحرایی ادامه داد: نکته بسیار مهمی که هست مرز منذریه در بغداد، کربلا، نجف و کاظمین شناخته شده نیست از این رو باید تابلوهای راهنما و ایستگاه‌های مسافربری در کربلا، نجف و کاظمین استقرار یابد.

وی همچنین با توجه به تردد مواکب و عوامل خدمات رسانی از مرز سومار و تردد کالا و تجهیزات از این گذرگاه بر ۲۴ ساعته شدن فعالیت این مرز در ایام اربعین تاکید کرد.

استاندار کرمانشاه در ادامه از دیگر مسایل مهم را حضور پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر در پنج کیلومتری مرز منذریه به منظور انتقال مصدومان احتمالی و خدمات رسانی به موقع به مصدومان و حصور آمبولانس ها بیان کرد و خواستار اجرای این مهم از طرف عراق شد.

آمادگی استان دیالی برای ورود زائران ایرانی از مرز خسروی

استاندار دیالی با بیان اینکه ۲ وزارت کشور عراق با جمهوری اسلامی ایران در اربعین یک حرکت بزرگ را به خاطر تامین زوار انجام می‌دهند از آمادگی این استان برای ورود زائران ایرانی خبر داد و گفت: هر تعداد زائر از مرز خسروی وارد عراق شود از آن ها استقبال می کنیم.

«میثم التمیمی» افزود: ما تجربه برگزاری اربعین پارسال و خدمت رسانی به زائران را داریم و پارسال روزانه در تعامل با استاندار کرمانشاه مشکلات را به صورت روزانه رفع می کردیم که با همکاری و تعامل امسال مشکلات کمتری خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: پارسال ۲۶۳ هزار زائر از مرز خسروی وارد عراق شدند که مساله تامین امنیت زائران را با حضور پررنگ نیروهای ارتش عراق، پلیس و حسد الشعبی انجام دادیم و امنیت زائران با استفاده از دوربین های خودکار انجام شد.

او گفت: مردم استان دیالی کمک های بسیاری در بحث خدمات رسانی به زائران ارائه کردند و ده ها موکب در مسیر زائران کار پذیرایی را انجام می دادند.

استاندار دیالی گفت: با دستور وزیر کشور عراق مشکلات زیربنایی را سریع مرتفع می کنیم و تمام امور را به نحو احسن برای خدمات رسانی شایسته به زائران انجام می دهیم.

التمیمی افزود: ماموریت ما با آغاز زیارت اربعین شروع می شود و امیدواریم با حضور مسوولان در منطقه شاهد خدمات خوبی به زوار باشیم و همین جا آمادگی خود را در بحث خدمات رسانی به زائران اعلام می کنیم.

وی گفت: پارسال تجربه بسیار خوبی بود و امسال کمبودها را برطرف خواهیم کرد و حتما امسال آمادگی بهتری را برای استقبال از زائران داریم.

«احمد وحیدی» وزیر کشور امروز دوشنبه با هدف بررسی میزان آمادگی و بررسی زیرساخت های مرز بین المللی خسروی برای اربعین حسینی، وارد شهرستان قصرشیرین شد.

در این سفر رییس ستاد مرکزی اربعین، معاون هماهنگ کننده فراجا و رییس قرارگاه اربعین فراجا، معاون عمرانی وزیر کشور و فرمانده مرزبانی کشور وحیدی را در این سفر همراهی کردند و سپس با وزیر کشور عراق و جمعی از همراهان وی آخرین هماهنگی ها در خصوص تسهیل در تردد زائران انجام شد.

آمادگی استانداران کرمانشاه و دیاله برای تامین سلامت و امنیت زائران

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha