۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۶
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85186511
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خروج قریب‌الوقوع شهروندان فرانسه از نیجر

۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۶
کد خبر: 85186511
خروج قریب‌الوقوع شهروندان فرانسه از نیجر

تهران-ایرنا- پس از کودتای نظامی در نیجر و دستگیری «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور، وزارت خارجه فرانسه امروز اعلام کرد که به زودی شهروندان خود را از نیجر تخلیه می‌کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه امروز اعلام کرد: [اقدامات برای] تخلیه [شهروندان] در حال تدارک است. این امر به زودی اتفاق می‌افتد.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ کمتر از ۱۲۰۰ شهروند فرانسوی در نیجر زندگی می‌کردند.

حامیان کودتا در کشور نیجر پس از تعلیق کمک‌های پاریس با حمله به سفارت فرانسه در «نیامی» پایتخت نیجر، پرچم‌ فرانسه را آتش زدند که مداخله‌ی پلیس و شلیک گاز اشک آور را به دنبال داشت.

وزارت امور خارجه فرانسه خشونت‌هایی را که در اطراف سفارت این کشور در نیجر رخ داده، محکوم کرد و از مقامات محلی خواست از ساختمان سفارت فرانسه در نیامی محافظت کنند.

کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه گفت: اتهام تیراندازی توسط فرانسه به سوی معترضان مقابل سفارت فرانسه در نیجر را رد می‌کنیم.

پاریس به عنوان قدرت استعماری سابق نیجر، کودتای گارد ریاست جمهوری در این کشور را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی فوری محمد بازوم نیجر شد.

اتحادیه اروپا به تازگی اعلام کرد که کودتاچیان نیجر را مسئول تمام حملات علیه غیرنظامیان، سفارتخانه و پرسنل دیپلماتیک خارجی می‌داند و همچنین بازدشت وزرای دولت مخلوع نیجر توسط کودتاچیان را محکوم کرده و خواستار آزادی آنها شد.

یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه نظامی واگنر هفته گذشته با استقبال از کودتای نظامی در نیجر، به رهبران جدید این کشور آفریقایی پیشنهاد کرد تا برای برقراری نظم و امنیت در کشورشان از جنگجویان این گروه استفاده کنند.

پیشتر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز کودتا در نیجر را محکوم کرد و خواستار آزادی محمد بازوم و احیای نظم و قانون اساسی در این کشور شد. وی اعلام کرد که این کودتا کاملا نامشروع و برای مردم و کشور نیجر و کل منطقه عمیقاً خطرناک است.

همچنین اتحادیه اروپا، ایالات متحده و برخی کشورها خواستار آزادی بی قید و شرط محمد بازوم و احیای نظم در کشور شده‌اند.

https://www.reuters.com/world/france-start-evacuation-operations-niger-soon-report-french-media-2023-08-01/

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha