رفع چالش‌های صنعت گلستان نیازمند حمایت دولت، بخش خصوصی و بانک‌ها

گرگان - ایرنا - جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ضمن بیان چالش‌ها و مشکلات مرتبط با صنایع، راهکارهای افزایش مشارکت بیشتر در توسعه صنعت و نقش‌آفرینی در اقتصاد استان را تشریح کردند.

به گزارش ایرنا، حمایت بانکی، تامین پایدار برق واحدهای تولیدی به ویژه در روزهای اوج مصرف، حمایت برای نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی، استفاده از ظرفیت نقدینگی بانک‌های خصوصی در حوزه تولید، از سرگیری تسهیلات رونق تولید، اصلاح مجوز در حوزه اکتشاف معادن و تامین زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری منطقه از جمله مطالبه فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه های استان برای شتاب در توسعه بخش صنعت گلستان است.

هرچند طی ۲ دهه اخیر در حوزه ایجاد زیرساخت های صنعت در گلستان ، ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی (اترک) با وسعت بیش از ۲ هزار و ۴۱ هکتار ایجاد گردید و بیش از ۸۰۰ واحد بهره‌بردار با ظرفیت ایجاد ۱۵ هزار و ۳۸۸ شغل راه‌اندازی شد ولی این بخش همچنان به سرمایه‌گذاری در فراهم سازی زیرساخت‌های جذب علاقمندان به سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا از ظرفیت موجود و بکر این خطه برای رونق اقتصادی استان و تحقق برنامه رشد هشت درصدی، بهره‌برداری بهتری صورت گیرد.

مطابق گزارش صنعت، معدن و تجارت گلستان، در مجموع در این استان هزار و ۱۶۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و خارج از آن وجود دارد که ۹۰ درصد را واحدهای صنعتی کوچک با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر تشکیل می‌دهد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، همسایگی با کشور ترکمنستان و فراهم بودن زمینه ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق زمینی و ریلی، افزون بر ۱۰۰ کیلومتر ساحل خزر بکر و نزدیک بودن به بنادر امیرآباد بهشهر و نوشهر مازندران، فعالیت گمرک مرزی اینچه‌برون و فعالیت بیش از ۸۰۰ بازرگان دارای کارت فعالیت و وجود فرودگاه‌های بین‌المللی گرگان و کلاله، از جمله ظرفیت‌هایی هستند که تلاش بیشتر برای مشارکت دستگاه‌ها در رفع موانع توسعه بخش صنعت استان گلستان را ضروری می‌کند.

رفع چالش‌های صنعت گلستان نیازمند حمایت دولت و بخش خصوصی و بانک‌ها

فراهم سازی جذب سرمایه‌گذاران در استان گلستان

یک فعال اقتصادی حوزه صنعت گلستان گفت: استان گلستان با وجود ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش صنعت، نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری برای استفاده از این ظرفیت در رونق اقتصادی منطقه دارد.

رمضانعلی الیاسی افزود: نگاه نو در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان برای جذب سرمایه گذاران باید ایجاد شود تا ضمن حفظ سرمایه‌گذاران موجود، متقاضیان جدید را هم جذب کند.

الیاسی همچنین از اقدام دادگستری گلستان طی سال‌های اخیر در راستای حمایت از تولید و حفظ اشتغال استان قدردانی کرد و گفت: مسوولان دادگستری استان، حمایت از کارفرما را در کنار حمایت از تولید و اشتغال مدنظر قرار دهند تا موانع تامین سرمایه برای این قشر در مسیر تولید حل شود.

رفع چالش‌های صنعت گلستان نیازمند حمایت دولت و بخش خصوصی و بانک‌ها

بانک‌ها در کنار تولید کنندگان

یکی از فعالان صنعت دامپروری گلستان گفت: حضور مدیران بانک‌ها در کنار تولید کنندگان کمرنگ است و همین عامل حل برخی مشکلات از جمله تامین سرمایه در گردش را دشوار می‌کند.

احمد قلندری افزود: ۱۱ تیرماه سال ۱۳۹۹، مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان را برای حمایت بانکی دریافت کرده‌ام ولی تاکنون از سوی بانک‌عامل حمایتی نشدم.

وی گفت: برای اجرای مصوبه از سوی بانک عامل، علاوه بر پیگیری لازم در سطح ملی، دستور دادستان مرکز استان را دریافت کردم ولی بانک برای رفع موانع سر راه تولید واحد دامی همراهی نکرد.

این سرمایه‌گذار بخش دامپروری گلستان افزود: دارای یک واحد پرورش دام سنگین با ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ راسی هستم و اگر مورد حمایت قرار بگیرم این مقدار را به ۱۰ هزار راس افزایش خواهم داد.

تامین برق واحدهای تولیدی

یکی از فعالان صنعت مرغ استان گلستان گفت: تامین برق واحدهای تولیدی از مطالبه‌های مهم تولید کنندگان استان در شرایط کنونی و اوج مصرف برق در تابستان است تا دغدغه تولید به صورت ریشه‌ای حل شود.

حمید سلیمانی افزود: در واحد تولیدی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی و مرغ مادر، در حال پرورش دارم که نگران افزایش تعداد روزهای قطعی برق در هفته های پیش رو به خاطر گرمای تابستان هستیم.

وی گفت: برای تامین برق مرغداری به سه دستگاه ژنراتور نیاز دارم که به دلیل گران بودن این دستگاه‌ها مولق به خرید آن نشدم که امیدوارم نقدینگی لازم برای تهیه این تجهیزات با کمک دستگاه‌های و بانک‌ها تامین شود.

در استان گلستان بیش از هزار واحد مرغداری با ظرفیت جوجه‌ریزی ۵۲ میلیون قطعه در هر دوره پرورش ( ۴۵ روزه) وجود دارد که مطابق گزارش جهادکشاورزی استان، گلستان در جوجه‌ریزی اخیر رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است .

رفع چالش‌های صنعت گلستان نیازمند حمایت دولت و بخش خصوصی و بانک‌ها

یکی دیگر از فعالان اقتصادی گلستان هم گفت: با توجه به این که ۷۰ درصد صنایع استان را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد، حل ریشه‌ای تامین برق این صنایع در روزهای اوج مصرف، یک ضرورت است.

حسینقلی قوانلو افزود: در این استان هزار واحد تولیدی وجود دارد که مصرف برق این واحدها ۱۵۰ مگاوات برآورد می‌شود و مدیریت تامین این انرژی برای واحدهای تولیدی در استان دست یافتنی است.

وی پیشنهاد کرد از طریق نشست شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت موضوع حمایت بانکی در تامین ۲۰۰ دستگاه ژنراتور برق برای صاحبان واحدهای تولیدی پیگیری شود تا دغدغه تولیدکنندگان در روزهای اوج مصرف برق به صورت به ریشه‌ای برطرف گردد.

به گفته وی هزینه تهیه هر دستگاه ژنراتور برق ۲۰ میلیارد ریال است.

کمتر از ۱۲ درصد از مصرف برق گلستان در بخش صنعت مصرف می‌شود.

الزامات توسعه صنعت در گلستان منابع مالی است

یک فعال اقتصادی در حوزه صنعت استان گلستان گفت: الزامات توسعه صنعت در این استان، تامین منابع مالی با همکاری بانک‌های عامل برای ایجاد زیرساخت‌ها و تولید است.

حسین طلوعیان افزود: با توجه به برنامه رشد هشت درصدی در بخش صنعت و معدن استان، این بخش می‌تواند با بسیج حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری، به این برنامه دست یابد.

وی تاکید کرد: اکنون به مشارکت بیش از گذشته بانک‌های عامل در توسعه صنعت استان نیاز داریم و باید از ظرفیت بانک‌ها به خوبی استفاده شود.

وی بر رفع چالش‌های منابع طبیعی و محیط زیست و تامین زیرساخت ها به ویژه برق و آب در حوزه پایداری تولید واحدهای تولیدی هم تاکید کرد.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: حمایت مالی از واحدهای تولیدی استان در شرایط کنونی که با رشد تورم در جامعه مواجه هستیم، یک ضرورت است.

ابوذر فردوسی افزود: عمده واحدهای تولیدی گلستان به خاطر تورم در تامین نقدینگی خود برای پایداری تولید دچار مشکل هستند و برخی از آن‌ها در فهرست بدهکاران بانکی قرار گرفته‌اند.

وی فرسودگی ماشین‌های خط تولید در واحدها را دیگر دغدغه صاحبان تولید در استان برشمرد و گفت: ماشین‌های خط تولید برخی واحدها قدیمی است و به نوسازی و بازسازی نیاز دارد.

وی پرداخت تسهیلات بانکی به صورت «طرح محور» به واحدهای تولیدی، مشارکت بانک‌های خصوصی در تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، تامین برق واحدهای تولیدی، همراهی بیشتر محیط زیست با تولید کنندگان و اصلاح قوانین صدور مجوز و دریافت ارزش افزوده از مصرف کنندگان را با هدف پایداری اشتغال و تولید و جذب سرمایه‌گذاران در توسعه استان، پیشنهاد داد.

پیگیری مطالبه فعالان اقتصادی استان گلستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم با اشاره به این که این اتاق به عنوان مشاور سه قوه به شمار می‌رود، گفت: تلاش می‌کنیم از طریق این اتاق، مطالبه فعالان اقتصادی استان به ویژه در حوزه تولید و توسعه زیرساختی پیگیری شود.

امیر یوسفی با تاکید بر حمایت بیش از گذشته از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تولید کنندگان در حل چالش‌های پیشرو صنعت استان، ادامه داد: این قشر با وجود تحریم‌ها، در صحنه تولید حضور دارند و چراغ صنعت را روشن نگه داشته‌اند.

از سرگیری پرداخت تسهیلات رونق تولید

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: پرداخت تسهیلات رونق تولید از ابتدای امسال به متقاضیان واحدهای تولید در این استان تعطیل شده است و بانک‌های نمی توانند در حمایت از این قشر همکاری داشته باشند.

فرهاد زارع افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این موضوع از طریق ملی ورود کنند تا مشکل تامین نقدینگی واحدهای تولیدی حل شود.

به گفته وی اکنون علاوه بر حمایت از واحدهای دایری، ۳۰۰ واحد تولیدی نیمه تمام استان تامین سرمایه نیاز دارند تا این طرح‌ها تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

زارع همچنین بر تامین زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت استان به ویژه در شهرک هزار هکتاری «اترک»، تامین برق واحدهای تولیدی، همکاری بیش از گذشته بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به متقاضیان حوزه تولید تاکید کرد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، گفت: با توجه به نامگذاری شعار در سال ۱۴۰۲، حمایت از تولید نباید در حد حرف خلاصه شود.

غلامرضا منتظری با بیان این که نظام مسایل در حوزه صنعت و معدن استان روشن است، یادآور شد: برای حل مسایل و مشکلات این حوزه دگر نیازی به گفت و گو نبوده و باید به صورت موضوعی و برگزاری نشست مستمر نسبت به حل و رشد تولید از فعالان این قشر از طریق استانی و ملی اقدام شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حل موانع زیرساختی برای جذب سرمایه‌گذاران در استان، گفت: باید برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز تولید استان به ویژه تامین برق و آب توجه جدی صورت گیرد.

منتظری خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان از هم اکنون زیرساخت‌های موردنیاز سرمایه‌گذاری در استان را شناسایی و برای رفع آن راهکارهای لازم را آماده کرده تا در سفر دور دوم دولت سیزدهم به استان ارایه و مصوبه‌هایی در این خصوص دریافت کند.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان به عنوان نقش آفرین در تولید و اشتغال باید از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان برای حمایت رفع چالش‌ها و در رونق تولید استفاده کند.

رحمت الله نوروزی افزود: برای این که بتوانیم صنعت گلستان را توسعه دهیم باید چالش های پیش‌روی این بخش با کار کارشناسی تهیه شود و در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان قرار گیرد تا با رایزنی در سطح ملی و سفر استانی رییس جمهور برای حل آن اقدام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha